Gå til innhold

bygge nytt


Gjest

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvordan dere ser på en tanke jeg har ang bygge nytt enten til gris eller fjærfe....litt om stedet, det er 80 da totalt..20da er dyrket..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for svar..

jeg holder til i våler i solør...tror ikke d med spredeareal skal by på de største problemene... jeg har kun erfaring fra ku og litt gris men kan vel kalle meg rimelig grønn...men dette er noe jeg intresserer meg for og vil drive med så ser ikke så problematisk på det å lære:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våler i Solør ja...... Det er bra det er flere som vil satse litt her også. Som du skjønner er jeg også her fra. Å bli kvitt møkka er nok ikke noe problem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt hønseri til 7500 høns koster ca. 4,5 mill. inkl. innredning. Pr. i dag er det eggoverskudd, men det lysere ut enn først antatt, mye takket være lavkarbobølgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vil du ha heltidsjobb og er riktig kreativ så pakker du møkka i småposer evt, blanda med litt rusk og selger det til hagebrukerne. Møkka er verdifull den ! ( det er litt spøk og litt alvor )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vurderer veldig mellom høns,slaktekylling eller gris... som en fra til fra våler her sa trodde ikke han heller møkka var noe problem å bli kvitt...

jeg vil satse så jeg ikke trenger å jobbe utenom bruket.... tenkt litt på å starte noe større med vedproduksjon i tilegg...

tenker også etterhvert å sjekke mulighetene for å få forpaktet eller kjøpt noe mer jord...

dette er noe jeg virkelig vil og skal satse hardt for å få til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For også være helt ærlig med deg, så ville jeg satset på også leie meg et fjøs i første omgang. Så du får litt erfaring. Du kan ikke møte opp hos Innovasjon Norge også si du vil ha et hønsehus eller grisehus, uten noen som helst erfaring. Du bør også kontakte bønder rundt som har spredeareal også gjøre avtale med deg.

 

Opparbeid det et bruk før du starter også bygge. Men, har du penger i orden og du kan cashe ut for et nytt fjøs så for all del, start og bygg. Men med det grunnlaget du har her, så ser det veldig mørkt ut.

 

Konklusjon, lei deg et fjøs i førsteomgang, opparbeid det kunnskap til faget og dyrestell generelt. Så kan du prøve å søke om å få bygget. Skader ikke å prøve i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til idefox for et bra svar:)) er sånne svar jeg håpet og få her...

hadde jeg ikke hatt intresse for dette hadde jeg ikke vurdert det...men jeg er i tvil om jeg burde satse på gris eller fjærfe...gris har jeg noe erfaring med...

og til Abeth: hvem har sagt jeg skal til innovasjon norge og få penger???

eneste støtten jeg trenger er andre bønder som er greie og villige til å gi gode råd:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsvinskolen har jo også en \&quot\;griseskole\&quot\; - 2-3 samlinger og en 12 timers hjemmeeksamen. Da har du plutselig litt innsikt i griseproduksjonen. Har du studiekompetanse fra før får du også 5 studiepoeng for dette.

Finn tilsvarende opplegg for høns/egg og du har litt mer å jobbe med for din egen del. Ut fra dette og det å prate med andre produsenter som f.eks. Idefox vil du kanskje kunne finne ut hva som frister mest?

En ting er at det skal lønne seg, men en annen ting er at du skal trives med det du driver med. Å låne 6-10 millioner som skal nedbetales over flere tiår er umulig noen spøk hvis du sover dårlig om natta og gruer deg til fjøsstellet dagen etter, om det måtte være konsumegg, slaktekylling, smågris, slaktegris eller kombi.

Karftfôrbaserte produksjoner krever ikke stort areal for dyrking av grovfôr osv og den dagen du står der med nøkkelen til det nye fjøset vil du være et godt eksempel på at et relativt lite bruk kan tjene til livets opphold. KNALLTØFT! Håper du oppdaterer tråden ettersom du samler inn info og evt. tar avgjørelser rundt dette.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan få god hjelp av brukerer her i Våler også snakk feks med Samvirkekylling som er her i bygda og sprede areal kan jeg ordne for deg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spredeareal for hønemøkk bør hvertfall ikke være noe problem. Om ikke i Solør er det folk mye lenger unna som kan være villig til å kjøre dette lange veier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Jeg er helt enig med Idefox i alt han skriver. Han har riktig i fremgangsmåten du må ta. Jeg er 22 år og bygde nytt hønsehus i vinter og har mitt første innsett nå. Det er en kjempetrivelig jobb (noen dager er jo kjipere enn andre, men sånn er det med alt). Eggeproduksjonen ga meg \&quot\;bærebjelken\&quot\; til at jeg kunne drive som selvstendig, Utenom det driver jeg med litt bygdeservice, graving og brøyting. Trives utrolig godt.

Du binder deg for mange år, men du virker til å ha interressen i orden. Det jeg savner mest er et fagelig miljø (Bor i Arendal). Jeg vil mer enn gjerne reise litt for å lære mer om det jeg driver med, og det har jeg bedt Nortura om å prøve og få til litt mer viderekursing (har Fjørfeskolen). Kunne ønske det var et forum som handla kun om eggproduksjon!

Du må mer enn gjerne bare ta kontakt med meg også på espen_bonde@hotmail.com. Jeg har bygd fra Farmprodukter og har en del erfaringer kan du si på både godt og vondt. Men det viktigste er denne tia hvor du planlegger.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for gode svar:)) dette er ikke bare en liten hobby intresse for meg,jeg virkelig brenner for å få dette til og lykkes med det...

tenkte ta kontakt med norsvin for norsvinskolen..

ser for meg svin som enklere enn høns uten å vite noe om det?

hva kan en regne som kostnad for et nøkkelferdig bygg for kombinert svin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner jeg tenker nok mest på gris siden det er der jeg har noe erfaring fra før selv om det er minimalt...jeg må si dette er et utrolig bra forum og takker alle som gir gode meningsfylte svar:)

 

jeg tror jeg kommer langt med med å lykkes med dette pga intressen jeg har for dette sammen med kurs og dere som har drevet lenge med det:))

 

også et annet spørsmål til dere som kjenner til våler...hva tror dere om å få forpaktet noe jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok rift om leie jord i Våler men er jo ingen umulighet spørs hvilken produksjon du tenker,tenker du litt dårligere jord for gras produksjon er det nok muligheter men den bedre jorda er det rift om til potet og gulrot produksjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...