Gå til innhold

Nye leveringsvilkår Nortura


Gjest

Anbefalte innlegg

Nortura skviser ut dei minste svineprodusentane i dei nye leveringsvilkåra. Vi har vell 200 slaktegris i ett insett på sommaren i sauefjøset ( leverer ca 400 sau / lam pr år)desse grisene blir levert i 3 lass ( 70 pr gang) noko som har utgjort 130 kr i pulje tillegg. Nytt puljetilegg er 50 kr. For å få årsbonus må dett leveres minst 300 pr år ( 40 kr pr gris )vi taper 80 kr pr gris. Dette kalles samvirke? Vi fikk brev om å betale 12000 kr i egenkapital ,de blir ikke aktuelt viss leverings betingelsene skal vere slik. Da må vi levere til privat slakteri, da går sauen også dit.Levere ca 25 tonn iåret er nokk bare hår i suppa for Nortura.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Nortura skviser ut dei minste svineprodusentane i dei nye leveringsvilkåra. Vi har vell 200 slaktegris i ett insett på sommaren i sauefjøset ( leverer ca 400 sau / lam pr år)desse grisene blir levert i 3 lass ( 70 pr gang) noko som har utgjort 130 kr i pulje tillegg. Nytt puljetilegg er 50 kr. For å få årsbonus må dett leveres minst 300 pr år ( 40 kr pr gris )vi taper 80 kr pr gris. Dette kalles samvirke? Vi fikk brev om å betale 12000 kr i egenkapital ,de blir ikke aktuelt viss leverings betingelsene skal vere slik. Da må vi levere til privat slakteri, da går sauen også dit.Levere ca 25 tonn iåret er nokk bare hår i suppa for Nortura.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
du er nukk itte aleine, jeg har levert privat i mange år. har fått både høre å smake på bygda,hvor \&quot\;ufin\&quot\; jeg er.Har bitt meg merke i hvem det er som er trofast solidariske samvirke northura leverandører her å nå blir det gøy å se
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg leverer ca 300 lam i året, og ble skuffet over de nye leveringsvilkårene. Eneste forskjellen på medlem og leverandør, er et lite sessongtilegg på opptil 1.50 kr et par uker! Det andelsinnskuddet som det kom regning på, blir nok ikke betalt. Skal det i det hele tatt være noe vits, bør forskjellen på eier og lev.dør, være minst 3-4 kr pr. kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Alle skal med sier Nortura , tull dei minste skal helst ikke med. Når dei legg opp til att du skal tape 16000 kr på 200 gris sier vell sitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Selge melkekvoten, legge ut hele garden til hyttetomter, eller levere til private slakterier og q-meieriet, det går ut på det samme, du ødelegger for neste generasjon!

De som leverer til private slakterier tenker bare på å tjene penger i dag,

hvordan skal det gå med neste generasjon bønder hvis vi ikke har ett sterkt Samvirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJS_1

Det er bare å stikke fingeren i jorda, og innse at om ikke produsenter på Jæren, Østlandet og i Trøndelag premieres vil disse levere til private. Jeg hører oftere og oftere om bønder som taper sekssifrede beløp per år for at de leverer til Nortura. Da snakker vi om å være idealist og samvirkemann. Hvis ikke Nortura satser i disse områdene har vi Vestlandet og Nord-Norge igjen, og man trenger ikke være utdanna på BI for å forestille seg økonomien i et slikt selskap i disse konkuransetider.

 

Når det gjelder private vs samvirke. Mange sier at uten samvirke vil det kun være igjen de store produsentene rundt byene. Vel, det kommer jo an på markedet, og ikke minst rammevilkårene i landbruket. Jeg tror vi vil få en dreining, med større andel husdyr på Østlandet. Men spørsmålet er, klarer de sentrale områdene å produsere nok i forhold til etterspørselen? Jeg tror ikke det. Hvis markedet etterspør mer enn hva de sentrale områdene klarer å produsere, vil nok melk og kjøtt også hentes i de fleste utkantstrøk. Og disse vil ikke falle fra med en gang det er balanse i markedet igjen, de aller fleste som driver kundebehandling tenker mer langsiktig enn som så.

 

Vi som bønder er også selv ansvarlig for å sørge for så høy pris som mulig. Lokalprodusert mat og ikke minst økologiske varer gir oss en unik mulighet i å ta ut en høyere pris enn andre. At f.eks Nortura i dag kan markedsføre noe som lokalprodusert stiller jeg spørsmålstegn ved. Jeg driver selv ikke økologisk, men til alle dere som har noe i mot økologisk produksjon. Dere er like stor fiender for næringa som Reitan, Hagen og Hegnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...