Gå til innhold

Folk i arbeid(brøyte hjelp)..?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Etter stor forespørmål fra folk som treng brøyting til vinteren so lurer eg litt på å kva eg ska gjera..

 

Alternativ 1:

 

Kjøpe ein gammale traktor og annsette ein mann time for time (har fleire kamerata so har fri ordninga.. (Traktoren kan og brukes til andre ting ellers i året)

 

Alternativ 2..

 

Kun konsetrere meg om da område eg har i dag...(Har fult opp på meg og traktoren)

 

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Etter stor forespørmål fra folk som treng brøyting til vinteren so lurer eg litt på å kva eg ska gjera..

 

Alternativ 1:

 

Kjøpe ein gammale traktor og annsette ein mann time for time (har fleire kamerata so har fri ordninga.. (Traktoren kan og brukes til andre ting ellers i året)

 

Alternativ 2..

 

Kun konsetrere meg om da område eg har i dag...(Har fult opp på meg og traktoren)

 

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har rekna litt på da.. Men er usikker på lover å regler på å ha folk i arbeid... Altso time for time ved behov og ikkje fast annsettelse...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver må du vel følge arbeidsmiljøloven. Du må uansett type arbeidsforhold ha en kontrakt. Jeg tror også du må melde fra til NAV om at du har personer ansatt.

Du må ha forsikring som dekker ansatte,- denne er forholdsvis rimelig. Videre må du dokumentere opplæring på arbeidsutstyret (ved evt. skade er politi og arbeidstilsyn straks på plass...).

Vedr. lønn må du ha en egen konto for skattetrekk. Du må sende inn oppgave over skattetrekk og arbeidsgiveravgift til kemneren hver annen mnd. og lønns- og trekkoppgave + årsoppgave senest 20/1. Hvis du har regnskapsfører kan sikkert han hjelpe deg med lønn. Jeg tror ikke du trenger pensjonsordning for ansatte om arbeidet blir sporadisk.

 

Det er altså en del ting som må være i orden, men alt dette er veldig overkommelig. Noe jeg har glemt?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er bonde er det greiest å leige dei inn via avløserlaget. Da er det i teorien dem som er arbeidsgiver, og du får bare rekning.Ellers kan jo eventuelt dine kompiser starte et enkeltpersonføretak og leie seg ut til deg.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Arvid foreslår om at dine kompiser kan starte som selvstendig næringsdrivende er nok det enkleste for deg.

Da slipper du mye av det Økonom her skisser opp.

Arbeidsmiljøloven faller jo bort for selvstendig næringsdrivende og da bla dokumentert opplæring og arbeidstidsbestemmelser som kan være litt vanskelig å holde når det laver ned i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...