Gå til innhold

Støvmasker, rensehjelmar og slikt


gmail_1

Anbefalte innlegg

Når sola ein sjeldan gong skin inn gjennom fjøsglaset ser ein godt alt støvet som flyt rundt i lufta og det er ikkje godt å tenke på at ein pustar inn dette kvar dag.

 

Somme brukar vanlege papir/bomull-støvmasker når dei steller dyra, men eg tvilar på om dette eigentleg er godt nok, sjølv om det sikkert utgjer ein viss skildnad.

 

Kva då med diverse hjelmar og visir og slikt med batteridrivne vifter som bles rein luft nedover fjeset på brukaren?

 

Er det nokon som har erfaring med slike, med eigenskapar, info og ikkje minst prisar på dei ulike alternativa?

 

Eg trur mange ville hatt godt av å bruke slike. Det er ikkje utan grunn at mange eldre bønder slit med støvlunge og eg tenkte eg skulle klare meg utan den skavanken. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1
Helt enig med Idefox. Jeg driver også med frittgående høner, og prøvde den såkalte \&quot\;Power capen\&quot\; med vifte. Den skulle være så flott, men sannheten som jeg opplevde er at den bråkte for mye, og du fikk mye mindre oversikt. Jeg følte meg innestengt. Så jeg kjøpte en støvmaske til 4-500 med utskiftbare filter. Den er kjapp og enkel og ta på, og fungerer bra for min del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ening med Idefox jeg også. \&quot\;Power capen\&quot\; har gått i søpla for lengst. Den var ikke brukende når det var kaldt og så har den en irriterende ulyd og batteri som må lades.

Jeg bruker en 3M maske som heter 7500 med 2138 støvfilter. Den er lett og behagelig å ha på seg og filterne tar liten plass. Bruker den i grishuset, og nå jeg melker dersom kyrne drar inn pollen som jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to valg vist du skal ha god utsikt og berge lungene og det er enten støvmaske med såkalt p3 grad som alle har ventil på utpust eller en halvmaske med utskiftbare filter der du kan bruke bare støvfilter eller kombifilter støv/gass. Sistnevnte har ofte forfilter som tar det grove støvet så ffinfilteret får lengre levetid og også her må du velge p3 filter for å filtrere ut dei fineste partiklene dei som går dypest ned i lungene og forårsaker varige skader.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Unipro Norge AS har ofte gode tilbud på Moldex sine støvmasker, gjorde nettopp en god handel der!¨

Moldex er kvalitet..

 

 

 

UNIPRO NORGE AS

95365733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje enig! Me driver med høns (Bur/miljøinredning). Me bruker en løvblåser for å blåse bort støvet i huset. Det sier seg selv at da blir det mye støv i luften.

 

I starten brukte vi vanlige støv masker, deretter kjøpte me noken som me kunne skifte ut filtrene på.

 

kjøpte til slutt &quot\;Power capen&quot\;. den skal ikkje bort for å si den slik! :) Du får frisk luft hele tiden. Eg bruker hørselsvern når eg bruker den så støyen har eg aldri tenkt over. :)

Det at den må lades ser eg ikkje på som noke problem, det er da bare å putte i støpselet.

 

Nå skal det sies at det er tørr luft i hønsehuset, muligt det ikkje fungerer så bra i andre driftsbygninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget denne tråden og kaster meg på.

Har ikke brukt filtreringsutstyr i fjøset, men bruker det i kornbehandling, tidligere også på åpen tresker + diverse støvete jobber.

Har brukt halvmaske. Sikre helsemessig, men er tunge å puste i. Vekt framme i ansiktet.

Filtermaske: de enkleste lurer brukeren: tar det grove ubehagelige støvet, ikke det fine og farlige.

Bedre masker med ventil.: Problemet er at de er vanskelige å få tette. Luft lekker ut på utpust med dugg på brillene som resultat. Bruker de til nød, men uten briller, noe som ikke er så kjekt. Litt tunge å puste i.

Støvfilterhjelm (vet ikke om de finnes lenger.) Tung sak på hodet som bråker. Brukbar (til nød) når man sitter stille (på treskersetet). Brukbar utsikt såfremt ikke visiret er slitt. Frisk og ren luft tilført hele tiden. 1 lading pr døgn holder hele arbeidsdagen.

Frisklufthette med batteri og filter i beltet. Det suverene førstevalget på treskersetet. Går også å bruke i fysisk arbeid, men luftslangen begrenser bevegligheten noe. Lite bråk (viften sitter langt fra øret.) Bra utsikt såfremt visiret er rent og ikke for slitt. 1 lading holder 12-14 timer.

Prøv å få tak i fabrikat med lett tilgang til nye visir fordi dette blir det mest sårbare punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Har brukt PowerCap i 4 år. Relativt fornøyd med det. Noen ulemper er det som nevnt, men visiret beskytter også øynene vel å merke, men jeg for min del hadde hatt det mye værre uten maska! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...