Gå til innhold

HJELP ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Thea_Marita_1

Hei eg trenge litt hjelp eller dytt til noke som eg lure veldigt på.

eg er nr 3 i søskenflokken og det vise seg då at eldste broren min har \&quot\;odelsrett\&quot\; så kommer søstra mi som ikkje vil ha gården. Eg er meir aktiv og har meir og stor interesse for gårde eg bor heime på, finnes det noen måtar der eg kan stillas sterkare en min bror ?

 

Han er for så og sei veeeldig lite interessert, har ikkje vist noe form for interesse innen gårdsdrift. Men han er fast bestemt på at gården den er hans. Noe eg helst vil unngå med tanken på at han bare vil overta og legga ned heile produksjonen og selga de.

Gården vår blei overtatt av min far som først va gård med bare kyr, nå har me for 3 år siden byggt grishus og seinare i tid har eg store planar om å ha hestar inn igjen på gården. Men som sakt finns det noke som helst form for at eg kan ta over gården ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eg trenge litt hjelp eller dytt til noke som eg lure veldigt på.

eg er nr 3 i søskenflokken og det vise seg då at eldste broren min har "odelsrett" så kommer søstra mi som ikkje vil ha gården. Eg er meir aktiv og har meir og stor interesse for gårde eg bor heime på, finnes det noen måtar der eg kan stillas sterkare en min bror ?

 

Han er for så og sei veeeldig lite interessert, har ikkje vist noe form for interesse innen gårdsdrift. Men han er fast bestemt på at gården den er hans. Noe eg helst vil unngå med tanken på at han bare vil overta og legga ned heile produksjonen og selga de.

Gården vår blei overtatt av min far som først va gård med bare kyr, nå har me for 3 år siden byggt grishus og seinare i tid har eg store planar om å ha hestar inn igjen på gården. Men som sakt finns det noke som helst form for at eg kan ta over gården ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Larse_1
Trur du skal snakke med fagmann. Eg har lese noko om at odelslova gjeld ikkje dersom det er klare intensjonar om å regulere om eiendommen til feks byggefelt osv..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea_Marita_1
Det skal eg gjer, for eg er ganske ganske interessert i å drive gården videre og holde melkeproduksjonen og alt oppe :) dette er virkelig noe eg brenner for
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ta jordbuksskulen då, og vis far din at du er den rette til å ta over. Då kan far din selge gården til deg om han vil. Din bror kan fremdeles ta gården tilbake på odel innen 6mnd. om han vil, men det kan fort koste mer en eventuelt du kjøper gården for. Blir vel litt dyrt for din bror å overta uten å drive, med så stor og ny bygningsmasse som dåken har? Tror ikkje det er store muligheter for å \&quot\;slakte\&quot\; gården å tjene penger på salg av eigendom der oppe på rygg heller, hvis det er det du er redd bror din skal gjøre\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror desverre ikke det er så mye du sånt juridisk sett kan gjøre. Odelsloven er ganske klar sånn. Om broren din vil overta for åå slakte den, så er ikke det mulig å bevise før etter at han har gjordt det. Desverre.

Men. Jeg tror det er mange i din situasjon rundt om i landet, og i slike tilfeller håper jeg foreldrene er voksne nok til å selge til \&quot\;den rette\&quot\;. Både for gården sin del, og for den som overtar er det jo avgjørende at driveren har interesse.

Det vil selvsagt være forferdelig vanskerlig for dem å måtte velge mellom sine barn. Det er kanskje årsaken til at vi har odelsloven. Om den eldste sier han vil ha gården, og de selger til en yngre, så risikerer de en rettsak mellom ungene, i tillegg til å gjøre seg uvenner med den eldste.

Synes du ska snakke med foreldrene dine om dette. Det er i utgangspunktet de som sitter med nøkkelen, og evt. kan påvirke din eldre bror.

Men det finnes vel andre muligheter for å bli bonde? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

I odelsloven står det noe om hvordan relevant utdannelse og tilknytning til gården kan styrke odelen din, samtidig som utdannelse og praksis i annen retning og fravær fra gården ev. kan svekke odelen til din eldre bror.

Jeg overtok selv gården i en lignende situasjon som det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Anbefaler først og fremst å snakke med foreldrene dine, og gjerne med fagfolk senere. Om ikke annet så kan jo foreldrene dine eie gården så lenge de vil, og jeg vil anta at du vil kunne forpakte den uten at broren din kan si noe på det ? men jeg kjenner ikke regelverket godt nok til å si det sikkert. Uansett er det ikke noen god løsning over tid, men det kan jo tenkes at broren din kommer på andre tanker hvis det går noen år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Helt enig med Rune ang hestene....

