Gå til innhold

diesel tank


Gjest

Anbefalte innlegg

fulde diesel på ein 1000 liters konteiner som dorr har vert ad blue i før, itte 2-3 mnd var dieselen blitt brun, ska ver grønn, kan det gå greit å bruke dieselen på gravemaskin, traktor eller bør eg bruka den t opptening av bål + div?? andre som bruker denne type tank til diesel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fulde diesel på ein 1000 liters konteiner som dorr har vert ad blue i før, itte 2-3 mnd var dieselen blitt brun, ska ver grønn, kan det gå greit å bruke dieselen på gravemaskin, traktor eller bør eg bruka den t opptening av bål + div?? andre som bruker denne type tank til diesel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Vi undersøkte litt med statoil etter at naboen hadde problem med dieselen sin. Han lagret diesel på plastcontainere som sto i sola om sommeren. Dieselen ble etterhvert brun med ei terpentinaktig lukt.

 

Her er svaret vi fikk fra en produktekspert i statoil:

 

 

\&quot\;Hei.

 

Da har vi vært i kontakt med vår produktspesialist, og her er hva han

skriver:

 

Det er riktig det kunden skriver, vår avgiftsfri diesel inneholder ikke

biodiesel i dag.

 

Når avgiftsfri diesel lagres i 1000 liters gjennomsiktige plastcontainere

og blir utsatt for sollyset kan produktet oksideres og bli ødelagt.

 

Oksidasjonsprosessen er slik at først oksygenet og nitrogenet i luften

reagerer med dieselens hydrokarbonmolekyler som brytes ned. Deretter

reagerer disse molekylene med hverandre, frigjøres Karbon, produktet

fortykkes, blir mørk, og lukter brent. Varme og lys har et negativ effekt

og bidrat til et hurtig oksidasjonsforløp. Denne prosessen kan føre til

motorhavari.

 

Håper dette var svar på det du lurte på.

 

Mvh

 

Sondre Hynne

Kunderelasjoner

Statoil Norge AS\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Hvis det er diesel som har stått lenge på en traktortank så kan det vel være stor sjanse for at det er \&quot\;dieseldyr\&quot\;, d.v.s. microber som lever i dieselen. Vi trodde også det var problemet hos naboen helt til vi fikk vite om okssideringen i forbindelse med sollys.

 

Vet at båtfolk har problemer med dieseldyr i og med at båtene står flere mnd. ubrukt og dieselen blir gammel kombinert med kondensproblem. Tydeligvis optimalt for dieseldyr.

 

Har en fått det i systemet så må alt rengjøres helt manuelt og fjerne alle rester fra tank/rørsystem for å unngå trøbbel med innsprøytningssytem. Finns nok en del vidundermiddel som kan virke forebyggende, men ingenting som reparerer dieselen hvis den først er skadet.

 

Diesel er ferskvare, men ren fossil diesel tåler lagring bedre enn diesel som har innblanding av biodiesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med en på verksted som hadde fått in en traktor som hadde fylt diesel som var lagret på ad blue tank. det ødlegger alt i dieselsystem. var vist 10 ganger verre en maursyre. så det ble dyrt.. ha vekk dieselen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend_1

Har selv kuttet ut gardsdtanken og fått medlemskap i et privat tankanlegg.

 

Da er jeg sikret god kvalitet på dieselen hele tiden, god pris, slipper å holde kapital til diesel. I tillegg slipper jeg å lure på om det er sommer eller vinterdiesel, da det går så mye ut ifra dette anlegget at det alltid er riktig kvalitet.

 

Men hvis man har langt til stasjon o.l og må ha dieseltank ville jeg ha valgt 2 lags tank med filter på, vera tank har noen gode løsninger på dette. Dette er ganske viktig, da nye motorer med common-rail er ganske kresne på dieselen og forurensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...