Gå til innhold

overta gård


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er en som skal overta gård på østlandet innen kort tid. Gården er på 170da jord og 90 med skau. Jeg har odelsrett over 3 yngre søsken. lurer på om det er noen der ute som har noen tips på hva jeg burde tenke på? når ting og tang diskuteres. Burde jeg ta med dama, eller vente til etter jeg har overtatt?? håper på konstruktive svar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Hei. jeg er en som skal overta gård på østlandet innen kort tid. Gården er på 170da jord og 90 med skau. Jeg har odelsrett over 3 yngre søsken. lurer på om det er noen der ute som har noen tips på hva jeg burde tenke på? når ting og tang diskuteres. Burde jeg ta med dama, eller vente til etter jeg har overtatt?? håper på konstruktive svar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans_Edvard_1
jeg har forholdsvis nylig tatt over selv, dama bør være med på prosessen , men hun kan ikke stå som deleier. Dette pga hun ikke har odelsrett og kan derfor ikke få odelstakst på sin del. Bondelaget arragerer kurs i gårdsoverdragelser, sjekk med ditt lokale bondelag og ta kontakt med regnskapsfører som ofte tar seg av det formelle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Hos meg ordna bøndenes regnskapskontor hele saken. Gikk utrolig smertefritt.

I motsetning til hva mange tror har ikke søsken noen krav i forbindelse med overdragelsen. Ihvertfall ikke så lenge nåverende eier lever.Vet ikke om dette er en gård i drift, isåfall bør du kanskje få en regnskapsfører til å vurdere hvor mye det er forsvarlig å betale for gården.

Har jo hørt om de som har \&quot\;overtatt gjelden\&quot\; fra tidligere eier, og må slite med tidligere eiers ufornuftige pengebruk.Det kan derfor være tilfeller der tidligere eier bør sitte med restgjeld etter gårdsalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1

Vi har en regnskapsfører som skal ordne for oss. (grønn Partner) Men er vell kanskje ting jeg bør få med for min egen del. Regnskapsførern sitter vell på begges side håper jeg.

 

Dama å jeg er ikke gifte, men detta veit nok regnskapsførern.

 

Gården er i drift, er kornproduksjon der nå. Men har kanskje lyst til å finne på no annet å drive med. Har lyst til å prøve å få til litt inntekt på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet365_1
Heisann, bror min skal ta over heimebruket nå til nyttår, så me står midt oppi dette.. men det lokale gardsregnskapslaget gjer ein veldig bra jobb med akkorat desse problema, dei setter opp skikkelige \&quot\;likviditetsbudsjett\&quot\; osv, å finner en grei pris garden klarer å betjene, viss du kansje skal satse på f.eks bygg til kraftforkrevende produksjon eller ein annan stor invistering, bør jo dette også tas med i betraktninga, når det gjeld søsken osv, kan jo det bety så mangt.. eg for min del er jo opptatt av at broderen skal få dette til, å viss dine søsken også er av samme oppfatning, bør jo dette gå bra?? når det gjeller dama er vel det kansje en sak mellom dere?? \;) mvh erlend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Har vore gjennom eigarskifteprosessen.Det var to instansar som fekk opp blodtrykket på meg. Det eine var Brønnøysundregistera. Det andre var Staten. Det tok tre år før alle endar var knytte saman, og eg veit at eg tenkte at eg hadde ikkje fått meir straff om eg hadde drope folk. At det vert sett mørkt på å gjennomføre eit eigarskifte, undrar meg ikkje.

FOR ALL DEL TA MED DAMA!!

Ordn Deg med full råderett, og få påkvilande hefte mest muleg bort i samband med overtakinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Er det ordet servitutt eg skulle brukt? Dei fleste bruk har ei lang liste av slike som ofte høyrer ei fjern fortid til.

Med straff meiner eg økonomisk. Overdraginga kosta meg innpå hundre tusen, pluss alt gratisarbeidet.

Du kan gjere bra mykje gale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hefte er alle rettar andre har på Din eigedom. Dette går fram av Grunnboka. Kopi av denne får Du av Statens Kartverk. Kopiane er gebyrbelagt, men Du er nøydd å ha dei i samband med eigarskifte.Studer desse ekstremt nøye, og få forklart det Du måtte lure på. Slike hefte kan gå direkte på verdien av garden. Pass på at det ikkje er forhold som gjer at andre kan opparbeide hevd nokonstad ( vegar / stiar ). Gi aldri \&quot\; fri grunn \&quot\; til veg ol, og gjer alle slike avtalar tidsavgrensa. Det finst nok av døme på at folk har gitt fri grunn, til det som var forespegla å vere ein bygdeveg. Femti år etter har vegen vorte bygd, heilt annaleis, med rekkverk og gangfelt, og store skråningar, på den gamle avtalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Jeg tok også over gården for noen år siden, jeg brukte et regnskapskontor som har spesialsert seg på landbruket. Jeg vil anbefale et regnskapskontor som har god greie på dette så du slipper noe krøll i ettertid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...