Gå til innhold

Å overta en gård ..


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann i 20 årene, har 2 søsken .

Våre foreldre eier en gård som jeg har odel på. De er nå rundt 60 og vi tenker på at jeg skal overta. Det er en liten gård med litt sauedrift.

 

Så tenker vi litt på å bygge et kårhus til mine foreldre som de kan bo i, jeg overtar hovedhuset . Det blir vel jeg som må betale kårhuset . Mine søsken bor andre steder.

 

Hva er beste måten å overta på ?.. Tenker på alt fra forpakting til at jeg overtar på odel og løser ut søsken .

Hvordan finanisere både kårhus og løse ut mine søsken; blir vel dyrt for meg ?..

Noen som har gode råd å komme med i forbindelse med skifte, å overdra en gård osv. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er en mann i 20 årene, har 2 søsken .

Våre foreldre eier en gård som jeg har odel på. De er nå rundt 60 og vi tenker på at jeg skal overta. Det er en liten gård med litt sauedrift.

 

Så tenker vi litt på å bygge et kårhus til mine foreldre som de kan bo i, jeg overtar hovedhuset . Det blir vel jeg som må betale kårhuset . Mine søsken bor andre steder.

 

Hva er beste måten å overta på ?.. Tenker på alt fra forpakting til at jeg overtar på odel og løser ut søsken .

Hvordan finanisere både kårhus og løse ut mine søsken\; blir vel dyrt for meg ?..

Noen som har gode råd å komme med i forbindelse med skifte, å overdra en gård osv. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste regnskapskontor har rutiner på dette, og vet som regel ka som er best i de fleste situasjoner. Greit nok det at søskena ikkje har noen dei skulle ha sagt, men er vel greit å diskutere litt med dei også,så det ikkje blir noen unødige konfliktar i familien? Det er også normalt at du overtar garden for ein mye lavere verdi en den egentlig er verdt. Dette må føres som forskudd på arv, for å unngå skatt på det. Det er da vanlig at viss du får feks avslag på gården,får dine søsken dele ein viss del av arven,før du kommer in i bildet i neste omgang. Men vil som sagt anbefala deg å få regnskapskontor med erfaring innen emnet til å ta ein takst, og ha dei med i prosessen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Overta fullt og heilt! Det meiner eg er det beste. Eg vil tru at du vil overta fordi du vill noko med garden, og då er det klart best om du har full styring med alt sjølv, og slepp å stå til ansvar for andre.

Som Knut skriv: Sjølve prosessen kring overtakinga er det lurt å involvere eit rekneskapskontor i, og pass på å bruke nok tid til at alle involverte forstår opplegget. Også lurt å halde søsken informert, sjølv om dei formelt ikkje har noko dei skulle sagt. Som Knut skriv: Differansen mellom takst og det du betaler (ein pris de står fritt til å bestemme sjølve) blir normalt sett på som forskot på arv, og vil dermed påvirke seinare arveoppgjer. Dessutan må du betale arve-/gåveavgift på differansen, men dette veit rekneskapskontora.

Kårhus: TG skriv mykje fornuftig. Om de vel å byggje på garden: Bygg langt nok unna tunet! I alle fall ute av synsavstand. Tenk også grundig gjennom det TG skriv om å heller ha hus på anna tomt, til dømes i sentrum av bygda (om avstanden ikkje er for lang). Har høyrd om mange nok der generasjonane kjem for tett. Same kor godt forholdet er i utgangspunktet, løner det seg å vere føre var ved å ha nok avstand etter generasjonsskifte. Då kan forholdet halde fram å vere godt, men blir avstanden for liten, kan det gå gale.

 

Lukke til, og applaus for at du overtar! Håpar du er ung og modig nok til å satse skikkeleg på garden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Daniel: du sier det er ein både og følelse med tanke på å overta gården. Det er vel fremdeles sånn at det ligge eit visst \&quot\;press\&quot\; på odelsgutt/ jente at en skal overta. Det er litt synd synes eg. Skal du overta ein gård (i ale fall ein gård med framtidsmuligheter) bør du ha lyst og være interessert i yrket. Du kommer ikkje langt med å overta fordi du følere du må. Då er det bedre å la andre få prøve. Eg meiner odelslova nesten kunne vært fjerna. Da er det fremdeles mulig for arvingar som er interessert i å overta og drive gården, mens det blir kanskje mindre vanlig at folk overtar bare for å overta, der gården fort bare blir ein buplass, og ikkje ein arbeidsplass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Heilt klart. Og så må du sjå det positive i at det faktisk gir deg mulighet til å satse, det at noen gir seg i ei bygd med sikkert mange mindre bruk. Men alt med måte da sjølvsagt. Det at ein (feks du) satse, fører ofte til ein smitte-effekt. Her i bygda er det nesten ingen som selger kvoten, mens i ei bygd der noen selge kvoten,er det lett for at flere følger etter. Heilt enig i at det er viktig med et bra produsentmiljø i nærområdet. Greit å ha ein del kolegaer å diskutere, samarbeide, og så er det viktig med tid til ein kopp kaffi da :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
jeg har en samboer som skal overta en gård, hvor de hevder at han må kjøpe ut sine 2 søsken. jeg mener at det ikke stemmer, men hvor kan jeg finne den paragrafen som sier at han ikke må det? jeg må ha det svart på hvit for at de skal skjønne det..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette er desverre en ting som mange ikke helt forstår, men du har selvfølgelig helt rett. Men om dette står skriftlig i en paragraf eller ikke vet jeg ikke. Dette er sikkert noe landbrukskontoret i kommunen din eller andre med juridisk kompetanse kan hjelpe deg med. Odel betyr jo ikke mer enn at han har forkjøpsrett egentlig. Hva foredlrene hans velger å bruke pengene fra salget til er jo deres sak. Om de vil forskutere noe av arven er jo sikkert det greit (under 200\' det ikke arveavgift så vidt jeg vet). Men det er hvertfall ikke slik at personen som har odel, og velger å benytte seg av den, skal betale til noen andre enn personen han kjøper gården hos. Hva kjøpesummen blir kan jo selvfølgelig bli en diskusjon. Noen velger jo å bare \&quot\;gi bort\&quot\; gården. Da vil jo søsken som er etter denne personen i odelsrekkefølgen bli avspist med null den dagen arv fra foreldrene skal fordeles. Kjøper man til takst/markedspris så burde det jo ikke være noe problem.

 

I byer er det jo ikke uvanlig at en av barna overtar (les: kjøper) huset til foreldrene fordi

 

foreldrene vil flytte nærmere sentrum til ei leilighet på et plan. Da må jo ikke den som får kjøpe huset betale ut sine søsken for å bo der. Det er ikke vanskeligere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...