Gå til innhold

landbruksoppgjøret 2010


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest tracker_1
Tror det er på tide at godeste Hr. Irgens stikker fingern i jorda og spør seg hvor maten han har på bordet hver dag kommer fra. Spørs om den ikke er produsert av de \&quot\;jævla bøndene\&quot\; han sikter til. Jeg har en leasingkontrakt med DNB NOR, og det blir og den siste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Ser ut som hr.Irgens har glemt at det var kjekt med statlige overføringer for bankene (Dnb Nor spesielt)også for en tid tilbake.Eller så er det netopp det han husker og håper på en større krisepakke neste gang de har festet opp kundenes penger.

Her ser vi kapitalens sanne ansikt:Alt skal drives privat og markedet skal styre økonomien helt til det går galt.Da skal staten øse ut penger for og redde det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kyllingbonde fra Nord Trøndelag. Ut fra oppgjøret går jeg ned ca. 55000 ned i inntekt. Er det noen andre grupper som godtar dette. Hvis f.eks. ingeniører gikk ned i lønn for at sykepleierne skulle gå opp i lønn. Hvem andre enn bøndene godtar dette? Begrunnelsen for dette er at det er samme kraftforpris i hele landet. I følge effektivitetskontrollen betaler vi ca. 20 øre mere pr kg. Dette pga at i Trøndelag har felleskjøpet monopool, mens det i resten av landet er konkurranse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

HC og Magne! ser dere ivrer etter å bli kvitt flere bønder i norge. Det har jo vært en relativ stor avskaling de siste 10 åra også, og jeg har lyst til å spørre hva slags gevinst sitter de som er igjen med så langt på grunn av at så mange har gitt seg?? Og hva regner dere med dere vil tjene på en videre reduksjon i antall bønder?

 

jeg vil rett og slett kalle mange bønder for stokk dumme. Ufattelig mange som tror alt blir så mye bedre bare de får dratt på seg mye mer arbeid.

Å betale 5-6-700 kr pr dekar for leiejord er jo idioti. Vi må snu hele tankegangen på hodet og begynne å ta betalt for vår egen innsats. Er den noen som ønsker å leie bort jorda si så skal ikke vi spørre hvor mye han skal ha i leie, eller by over naboen, men vi skal spørre han hva HAN vil betale OSS for å holde jorda hans i hevd...

Jeg vet dette aldri kommer til å skje,(pga. kannibalisme) men skyld ikke på forbruker eller politikeren for at vi får for lite betalt i jordbruket. Vi har kun oss selv å takke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest h.m_1
ka ti e de me får disse kronene ekstra på melk og på dyrå? er de melkeopgjøret så komme nå for april eller fra nestee år? å er de på tilskuddet som komme nå i juni eller er de de me søke om i august så me får i februar?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er enig i at vi må forandre landbrukspolitikken, men å henge ut andre bønder gir ikke noen av oss et rødt øre mer. Bøndene må holde sammen, uansett hvor uenige vi er. Å være bonde, og si at man er for nedleggelse av jordbruket, er som skyte seg selv i hodet, og tro at du kommer uskadet fra det.

 

Alle bønder har like mye rett til dyrke jorden de eier, uansett hvor lite jord det skulle være.

 

Jeg er enig i at det er noen \&quot\;bønder\&quot\; som ikke fortjere støtten de får, når de har litt jord, noen dyr, bare for støtten sin skyld. Men det er ikke deres feil at landbruket er nedleggingstruet, det er fordi vi ikke har stere nok politikere til å snakke for vår fordel. Veldig få ikke-bønder har peling på landbruket, og setter maten i halsen når de hører om den \&quot\;utrolige summen jordbruksavtalen omfatter, men nesten inge vet hvor lite bøndene faktisk tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...