Gå til innhold

HJELP ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Thea_Marita_1

Ka viss eg har ei søster som vil overta og me velge og driva detta i lag, men så har me ein eldre bror som då er odels gutt. Men om han gifte seg og skifter etternavn har han då odelsrett på gården?

 

eller ka må ein eventuelt gjør då ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Odelen har han uansett om han gifter seg, skifter navn, blir konge eller uteligger. Han mister den kun om han skriver den fra seg, eller noen andre kjøper gården og han ikke går til odelssøksmål innen fristen. Men foreldrene selger fritt til den de vil. Det er i grunnen din eneste mulighet. Det kan bli tøfft for andre å ta den tilbake på odel. Det er sikkert ett vanskelig valg for mange foreldre... Kjenner till ett eksempel for mange år siden her i bygda. Eldstebroren gikk til odelssøksmål, men fikk ikke finansiert. Skjedde vel noe av det samme med en gård på Toten, og en på Lillehammer for to-tre år siden. Saksøker fikk ikke finnansiert...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil vær ein mulighet viss eg og søstern min kjøpe gården ? :)

 

Knut ØH Kunne du forklart litt meir ut i fra det du skreiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Hvordan stiller foreldrende dine seg? Hvis de er enig med deg om at du skal overta så kontakter dere advokat i Bondelaget. Det finnes alltid muligheter....

Dersom de ikke vill at du skal overta så er løpet kjørt. Så dette MÅ du få avklart først.

 

For å illustrere dette litt, så er en gård ikke så veldig anderledes enn en datamaskin. Er den din, så du kan selge den til hvem du vill, for hva du vill. Etter et evt salg så kommer odelsretten inn, men det koster å benytte denne. Det må betales markedspris, og det er krav til bosetting og drift. Og dette passer ikke alltid for den med best odel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...