I en oldelssak bør du ikke nevne hesteplaner med et ord. Skal man ikke drive profesjonell oppdrett av hest så taper man helt garantert penger på å ha hest. Og profesjonell oppdrett av hest er ikke noe man bare starter med plutselig, det bør man ha fått inn med morsmelken.

Tenk på at den bygningsmassen, det fôret, det beitearealet og det arbeidet som går med til å ha hest, like gjerne kunne ha vært brukt på ku, geit eller sau. Eller på gris eller fjørfe, som ikke krever grasareal i det hele tatt. Det tjener du penger på, mens den eneste som tjener penger på hesteholdet sannsynligvis er dyrlegen og hovslageren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Arealer som brukes til hest ligger i realiteten brakk. Det kunne like gjerne vært motorcrossbane eller golfbane der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solus_1
De fleste foreldre vil vel at gården driften og i ganske mange tillfeller livsverket til slekta i mange genrasjoner. Opprettholdes og at gården som kansje har vært i familien i genrasjoner ikke splittes opp og selges bit for bit. Vil som andre nevner her råde deg til å snakke med foreldrene dine de har kansje påvirkningskraft over eldste broren din.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er snodikt at alle skal kritisere hest i landbruket. dette til tross for det er fleire bønder av den gammle sorten som gnir seg i hendene når dei selger høy.... Hest er fult aktuelt som gardsdrift, oppdrett, inn på tunet, rideskole og det er enda dei som bruker hest på skogen. det at nokon vill ha hesten tilbake til garden viser bare intersse for dyr, det kan umulig ver negativt på en konsesjonssøknad.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest callme_1

Jeg har drevet med hest hele livet og må si meg enig med de som advarer mot hestehold, det ER døden for økonomien.

 

Ethvert kilo spist av en hest, ethvert dekar okkupert som beite/luftegård er å regne som et rent tap.

Nei, glem hesten inntil gården klarer tapet som et hestehold er nødt til å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1

det var sterke ord syns jeg. hest er jo en næring på lik linje med ku,gris ssau og alt det

som folk mener er er landbruk.finner man en måte og tjene penger på så må man benytte seg av det. det at andre har mislykkes skal ikke stå i vegen for det du selv skal begynne med. sats på det dere mener selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg har ikke sagt at Thea Marita ikke skal begynne med hest. Jeg har bare sagt at hun ikke skal bruke hestehold som et \&quot\;rettslig\&quot\; argument for å kjøpe seg en gård. Hold i stedet tett om hesteplanene til en gård er kjøpt og driften er i gang. DA først ser man om det er mulighet for å drive med hester. Alle hobbyer koster penger. Noen har båt, noen fisker laks, andre jakter på all slags vilt over hele landet. Men hestehold er ikke noe argument for å få kjøpt en gård, all den tid det er meget usikkert om man tjener noe på det. (Bortsett fra dyrlegen og hovslageren, som jeg sa tidligere)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg har hørt flere som hevder at hest er en billig hobby, en bortimot gratis hobby, eller til og med mener de tjener penger på det.

Da har de i så fall en kalkulator hvor minusknappen ikke virker....

 

Ellers så har de hatt en profesjonell regnskapsfører til å sette opp regnskapet. Og lest resultatet rett ut fra det. I de oppsettene er jo et minustall i realiteten en pluss, mens et plusstall faktisk er et minustall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det at inn på inn på tunet og annen turistdrift på garden er gardsdrift, kommer mer og mer frem i tilskudd og målsetninger til landruksstyre. i ei nering må det vere lov og fornye seg og tenke alternativt.

lønnsomhet: avlshingst, betaling pr sprang. nordlandshest/fjording rundt 4000kr. rideshest 10.000. traver 10.000-250.000kr.

alemerr av traver. salg av føl, dette går gjerne i null grunnet dyr bedekning, men oppdreter av travhester får 20% av all gevinst hesten får fram til 6år, og 10% resten av løpskarieren. dette er uten og betale 1 krone for noe....

ellers er det penger å tjene på ridetimer og turer.

så det at konservative bønder er i mot hest gjelder bare til dei skal selge høy.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Av respekt for trådstarter synes jeg hestedebatten bør startes i egen tråd. Denne debatten gjelder primært råd ang. framgangsmåte ved overtagerlse av familiegården.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg skal være enig i at debatten har sklidd litt ut. De fleste debatter gjør etterhvert det.....

