Gå til innhold

Kjettinger/pigger på framhjul?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en Valtra A85 med 4-hjulstrekk og laster på. Jeg skal kjøre den 8 mil etter veg med delvis is og snødekke.

Har piggkjettinger bak.

Må jeg ha kjettinger fremme?

Hva skjer hvis jeg møter politiet uten det?

Og hva skjer hvis jeg møter politiet uten blinlys? tror releet er sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtrakjører_1

Har en Valtra A85 med 4-hjulstrekk og laster på. Jeg skal kjøre den 8 mil etter veg med delvis is og snødekke.

Har piggkjettinger bak.

Må jeg ha kjettinger fremme?

Hva skjer hvis jeg møter politiet uten det?

Og hva skjer hvis jeg møter politiet uten blinlys? tror releet er sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Skal du kjøre bare en tur, eller er det flere turer? Er det med tomme traktoren , eller med henger og lass? Hvis du blir stoppet av snuten og du har kjettinger bak, og bak, brems, og blinklys fungerer har du ingenting å være redd for. Eller mener du varsellys,(roterende)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullhill

med dagens regelverk så har en traktor med 40 og 50Km/t kasse samme krav til kjetting/pigg som en lastebil. altså du skal skal være skodd for føret. på lastebil har man helårs dekk men det har man ikke på en traktor, altså man må minst ha pigg.

 

 

det er også krav om å ha med seg kjetting til alle hjul, også på tilhengeren.

 

etter hva jeg har forstått så håndheves ikke dette regelverket fordi det er \&quot\;utdatert\&quot\; med den traktorstallen vi har i dag.

 

 

har du lett kjetting så ville jeg vurdert å ta de på der det er snø/is. eventuelt ta de av hvis det blir ett lengre stykke på bar asfalt å kjøre på.

 

 

vær også flink til å slippe forbi så vil du ikke bli stoppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge \&quot\;skriften\&quot\; skal kjøretøyet være i forskriftsmessig stand før kjøringen begynner. Når du nå her flagger at blinklyset ditt ikke virker så er det lovbrudd så planlegger du å gjøre noe ulovlig. Så det er mer alvorlig enn at du ikke har kjetting på forhjula. Men det som skjer om du blir stoppet er at du får en mangellapp med frist for å møte til kontroll. For blinklyset ditt virker vel når du starter...!? Men i verste fall får du kjøreforbud men det er forhåpentligvis situasjonsbetinget.Vegvesnet er antagelig bare glad for minst mulig kjettingbruk.

Og Ole Andreas, det er ikke krav at du skal ha kjetting til alle hjula. Du skal ha to til drivhjul (når det er enkle hjul) og minst en styrekjetting og to til tilhenger. Kjettingene skal være tilpasset hjulene. Desuten er det vekta på kjøretøyet som er avgjørende for kjettingkravet og ikke hastigheten. Lovverket er heller ikke utdatert for dagens traktorpark men det er heller traktorene som har vokst seg inn under lovverket.

Så jeg vil svare\; nei du trenger ikke kjetting på forhjula men vil sterkt anbefale deg å få ordnet blinklysa før du gjør den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det spiller da vel ingen rolle om det en enkle eller doble drivhjul på traktoren? Så lenge du ikke har på tvillinghjula, og de kjører du da vel ikke 8 mil med om vinteren? KJØRETØY over 3500 kg totalvekt (altså både bil og traktor) skal medbringe to drivkjettinger og minst en styrekjetting i \&quot\;piggdekksesongen.\&quot\; Det vil si minst tre kjettinger. Vogntog skal ha fire drivkjettinger, en styrekjetting og to hengerkjettinger. Men dette regelverket med \&quot\;fire drivkjettinger og en styrekjetting\&quot\; er selvsagt tilpasset lastebil, med tvillinghjul og bakhjulsdrift. Med traktor vil det bli muligheter for skjønn, tolkninger og diskusjon. For å være på den sikre siden bør du kanskje ha med deg en framhjulskjetting. Så lenge det ikke er glatt så trenger du jo ikke å sette på noen kjettinger.

En venn av meg ble stoppet med traktor og boggihenger i fjor vinter av lokalt biltilsyn, når han kjørte korn til mølla 8 kilometer borte. Det var 10 minusgrader og tørr asfalt, bare litt møkkete is på kantene. Han hadde lettkjettinger på framhjula og ingenting annet. De sa at \&quot\;egentlig\&quot\; så skulle han hatt med seg tre traktorkjettinger og EN hengerkjetting. Vet ikke hvor de fikk det med EN hengerkjetting fra. Men så lenge han kjørte lokalt så var de ikke så nøye på det, sa de. Regelen med at man SKAL ha med kjettinger er kommet for å kunne stoppe utlendinger som ikke har med seg kjettinger i det hele tatt. Tidligere het det nemlig at man skulle ha med kjettinger hvis man \&quot\;kunne forvente\&quot\; å trenge dem. Og det holdt ikke for å kunne stanse en litauer med toakslet trekkvogn og treakslet tralle uten boggiløft på Svinesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullhill

Oddbjørn er inne på noe her ja.

 

mener det var ett unntak for traktorer som går 30Km/t og saktere etter som de ikke brukes til langtransport.

 

 

men er det ikke en regel som sier at man skal være likt skodd på samme aksel? hvordan skal man da ha med seg en styrekjetting? da en annen regel sier at man da må ha 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg er helt sikker på at reglene sier \&quot\;en styrekjetting\&quot\;. Det vil altså si tre kjettinger på enkel lastebil. \&quot\;Vogntog\&quot\; skal ha fire drivkjettinger hvis de har tvillinghjul, to hengerkjettinger og fremdeles en styrekjetting.

Det er ingen regel som påbyr to framhjulskjettinger, forskriften sier jo hhv tre eller sju kjettinger. Hastigheten spiller ingen rolle, dette gjelder for alt over 3500 kg. Men som sagt så kan det bli diskusjon og dermed krangel når man bare kjører noen få km. Hvor mange av brøytetraktorene i byen, som går på 4 piggede knastedekk, har med seg tre kjettinger når de er ute på roden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jaja, da må jeg ta tilbake mine uttalelser om at hastigheten ikke spiller noen rolle, siden dette tydeligvis gjelder kun kjøretøy som går over 30 km/t.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...