Gå til innhold

Blomsterdød


Gjest

Anbefalte innlegg

Når ein kjøper ei blomsterplante på gartneri, eller blomsterutsalg døyr den etter tre til fire veker, uansett behandling. Er det nokon i forumet som veit kva plantene vert behandla med for at dei ikkje skal vare?eg har spurt om dette der dei sel planter, og kroppsspråket viser tydeleg at spørsmålet er uønska. Eg ser på denne praksisen som svindel, for å få selje meir. Eg vil ha greie på kva plantene vert behandla med, og koleis ein kan motverke at plantene døyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1
Når ein kjøper ei blomsterplante på gartneri, eller blomsterutsalg døyr den etter tre til fire veker, uansett behandling. Er det nokon i forumet som veit kva plantene vert behandla med for at dei ikkje skal vare?eg har spurt om dette der dei sel planter, og kroppsspråket viser tydeleg at spørsmålet er uønska. Eg ser på denne praksisen som svindel, for å få selje meir. Eg vil ha greie på kva plantene vert behandla med, og koleis ein kan motverke at plantene døyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1

Hehe, svært så konspiratorisk da...

Mange blomsterplanter blir produsert med tanke på kort brukstid, Stadig færre som er interessert i å bevare plantene lenge. Når de er ferdig med blomstringen blir de kastet.

 

Det kan være flere grunner til at de dør

Klimaskifte og soppsykdommer alene eller i kombinasjon knekker mye. I moderne gartnerier er klimaet svært optimalisert for rask plantevekst. Dette er ganske ulikt klimaet i hjemmet, og dette kan alene være med på å knekke planten. Den har ikke tilpasset rotsystem til å ta opp nok vann i hjemmets tørre klima.

De fleste store gartnerier har vanningsanlegg der næringsløsningen blir resirkulert. dette gir ofte gode forhold for at phytoptora/rothalsråte kan spre seg i kulturplantene. I det kontrollerte klimaet i gartneriet vil ikke dette vises på plantene, men klimaskiftet fra gartneriet vil som regel knekke planten. Primula, gerbera, begonia mfl er de som er særlig utsatt.

Et godt råd er å plukke av potta og studere rotsystemet. Røtter skal være hvite i farge, er de brune tyder det på soppsykdommer.

 

Har lite tro på at landets gartnere bevist behandler blomster for en programmert død. Gartnerinæringa er i enda større grad enn jordbruket presset inn mot veggen av høye energipriser, høy pris på arbeidskraft, manglende tollbarriærer og sterk kjedemakt. Så lenge ingen etterspør kvalitet på blomster vil ingen ta kostnaden med renseanlegg for næringsløsning(ozon og/eller UV) og en klimatillpassning mot slutten av produksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...