Men jeg og flere andre har jo bare prøvd å forklare HVORFOR vi mener at hestehold ikke er noe argument for å omgå odelsloven! Skal man inn i en slags rettsprosess for å få overta gården før to eldre søsken, så må man ha svært sterke argumenter. Og jeg og flere andre mener at hestehold ikke hører hjemme i den debatten, på grunn av økonomien. I så fall må man, som det er sagt tidligere, drive et ridesenter i nærheten av en by. Se bare hvordan Billy The Kid regner i innlegget sitt ovenfor. Han bare ramser opp parringsinntektene man får på en ettertraktet hingst, og andelen man får av fortjenesten på et travføll..... Nettopp som jeg sa, han bruker ikke minusknappen på kalkulatoren sin, bare plussknapppen.

 

Hvor mye koster det å få fram en ettertraktet avlshingst, før man kan tjene penger på bedekking med den?

Hvor stor prosentandel av hingsteføllene får noen karriere i avl?

Hvor stor andel av føllene som er tiltenkt travsporten blir bra nok til å kjøre inn så mye penger at det går i pluss?

De fleste ridehester som brukes til hobby av vanlige tenåringsjenter er avdankede travere eller halte gallopphester. La oss si at man får kjøpt den ganske billig.

Hvor mye koster det å holde den med dyrlege og hovslager i året? Og hvor mye koster fòret og strøet på et år?

Man kan gjerne si at stallen sto der fra før så den ikke koster noe annet enn driften av en lyspære og en vifteovn. Men fòret og strøet kunne like gjerne gått til en kvige. Hesteboksen tar også opp to båsplasser til storfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det var aldri meiniga å ødelege for trødstarter, snarere tvert i mot. har du en drøm et ønske om hva du vill drive med så må du gå mot det målet, sjølv om veien kan vere lang å gå..... lykke til med overtagelse av haimegard eller et kommende gardskjøp på det åpne marked.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD2650_1
Viss ikkje din bror gir frå seg odelen ville eg berre ha forpata garden frå foreldrene dine, viss du er heldig så lever foreldrene dine til du sjølv er pensjonist? eller i alle fall så lenge at bror din vert så gammal at han ikkje gidd å klatte med ein gard med buplikt. Men klart det beste er å få kjøpt garden. Kanskje bror din kan vera med på ein avtale at han får ein viss sum penger som forskudd på arv, men då må din søster også få det, og det kan fort bli dyrt viss foreldrene dine skal bli gjedfrie, dele ut arv og sitje at med litt etter livsverket sitt. Eit anna alternativ er å få ein takst på gården og dine foreldre krev full pris for garden til din bror, og det er han nok ikkje interessert i å gi, så kan du avtale ein annan pris med dine foreldre etterpå, men dette kan gi nokon interne utfordringer i familien i ettertid og er nok ikkje å anbefale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Et annet alternativ er å kjøpe seg en annen gard. Det hender det er garder til salgs, med eller uten fjøs og melkekvote. Er du heldig så får du kjøpt deg en gard i samme bygda, hvis da bror din ikke gidder å drive med melk så kan du leie melkekvota hans, kanskje til og med jorda hans...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ein ganske god ide Oddbjørn, men ein nokså dyr ide. Det er ufattelig høge prisar på gardsbruk på det frie marked,fattar ikkje at nokon vil betale så mykje for ein arbeidsplass mrd dårleg lønn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea_Marita_1

Veldig masse interessant å lese, de er vell det at eg har meir interesse på gården en min bror. Han er her ikkje og når han er her så er det ikkje snakk om å gå i noke fjos og arbeide,

De må kunna finast muligheter å knekka denna odels retten, syns det er veldig urettferdig at min bror skal overta som har null interesse.

Mine planer er å kjøre for fult på jordbruk utdannelsen, ta forskjellige kurs osv. ?

Ang de med hest, var aldri snakk om å drive heile gården full i hest, skulle det vært hest her så skulle de vært en. Men først og frem få gården på meg og driva det som er her så det ikkje går i grus.

Tror nok desverre min bror ikkje komme til å drive gården i 10 år. Så her sette eg nok ned foten min for denna gården skal eg ha og drive med mi makt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjell_1
Du må bare satse , kjøp garden og se om din bror vil \&quot\;kjøpe\&quot\; garden av deg på odel . Det blir mye dyrer enn det du betaler. Hør om dine foreldre vil \&quot\;smøre\&quot\; bror med forskudd på arv etter 6 månder. Vil du ha garden så må du satse, for det blir ikke siste gangen i livet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...