Gå til innhold

Norges Bondelag - for de små?


Idefox_1

Anbefalte innlegg

Vi har vel alle fått med oss BGs reportasjer og innsats om traktor på vei. Er enig med at mye bør bli bedre når det kommer til lys, sikring osv.

 

Men det største problemet, i alle fall på Jæren, har vært at entrepenørene blir stoppet med breie redskap og neketet å kjøre videre, fordi biltilsynet har hatt en "5-kilometersregel" de har hengt seg opp i.

 

Dette skulle Norges Bondelag ta opp, og ta videre for å få endret og gjort noe med.

 

I helga fikk jeg dessverre høre fra flere hold at Norges Bondelag hadde "gått med på" å gi ut brosjyre der 5-kilometeren fortsatt ble skriftlig tatt med i en brosjyre. Skal visst ha vært en artikkel i Bondebladet, men har dessverre ikke fått den med meg.

 

Men når bondelaget går den veien og går med på noe slikt, forsterker det kun mine tanker om Norges Bondelag, de jobber alt de kan for de små bøndene.

Ikke noe vondt om de/dere som driver i liten skala, alle bør ha sin plass i norsk landbruk. Det jeg er bekymret for er måten Bondelaget oppfører seg mot de som faktisk ønsker å være store eller drive mer rasjonelt og større arealer og mer i kvote/dyr. Skal vi fortsatt la det være slik? At Norges Bondelag som skal være for alle skal hele tiden prøve å sette begrensinger for hvordan vi skal drive?

 

Jeg sier ikke målet er garder på flere tusen mål og 1000 kyr, men alle er vel enige i at noe rasjonalisering må det være, og størrelsen må øke i de områdene det er mulig for å kunne drive på best mulig måte og være konkurransedyktige.

 

Hva positivt har Norges Bondelag gjort for de store? De siste årene har det stort sett vært å sette begrensinger for størrelse på samdrift, kvoteleie etc.

Er det veien å gå?

 

Vet at flere har tanker omkring dette, så håper å høre fra flere hva de mener. La meg igjen bemerke at jeg mener det er rom for "små" bønder også, men at de som ønsker å drive større bør få bedre muligheter til det, og i alle fall litt støtte av bondelaget, som egentlig kunne slått seg sammen med bonde og småbrukerlaget etterhvert...

 

En liten tanke er jo å se på hvem som sitter i bondelaget. Tidligere leder Undheim var småbonde, leder i Rogaland bondelag er småbonde....osv...

 

Skal vi som driver større bare sitte på gjerdet og se på?`

 

Mvh

Forhåpentligvis kommende "storbonde"/fabrikkeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femkilometersgrensa for breiare reiskap råkar ikkje berre dei store. Dette gjeld så godt som alle norske bønder.

Sjølv har eg over fem km til eine naboen, og ei høypresse som er breiare enn 2,55. Altså må eg leige transport om eg lovleg skal presse høy på 15 mål hos naboen - og eg er langt frå nokon storbonde. Og ver sikker, eg kjem ikkje til å sitte på gjerdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som sitter som leder i bondelaget er faktisk valgt av medlemene. Teorien din om at bondelaget ikkje vil kjempe mot 5km regelen for å hindre utvikling mot større bruk er ganske tynn synest jeg.Små og mellomstore bruk bruker ein del entrepenører fordi det er for dyrt å eige utstyr selv. Men klart så forstår jeg deg og.... som skal ha flere tusen mål og 1000 kyr i fabrikken din.Men lykke til.Kansje bondelaget vil arbeide for at du skal få tilskudd og kjøtt/ melkepris på EU nivå også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian_1

Idefox:

Bare av ren nysgjerrighet, hvilken produksjon er det du driver med, og i hvilken størelsesorden. Morro å høre for en bonde i Trøndelag hvordan det drives i andre deler av landet.

Ellers har jeg få meninger om temaet, da dette er lite problematisk i \&quot\;mitt\&quot\; område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell kjære Idefox, det er da for all del ikke kun \&quot\;megafarmene\&quot\; på Jæren som vil kunne bli rammet av et slikt \&quot\;forbud\&quot\; Selv driver vi i Nordland, med en kvote på vell 120k. Blant redskapene som er over 2,55m har vi presse, slåmaskin og gulrotopptaker. Har selv eng som er over 5 km fra gården, så jeg er like rammet som dere fabrikkeiere er...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrT: nå har da sau og storfekjøtproduksjon vunnet dei siste oppgjøra.Har selv både melk,sau og oppforing av oksar. I forhold til timeforbruk er melk dårligst betalt av disse produksjonene. Okse er desidert best. Hvertfall etter siste jordbruksoppgjør... Sier ikke at bondelaget gjør alt rett, men viss det er så mange så er fullstendig uenig i det dem gjør, så er det bare å starte et nytt lag? Helt utenfor tråden dette men.....var ikke jeg som begynte....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at kraftforproduksjoner som gris og fjærfe er en produksjon som selv nesten uten tilskudd er lønnsom. I alle fall i ein markedsbalanse-situasjon.Tenker du nybygg til Gris/ fjærfe kontra storfe/melk, er det uten tvil mest lønsomt å bygge til gris/ fjærfe viss du rekner timeforbruket. Når det gjelder krav til bygning så må du se litt til utlandet, og hva som gjelder der. Norge følger andre land i dette , og så har det litt med dyrevern /etikk å gjør også. I alle fall når me snakker om bura som skal bli forbudt på høns....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr T: eg er ikkje uenig i at ammeku sau trenger et løft økonomisk. Men faktum er at den som vil og har mulighet har nå sjangsen til å gjøre det bra på både sau og ammeku. Det er sant det tar like lang tid å presse ein runball uansett hvem så spiser dem, men akkurat den pressinga er en liten del av arbeidet for ein melkebonde. Driv du med melk har du arbeid med melking, foring, inseminering,kalveforing heile året, mens på ammeku sau er du mindre bundet til tider,og har mye færre timer pr, kuenhet. Men nok om det.... poenget er at dere setter ammeku/ sau opp mot melk i stedet for heller å si at melk fortjener det dei får og heller arbeide for bedre vilkår for dere selv uten å rakke ner på andre. Det høres barnslig ut og minner mest om misunnelse. Viss du absolut vil være melkebonde for det er så lukrativt kan du nå faktisk kjøpe kvote uten å ha kvote fra før. Lurer også på hvorfor det i disse beregningene til statens landbruksforvaltning alltid er korn/gris som kommer best ut økonomisk pr, årsverk.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ein tur rundt i norges land å sjå hvordan det gror til. Trur utviklinga mot større bruk går fort nok som det gjør. Folk må få sjangs til å \&quot\;henge\&quot\; med. Bondelaget og staten gjør rett i å holde igjen utviklinga litt. Ellers hadde veslandet utenom jæren vært skog nå. Var foressten innom et nytt konsesjonshus på slaktegris for noen uker siden. Hadde huset ved siden av 250 tonn i kvote i gammel bygning. Han sa det var grisen det var penger i. Kua var det bare mye arbeis med....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette ble mye bondelag! Noen som kunne tenke seg å legge ned hele bondelaget, og melde seg inn som eget forbund i LO?

Lo trenger snart alle de verdiskapere De kan finne, for å demme opp mot overmakten det blir av alle de som etterhvert bare sliter bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...