Gå til innhold

Vurderer å forpakte bort jord og trenger noen råd.


Gjest

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig nettsted, forum eller del av forumet så dere får bare beklage hvis jeg legger dette på feil sted. På forhånd beklager jeg også hvis jeg bruker feil ord, ordlegger meg klønete og spør dumme spørsmål.

 

Vi er ganske nye eiere av et småbruk (og er sikkert ganske så små i forhold til mange av dere andre her som har gård :) ) Vi har fått innvilget å dyrke opp 10 mål av småbruket vårt (stort sett resten har vi skog på) og lurer nå på hvordan vi skal gå frem osv. Vi har to små barn, venter nr tre og føler ikke at vi har tid, utstyr eller økonomi til å dyrke opp alt dette selv per nå. Men etterhvert , om noen år, ønsker vi jo evt å drive jorda selv.

 

Vi har for øyeblikket 2 mål med jordbær som vi forpakter bort. Han vi forpakter bort til har flere mål med jordbær både her og i nabobygder. Det vi nå tenker på er om han kanskje kunne dyrket opp jordbær på 10 mål til. Problemet (slik jeg har forstått det) er at disse 10 målene har blitt brukt til skog før og dermed er vanskelig/tidkrevende/dyrt å dyrke opp? Stemmer det? Må ærlig innrømme at jeg er ganske grønn på dette området, mannen min har mer interesse og ønsker etterhvert å kunne drive jorda selv.

 

Er det noen som er interessert i å dyrke opp jord som har vært skog, til jordbær åker? Lønner det seg? Hvor mye vil det koste?

 

Jeg har skjønt det som at det går ann å lage en eller annen avtale om at han som evt tar på seg å dyrke opp og drive jorda bør få bruke jorda gratis x antall år eller noe? Hva er en god avtale for begge parter?

 

Beklager at det er mange spørsmål, antageligvis en del dumme spørsmål. Jeg er kjempetakknemlig hvis noen kunne tenke seg å svare. :)

 

Vennlig hilsen småbrukern. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småbrukern_1

Vet ikke om dette er riktig nettsted, forum eller del av forumet så dere får bare beklage hvis jeg legger dette på feil sted. På forhånd beklager jeg også hvis jeg bruker feil ord, ordlegger meg klønete og spør dumme spørsmål.

 

Vi er ganske nye eiere av et småbruk (og er sikkert ganske så små i forhold til mange av dere andre her som har gård :) ) Vi har fått innvilget å dyrke opp 10 mål av småbruket vårt (stort sett resten har vi skog på) og lurer nå på hvordan vi skal gå frem osv. Vi har to små barn, venter nr tre og føler ikke at vi har tid, utstyr eller økonomi til å dyrke opp alt dette selv per nå. Men etterhvert , om noen år, ønsker vi jo evt å drive jorda selv.

 

Vi har for øyeblikket 2 mål med jordbær som vi forpakter bort. Han vi forpakter bort til har flere mål med jordbær både her og i nabobygder. Det vi nå tenker på er om han kanskje kunne dyrket opp jordbær på 10 mål til. Problemet (slik jeg har forstått det) er at disse 10 målene har blitt brukt til skog før og dermed er vanskelig/tidkrevende/dyrt å dyrke opp? Stemmer det? Må ærlig innrømme at jeg er ganske grønn på dette området, mannen min har mer interesse og ønsker etterhvert å kunne drive jorda selv.

 

Er det noen som er interessert i å dyrke opp jord som har vært skog, til jordbær åker? Lønner det seg? Hvor mye vil det koste?

 

Jeg har skjønt det som at det går ann å lage en eller annen avtale om at han som evt tar på seg å dyrke opp og drive jorda bør få bruke jorda gratis x antall år eller noe? Hva er en god avtale for begge parter?

 

Beklager at det er mange spørsmål, antageligvis en del dumme spørsmål. Jeg er kjempetakknemlig hvis noen kunne tenke seg å svare. :)

 

Vennlig hilsen småbrukern. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du har mange relevante spørsmål.

Har dere noe utstyr selv, eller må alt dyrkingsarbeid settes bort? Hva slags jord er det? Vet du at den er egnet til jordbær? Er jorda selvdrenerende eller må det grøftes? Disse momentene har mye å si for svarene på dine spørsmål.

Vi har dyrket mye selv, men med eget utstyr (gravemaskin, dumperhenger, steinutstyr). Det har til dels vært mye stein og alt er grøftet. Det er nokså kostbart selv om en har eget utstyr.

Prisen på god jord til leie for bær/grønnsakdyrking er meget god her i området. For utleie kreves nå 10-årskontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Varierere veldigt hva det koster å dyrke....men her som det er skog...og gjerne litt stein også? , koster det fort 10 tusen kroner målet å dyrke opp. Da måtte jeg hatt kontrakt på 50 års gratis leige hvis det skulle være interessant. Det koster til samenlikning ca 5-6 tusen kroner pr dekar å kjøpe jord (dog skjelden det er jord til salgs).....men trur nok det må være Stor manko på areal i ditt distrikt skal du få noen med på det du skisserer.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
MVM trenger sikkert som han sier 50 år\'\'\'\'s kontrakt, men da tipper jeg at det ikke var jordbær i tankene. Er det grønsaksj eller jordbørjord så betales det i gode områder så kan leieprisen fort vøre kr 1000,- i året. i flere områder.Slik jord inneholder også ogjerne mindre stein? At noen \&quot\;gidder\&quot\; å leie 2 mål tyder jo godt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvordan går det med planene? Du kunne jo fått en entreprenør til å komme med en pris på hele jobben ferdig ryddet og grøftet.

Det er lurt å hogge året før man dyrker. Da slipper jorda lett fra stubben/røttene. Ta for all del vare på all matjord/skogsjord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...