Gå til innhold

øst europeisk jordbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring/kunnskap og dele i forbindelse med oppstart av større landbruk i østeuropa.

Eventuellt noen som har lyst til å være med som partner/medinvestor, med tanke på å kjøpe/leie jordbruksland i di tidligere løstblokklandene å satse på konproduksjon i stor stil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring/kunnskap og dele i forbindelse med oppstart av større landbruk i østeuropa.

Eventuellt noen som har lyst til å være med som partner/medinvestor, med tanke på å kjøpe/leie jordbruksland i di tidligere løstblokklandene å satse på konproduksjon i stor stil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært såvidt inne på tanken etter en repotasje jeg leste om en som hadde gjort dette, men konkluderte vel med at dette er meget tidskrevende og ganske usikkert så jeg tror det er mange andre måter å tjene penger på som er både sikkrere og mer lukrativt. men det er sikkert spenende hvis du får det til så jeg ønsker deg lykke til skulle det bli noe med deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JONAS B I GRUNN JA MEN KANSKJE LITT MER FORSIKTIG OPPSTART ENN SÅ STORE AREALER FOR MEG 50000- 100000 MÅL.

tIL HH MED ARBEIDSKRAFT 20-30 KR TIMEN SAMME KORNPRIS SOM I NORGE BILLIGERE INNSATSMIDLER MERE EFFEKTIVE AREALER + HØYERE AVLINGSNIVÅ OG BILLIG JORD KAN JEG IKEK SKJØNNE ATT DET IKKE SKALL GÅ ANN Å FÅ ØKONOMI I PROSJETET.fIRST FARMS(ETT DANSKEID FIRMA SOM DRIVER MED OPPKJØP OG DRIFT AV JORD I ØSTEUROPA REGENER 20-30% AVKASTNING PÅ INVISTERT KAPITAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonym
Hei Hvete. Jeg planlegger å invistere i østeuropeisk jordbruk. Har du kommet noe videre siden november? Nå er for å satse, før jordprisene i Øst stiger for mye! Har du flere med deg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
er kommet litt lengre. Driver og skall søke om forprosjekt midler i ett fond som heter nopef. HAr tatt kontakt med en del aktuelle passive investorer som kan være interiserte. MEn må først lage en foretningsplan men det er litt vanskelig pågrunn av att jeg ikke hvet hvor stort jeg kan satse før jeg vet hvor mye kapital jeg har tilgjengelig.Vurdererog begynne i litt mindre måestokk enn først skissert for så å bygge seg opp men som du er inne på så stiger jordens berdi og nettopp derfor er det mest lønnsomt å kjøpe/leie mest mulig fortest mulig.Er mange store nrodiske selskaper som satser hardt i russland,ukrainia romania om dagen Kan nevnes firstfarms,bef,rbpi m flere og aksjekursen på en del deres har skutt i veret i takt med den globale matvareprisøkningen. Og jeg vil ha med meg en dansk eventuell norsk partner da jeg tror det er en fordel og være to aktive investorer og så få med seg kapital fra passive og ved belåning. Helt enig skall man satse så er det nå jordprisene stiger for hver dag og mange er interisert i jordbruk for tiden med di kornprisene vi ser. Så her gjelder det å sette i gang.Har tilknyttet meg ett rådgjivnigsfirma i dannmark som er spesialister på landbruks etablering i øst-europa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei Hvete! Interessant å høre. Generelt er det jo smart å ikke gape for stort om gangen, men muligheten til å få tak i så mye god og billig jord, er tidsbegrenset, så selv om jeg også har tenkt på å begynne i det små, tror jeg det er smartere å satse ganske stort nå med investorer. Jeg var nettopp i Romania og tittet på jord. Den billigste jorda i EU finnes der, men det er en utfordring å låne penger til invisteringer der, ettersom ingen Skandinaviske banker tar pant på eiendom der, og bankene i Romania ikke gir startkreditt, men krever minst et halv, helst et år med omsetning!? Har også vurdert å utarbeide en foretnigsplan og invitere med investorer. Tror ikke det ville være vanskelig å få tak i \&quot\;risikovillig\&quot\; kapital. Om noen dager reiser jeg til Litauen for å titte litt, men kanskje vi burde snakkes på telefon før den tid. Du når meg på 982 48 706.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
prøv å ta kontakt med Ole Kristian Romsaas på tl 99531139. han driver ca 5300 ha i Litauen. han startet opp i 2003. han har nok mange gode råd..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...