Gå til innhold

salg av odelsgård uten til person uten odelsrett


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. har prøvd å lest litt rundt og forskjellig men klarer ikke helt å finne svaret.

 

Har en onkel som sir han har solgt odelsgården 01.01.12 til en person utenom familien.

 

Jeg kan ikke se at dette er tinglyst hos "Statens-Kartverk" men kan dette stemmer fordet om det ikke er tinglyst? Hvor kan jeg finne info om dette?

 

hvordan skal jeg gå frem om jeg ønsker å benytte meg av odelsretten min?

 

 

Han som har kjøpt gården har vært avløyser der di siste årene.

 

Om datoen for overdragelsen stemmer så begynner dette å haste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komaake_1

Hei. har prøvd å lest litt rundt og forskjellig men klarer ikke helt å finne svaret.

 

Har en onkel som sir han har solgt odelsgården 01.01.12 til en person utenom familien.

 

Jeg kan ikke se at dette er tinglyst hos \&quot\;Statens-Kartverk\&quot\; men kan dette stemmer fordet om det ikke er tinglyst? Hvor kan jeg finne info om dette?

 

hvordan skal jeg gå frem om jeg ønsker å benytte meg av odelsretten min?

 

 

Han som har kjøpt gården har vært avløyser der di siste årene.

 

Om datoen for overdragelsen stemmer så begynner dette å haste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du må kreve odel innen 6mnd fra salget er offentlig dvs tinglysing. Men du må huske det kan bli dyrere en å kjøpe en anna gård på det frie markede.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komaake_1
Det betyr mer for meg at dette er en familiegård enn om det kommer til å bli dyrere enn enn gård på det frie markedet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

 

Du må først finne ut om dette er tilfelle. Snakk med din onkel eller noen som kjenner han godt. Så må du vite om det er andre odelsberritegete som har odel, og kanskje bedre en deg? Er det ikke det og du er nærmest så må du vente til gården er tinglyst med ny eier før du kan gå til odelsløysning.

 

Skaff deg en god advokat dette er kompliserte lover, så ha noen som kan det.

 

Avløser gir ikke fortrinn fremfor en med odel.

 

Odel kan kreves innen 6 mnd etter tinglysningsdato. Hvem som er eier kan du be kommunen din sjekke for deg. Når man tar i bruk odelsløysning brukes odelstakst. Den taksten er den rimeligste man kan få. Tar for seg alt fra ved, gammelt utstyr (bromverdi) til bolighuset og gårdens invetar (møbler). Så kan man bli enig om eventuelle fratrekk på denne taksten. Det er helt egne takstregler for dette i odelsloven og dens forskrifter. Derfor kan man fint få et bilde av hvor mye gården kommer til å koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...