Gå til innhold

Hjelp, jeg skal bli bonde!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Har brukt masse tid på å lese på disse sidene, og finner mye informativ lesning, så takk for et godt forum!

 

Vi er et par på 22 og 23 år som skal overta/kjøpe en gård. (ENDELIG!!)

Har selvsagt ca en million sprøsmål til dette, men det skal ikke tas opp her enda. Hoved saken er at vi begge er 100% motiverte til dette, og gleder oss stort! (Jeg for min del gleder meg som en unge til å kjøpe en nyere traktor!).

 

Men det er spesielt en ting jeg har tenkt mye på, hva skal jeg drive med? Gården har 190 dekar med fulldyrka jord og 200 dekar beite.

Det er meget gode muligheter til skogsdrift på gården, så det er vel her hovedsatsningen vil være.

 

Per i dag er det ingen dyr på gården (ikke vært det på litt over 10 år), og marka er leid bort. Vi kunne tenkt oss å drifte mere en bare skogen, men vet ikke riktig hva det skal være. Problemet (eller utfordring er vel mer riktig) er at vi begge har jobb i dag som er en skiftordning på 2uker på jobb, og 4 uker hjemme. Dette vil vi fortsette med, ganske enkelt pga økonomien i det (å kjøpe(overta en gård er ikke billig) På sikt er det godt mulig at en av oss, slutter i jobben for å være hjemme mere. Men er det noe drift som passer en slik ordning? Antal arbeidstimer er ikke problemet, men er det noe som kan passe oss som blir borte i 2 uker i strekk med faste mellomrom? Avløser er så som så, og jeg ser selvsagt ikke bort i fra dette, men i utganspunkte ønsker vi å drive selv.

 

Hoved fjøest er i ok stand, men det brukes til lagring ifm med verkstedet på gården, som fortsatt skal være i drift. Så ved eventuelt oppstart av noe dyrhold må gammle fjøes pusses en del opp, men det er jo bare en fordel, slik vi ser det:) Det må ikke nødvendigvis være dyrehold, kan også være noe med dykring av marka osv. Vi holder foreløbig alle muligheter åpne.

 

Håper på gode tips i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobias_1

Hei!

Har brukt masse tid på å lese på disse sidene, og finner mye informativ lesning, så takk for et godt forum!

 

Vi er et par på 22 og 23 år som skal overta/kjøpe en gård. (ENDELIG!!)

Har selvsagt ca en million sprøsmål til dette, men det skal ikke tas opp her enda. Hoved saken er at vi begge er 100% motiverte til dette, og gleder oss stort! (Jeg for min del gleder meg som en unge til å kjøpe en nyere traktor!).

 

Men det er spesielt en ting jeg har tenkt mye på, hva skal jeg drive med? Gården har 190 dekar med fulldyrka jord og 200 dekar beite.

Det er meget gode muligheter til skogsdrift på gården, så det er vel her hovedsatsningen vil være.

 

Per i dag er det ingen dyr på gården (ikke vært det på litt over 10 år), og marka er leid bort. Vi kunne tenkt oss å drifte mere en bare skogen, men vet ikke riktig hva det skal være. Problemet (eller utfordring er vel mer riktig) er at vi begge har jobb i dag som er en skiftordning på 2uker på jobb, og 4 uker hjemme. Dette vil vi fortsette med, ganske enkelt pga økonomien i det (å kjøpe(overta en gård er ikke billig) På sikt er det godt mulig at en av oss, slutter i jobben for å være hjemme mere. Men er det noe drift som passer en slik ordning? Antal arbeidstimer er ikke problemet, men er det noe som kan passe oss som blir borte i 2 uker i strekk med faste mellomrom? Avløser er så som så, og jeg ser selvsagt ikke bort i fra dette, men i utganspunkte ønsker vi å drive selv.

 

Hoved fjøest er i ok stand, men det brukes til lagring ifm med verkstedet på gården, som fortsatt skal være i drift. Så ved eventuelt oppstart av noe dyrhold må gammle fjøes pusses en del opp, men det er jo bare en fordel, slik vi ser det:) Det må ikke nødvendigvis være dyrehold, kan også være noe med dykring av marka osv. Vi holder foreløbig alle muligheter åpne.

 

Håper på gode tips i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobias_1

Gården ligger forsten i et fjord-strøk ved sør-trøndelag.

 

Alle råd og forslag mottas med stor takk!

