Guest Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Hei! Jeg og fruen har vært på jakt etter gardsbruk i ca 2 år nå uten hell. For ca 1 år siden fikk vi tilbud om å kjøpe onkelen til fruens gard. Denne har vært paktet bort til nabogarden i ca 5 år, og er det i 5 år til. Han som pakter har nettop fått robot med bare ca 260 tonn i kvote. Kvoten han pakter der vi vil kjøpe er på ca 40 tonn. Det som har tatt så lang tid er at han som eier garden har et hus han bygget for noen år siden som han vil skille ut. Dette er ikke fylkesmannen så gla i så dette tar langt tid. Men det jeg er redd for er å komme i konflikt med nabogarden som pakter. I tillegg til melkekvoten pakter han 65 mål dyrket og det samme i gjødslet beite. I driftsbygningene har han ca 400 gris. Når han nå har lagt opp drifta med ny robot og så lite i kvote som han har så regner jeg med at han trenger hver liter han kan få. Men om vi en gang får kjøpe denne eiendommen så vil vi satse og ser da for oss å bruke kvoten og alt selv. Men er et dilemma når jeg overhode ikke ønsker bråk fra naboen. Noen her inne som har erfaringer fra noe lignende? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Morten_H_1 Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Hei! Jeg og fruen har vært på jakt etter gardsbruk i ca 2 år nå uten hell. For ca 1 år siden fikk vi tilbud om å kjøpe onkelen til fruens gard. Denne har vært paktet bort til nabogarden i ca 5 år, og er det i 5 år til. Han som pakter har nettop fått robot med bare ca 260 tonn i kvote. Kvoten han pakter der vi vil kjøpe er på ca 40 tonn. Det som har tatt så lang tid er at han som eier garden har et hus han bygget for noen år siden som han vil skille ut. Dette er ikke fylkesmannen så gla i så dette tar langt tid. Men det jeg er redd for er å komme i konflikt med nabogarden som pakter. I tillegg til melkekvoten pakter han 65 mål dyrket og det samme i gjødslet beite. I driftsbygningene har han ca 400 gris. Når han nå har lagt opp drifta med ny robot og så lite i kvote som han har så regner jeg med at han trenger hver liter han kan få. Men om vi en gang får kjøpe denne eiendommen så vil vi satse og ser da for oss å bruke kvoten og alt selv. Men er et dilemma når jeg overhode ikke ønsker bråk fra naboen. Noen her inne som har erfaringer fra noe lignende? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Morten_H: Du ser hvertfall ikkje mørkt på framtida visst du har tenkt å satse med 40 tonn kvote og 65 daa jord. Har du noken tankar rundt dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Morten_H_1 Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Takker for svar. Bruket blir i bunn og grunn hobby til å begynne med. Driftsbygningen er bygd om til grishus og det kommer den til å fortsette å være etter planene jeg har for bruket per i dag. Melk er ikke noe jeg kommer til å satse på da dette blir svært kostbart men kommer til å beholde kvoten slik at senere generasjoner har muligheten til å begynne med melkeproduksjon. Fruen driver på med hest så det vi har av dyrket kommer vi til å tørke og lage høy av. Så i bunn og grunn blir dette et hobbybruk i første omgang så får vi se litt på sikt om jeg vil satse litt med å bygge ny driftsbygning og kjøpe mer kvote. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6470_1 Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Folk må gjærne rette meg nå om jeg tar feil,men ut ifra det du skriver i dit siste innlegg tror jeg det beste er om onkelen til frua di selger kvoten til naboen før dere tar over om ikke kvoten skal falle tilbake til staten.Skal prøve og forklare slik jeg mener regelverket er:For att dere skal få selge kvoten må dere ha levert kvantumet som skal selges i 5år(er imidlertid ikke sikker på om det holder å leie ut kvoten,men det kan hende). Kvoten er ikke noe som blir på en gård i all evighet selv om den ikke selges.Er det ikke levert melk på 5år vil staten ta kvoten tilbake,men det er mulighet til å søke om 5 nye år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Visst ikkje du skal produsere mjølk, kvifor kan ikkje då naboen få fortsette å leige kvota? Og han kan vel få fortsette å bruke jorda som du ikkje treng for å lage høy til hesten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 kvoten kan ligge i 10 år før den forsvinner. Jeg tror forressten ikke du trenger 65 mål dyrket til hesten din? Hva med å fortsette å leie ut kvoten til naboen din da? Da tjener du i alle fall en liten slant på kvoten.....Når det gjelder det å bygge nytt til melkeprodukjon å bygge seg opp kvote på en så liten gård, så lykke til \;) det finnes enklere måter å tjene til livets opphold for å si det sånn..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Morten_H_1 Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Kvoten er jeg igrunn ikke redd for, har mange kamerater som driver med melkeproduksjon så mer enn gjerne holder kvoten varm. Hesten er heldigvis ikke så sulten at den spiser 65daa alene hehe! Men satser på å få solgt mesteparten av dette. Både jeg og fruen tjener en god del enn gjennomsnitts nordmannen og er veldig flinke å spare så drømmen om ny driftsbygning ser jeg ikke så veldig mørkt på. Men jeg får se hva fremtiden byr på. Vi er vertfall veldig gira på dette som er den store drømmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.