Gå til innhold

Dieseltank


Gjest

Anbefalte innlegg

På min fem år gammle traktor røk dieselpumpa.

Så syntes jeg at jeg hadde hørt at når man hadde en blank plast dieseltank så kunne det skje noe med dieselen som gjorde noe med pumpa. Er det noen som kan svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

På min fem år gammle traktor røk dieselpumpa.

Så syntes jeg at jeg hadde hørt at når man hadde en blank plast dieseltank så kunne det skje noe med dieselen som gjorde noe med pumpa. Er det noen som kan svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
er det lov å ha diesel på disse 1000l plastankene? vurderer å skaffe meg 3-4 stk slike i stedet for en vanlig dieseltank som er så utrolig dyre!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Du får gjere som oss da. Ta å kjøpe mjelketanken for ein 500-1000kr og bruke den. Rustfritt å greier!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bruker sjølv 1000 l plstdunker.

Eg fekk beskjed av tankbilensjåføren at disel ikkje \&quot\;tålte\&quot\; direkte sollys, har tredd ein vrengt rundballe pose over dunken, slik at sola ikkje slepp inn. Står tanken innendørs skulle det gå bra uten innpakking.Synes det er praktisk med fleire 1000 l tanker då kan ein få gjort dei reine av og til.Viktig at avtappinga ikkje er laveste punkt ( då får ein med all kondens og bunnfall) men lar tanken helle litt slik at driten ligg i gjen i bunn.Kjenner ein som fylte alt bunnfalle (etter å ha samla i mange år)på traktoren han måtte skifte diselpumpe,sjølv om filtere tar ruske var disel kvalitene antageligvis så dårlig at diselpumpa haverete.Kan vere dyrt å gjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører dere sier at diesel tanker er dyre, men får ikke dere \&quot\;gratis\&quot\; tank av f.eks shell når dere har avtale med de?? såfremst de får fylle den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har 2stk tanker, 1 stk 5000l og 1 stk 3000l for biodiesel til brukpå graverene og doseren om sommeren. Aldri vært plaget med hverken vann eller skitt i dem, selv om de ikke er nedgravd.

 

Noen som har prøvd biodiesel? Hørte noe om at det ikke var mulig å bruke den under -10 grader. Ble visst nok nesten som sirup..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tank på 3000l og en på 1200l. Plast tanker ville eg ikkje brukt da dei er vanskelige og få helt rein dei er ofte brukt til sope kjemikaler og lim og dette er en dårlig kombinasjon. bruker og tømme takene helt annevert eller hvert 3 år og spyle dei rene har aldri problem med groms eller vann da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Jeg har 2 stk 6000L dieseltanker nedgravd i bakken. Jeg fikk gratistank av leverandøren, er en ganske bra kunde hos de. Jeg har to mindre tanker på 3000L som står på hengrer, så vi frakter rundt til gravemaskiner og hjullastere som står på forskjellige steder. Men spurte bare om de hadde en tank som jeg kunne få og de hadde både tank og pumpe som ble levert 2 dager etter.

Det var meget bra service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Har også nettopp fått dieselpumpehavari på ny traktor - diesel lagra på 1000l plast tank. Er det nokon som har kjennskap til kor ein kan sende inn prøve for å få testa dieselkvaliteten?

Hadde akkurat skifta pumpe etter at den ga opp - den nye pumpa gjekk i 3 timar før den rauk også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym
Det er ikke lov å benytte 1000L tanker i grind for lagring av diesel. Dette er IBC tanker, godkjent for en spesiell væske. En IBC tank er en tank for transport av væske fra A til B. De skal gjennomgå kontroll rutiner etter 2,5 år, og resertifiseres etter 5 år. Plasten i disse reagerer sammen med dieselen og sollyset. En god del dieselpumper tåler ikke dette, mens andre tåler det. Den nye forskriften for lagring av diesel inneholder en del nyttig stoff. Denne finner dere på Lovdata.no. Den sier blandt annet at det er eier av tank som skal ta en risikovurdering. Plasttanker skal være godkjent ihht NS-EN 13341
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Disse tankene tåler ikke UV-stråler, må+ stå inne eller beskyttet for sollys, ref

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&amp\;state=faq&amp\;faqid=6

 

Bla ned til siste punktet\;

Hvor bør en palletank av plast plasseres?

 

\&quot\;Det finnes noen hvite palletanker av plast om benyttes bl.a. til lagring av avgiftsfri diesel. Disse tankene bør stå innendørs, skjermet for sollys.

Hvis tankene utsettes for sollyset kan det utvikles et stoff som heter oksiden.

Dette fører til at den grønne fargen forsvinner og blir gulbrun.

En terpentinaktig lukt blir fremtredende og denne prosessen kan føre til motorhavari.\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym
Men er det lov å lagre diesel i vognskjul? Tenker å kjøpe en 2-3 tusen liters tank å ha i vognskjulet ,men slik jeg leser forskriften er det kun tillatt å lagre 200 liter innendørs?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...