 

Kornproduskjon blir også sett må, men det kommer ann på hvilke muligheter det er for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend_1
Enten må dere basere dere på innleid hjelp, eller så er alternativet korn/villsau e.l produksjon som ikke er veldig arb krevende, og der arb gjerne kan styres til fri periode. Evnt samarb med noen andre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å høre at dere er topp motiverte. Driver selv med ammeku og tenkte selvsagt på det når jeg leste at dere har 200 da beite. Vil også tro at dere kommer gunstig ut tilskuddsmessig ved deres beligenhet.

Uansett er det vikstige å finne ut hva dere har lyst til å drive med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt supert ut, men det heter ikke \&quot\;Hjelp, jeg skal bli bonde\&quot\; det heter. JIPPI jeg skal bli bonde :)

 

Jeg hadde nok satset på sau og gras. Hadde vel også prøvd å fått høy på 1\'\'\'\'ste slåtten og silo på 2\'\'\'\'re slåtten. Dette skulle dekke fôrbehovet til rundt 200 vinterfôra sau og salg av høy i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hei Tobias. Jeg er i samme situasjon som deg. Nesten.

 

Jeg kommer fra en gård og er i gang med å ta den over , studerer og planlegger en karriere.

 

Spør deg selv hva du har og regn litt på det!

 

Dere har 1 gård, med et lån?

Dere har 2 jobber, med en årlig inntekt på?

Dere har 2 uker jobb, 4 uker fri. - Sammen har dere 68 uker med fri i året.

Dere har 190 dekar fulldyrka mark og 200 dekar beite. Dette burde dere dyrke selv, da det er bedre økonomi i det enn å leie det bort.

 

1. Hvor mange år må dere begge to være i jobb før en av dere kan bli fulltidsbonde, altså: i hvor lang tid trengs begge deres fulltidslønn, for å betjene lån / lage en økonomisk buffer?

 

2. Hva kan dere utrette på gården mens dere begge er i fulltidsjobb, frem til en av dere går over til å bli fulltidsbonde?

 

3. Lag en plan over hva dere vil, om dere ønsker dyr så begynner dere med dyrene den dagen en av dere blir fulltidsbonde! En åker skal ha mat to ganger i året, dyr skal ha mat hver dag.

 

4. Når dere vet hva dere vil ha, så begynner dere å jobbe mot det i fri ukene! Dere har masse tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobias_1

Tusen takk for alle svar! Spesielt til Peter, du fremmer gode påeng her!

 

Jeg har ringt litt rundt i dag, og fått avtalt et møte på landbrukskontoret, der også en skogbruksrådgiver skal delta, så det ser jeg frem til! Kommer sikkert med flere spørsmål her etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Ang Skogdrift.

 

Nå vet ikke jeg hvor stor skog du har eller hvordan dere har budsjetert med inntekt på skogen. Men det jeg tenker er at det er en driftsform som kan passe veldig godt til deres nåværende jobb (som må være drømme jobben å ha ved siden av gårdsdrift).

 

Jeg har sett noen filmklipp på internett av noe som heter Hypro [http://www.ablandbruk.no/Hypro.HTM], som er et slags hogstaggregat en henger på traktorens 3punkt, istedet for på en hoggstmaskin. Det du ønsker å ta ut av skogen feller du med motorsag, så trekker du det frem med hyproen, den kvister stokkene og legger de i små lunner. Senere henter du stokkene med en tømmerhenger, med samme traktor.

 

Når våren kommer så bruker du samme traktoren til å pløye, harve og så med. Så kan du dele traktor utgiftene på landbruk OG skogsdrift.

Men jeg kan altså ingen verdens ting om skogsdrift, så jeg har ingen ide om hvor mange timer du må stå bak en hypro for å betale den, så om dette er økonomisk lønnsomt, nei det vet jeg ikke! Det vet kanskje noen andre?

 

Mitt motto blir vel: vær forsiktig med investeringene og kjøp basic redskaper. Sprøye, ugressharv, special-verktøy etc, leier du inn når du får behov for det!

Takk for din tilbakemelding, jeg ønsker bare å dele noen av de tankene jeg har, da jeg er i den samme situasjonen selv og ønsker å legge et grunnlag for fremtidig drift! Og mener at det grunnlaget går via forsiktige investeringer og skarpt blikk på økonomi. Noe som er vansklig uten refferansepunkter! Hva er egentlig billig og dyrt?

Lykke til med møtet Tobias!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...