Gå til innhold

arbeidstider


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om det er en lov som sier noe om når på døgnet det er aksemtabelt og jobbe med maskiner? fks. skogsarbeid, snøbrøyting, våronn, skuronn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole_M._1
Lurer litt på om det er en lov som sier noe om når på døgnet det er aksemtabelt og jobbe med maskiner? fks. skogsarbeid, snøbrøyting, våronn, skuronn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje tenke meg det. Ta foreksempel brøyting, da brøyter dei jo midt på natta nokon gonger. Så eg klarar ikkje innbille meg at dette finnst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele min motivasjon (eller i alle fall en liten del av den), er å arbeide i soloppgang kl 4 om natta med fingerslåmaskin på hytte feltet. Kollektiv straff når noen forsøker å \'stjele\' eiendom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Generelt i samfunnet skal du vise aktsomhet etter kl 23. Å det er ofte en notis i avisene om at politi blir tillkalt pga bønder/entreprenører som kjører utover nettene i slåtten. Er ofte oppe i det dillema selv også men prøver å gjøre meg fredig i nærheten av bolighus først når jeg vet at jeg må kjøre lenge.

Når det gjelder brøyting så er det jo stort sett det til det beste for samfunnet, en nødvendighet og jeg kan ikke tro at det skaper de samme problemene.

Det gjelder nok i bunn og grunn å bruke sunn fornuft. Ikke gjøre mot andre det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxxum_1
hei. brøyting har vel ikke noe start tid ettersom de fleste skal være på jobb til kl 7 så bestemmer lengden på brøyte roden hvor tidlig du må begynne. men om man er uheldig å kjører i stykker eller det blir noe heft ei natt i slåtten syns jeg folk må tåle såpass, men pleier å si ifra om det hvis det er tilfelle.men man burde prøve å unngå natte kjøring over lengre tid. men en \&quot\;uskrevet\&quot\; regel er jo at man kan begynne ved5-6tida om morgenen å vise mer hensyn ved kl 23.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter:

 

Tviler på om det er noen god strategi for å sikre landbruket goodwill.. Oh hva mener du med \&quot\;stjele eiendom\&quot\;? Har ikke hyttefolket kjøpt og betalt sin tomt som alle andre???

 

Dere andre: Sunn fornuft er det viktige her. Tenk deg litt om, og vis hensyn, da går det som regel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

På brøyting så er det jo akkurat tidspunktet på døgnet som bestemmer når du må kjøre, snør det så må du ut om det er kl 10 om morran eller kl 2 om natta. Og da kan jo folk egentlig være glad for at vi gidder og få vekk denna snøen doms!

 

Men under slått går det jo ann og roe seg litt ned, men står det på som verst så må man bare og kjøre og da må man gi faen i naboene.

 

Men det eneste jeg vet om angående noe lov, er at man ikke har lov og kjøre midt på natta vis man ikke har fylt 18 år eller noe da!

 

Men det eneste jeg sjøl har vøri borti politet angående støy og sånn ting var når jeg gravde tomt mitt inni i et boligfelt på en søndag og det var ikke mye populært og da truet de med at dom med politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

 

Jeg ga et tåpelig svar. Min mening er at bønder gjør det de må når de må, det være å brøyte om natta, slå høy om dagen eller vanne om natta.

 

Selv er jeg en slags Eleseus\; fra landet, men by gutt. Men jeg forstår viktigheten av at tomtene ikke skal kunne tvangskjøpes for 14 x årsleie. En motiverende faktor for å drive jordene ned mot sjøen (små lapper), er å skape bevissthet om at tomtene er på landbrukets premisser, og ikke omvendt.

 

Pe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...