Gå til innhold

John Deere 678, kombipresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med disse pressene ?

Har sett noen videoer på Youtube, og det virker som disse pressene er veldig raske til å laste over ballene til pakkeposisjon, pga bordet som henter fra kammeret. Altså ingen mekanismer som vipper/kaster ballen over til pakkeposisjon.

Orkel agronic er uaktuell pga for mye trøbbel, og alt for dårlige baller. Claas og Mchale fordi de har enkel aksel. Vicon holder jeg meg unna pga høye delepriser, og dårlig rykte. Bio synes jeg blir for dumt, da kan jeg like gjerne fortsette med en løsninga jeg har allerede, med singel presse og frontpakker.

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med disse pressene ?

Har sett noen videoer på Youtube, og det virker som disse pressene er veldig raske til å laste over ballene til pakkeposisjon, pga bordet som henter fra kammeret. Altså ingen mekanismer som vipper/kaster ballen over til pakkeposisjon.

Orkel agronic er uaktuell pga for mye trøbbel, og alt for dårlige baller. Claas og Mchale fordi de har enkel aksel. Vicon holder jeg meg unna pga høye delepriser, og dårlig rykte. Bio synes jeg blir for dumt, da kan jeg like gjerne fortsette med en løsninga jeg har allerede, med singel presse og frontpakker.

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Nå kunne jeg sikkert spart meg svaret, fordi jeg ikke har førstehåndserfaring med pressa - bortsett fra noen baller på en demo, men som med alle andre maskiner har jeg hørt både lovsang og klagesang om denne og. Enkelte skal aldri ha noe annet enn John Deere igjen, og enkelte trøbler. Slik er det sikkert med alle merker, så det er vanskelig å handle på rykte.

 

Men likevel, hvorfor totalslakter du ei presse som Orkel? Er etter hvert ganske mange her (og andre steder) som kjører den, og det er betydelig mange fler som er fornøyd med den enn de som er misfornøyd. Og skulle det vært noen ankepunkter har det verken vært mengda med trøbbel eller ballene som har vært noe å utsette på. Enkelte har ikke vært fornøyd med pick-up\'en, den har gitt sine utfordringer på kort og rått gras.

 

At du ikke vil ha presse på enkel aksel er en ærlig sak, men det du sier om Bio - ja det blir akkurat det du sier, for dumt! Man kan helt sikkert finne gode argumenter mot å kjøpe Bio (og mot alle andre merker!), men når det argumentet er \&quot\;for dumt\&quot\; melder jeg pass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Bio, så mente jeg med å si at det blir for dumt, når det gjelder tidsforbruk. man kan jo ikke presse men ballen blir pakket, ikke sant! Ellers så har nok konseptet mye for seg når det gjelder vekt og manøvrerbarhet osv. Men som sagt det jeg mente med \&quot\;dumt\&quot\; var tidsforbruk.

Snakka med ene servicemannnen på FK Molde, og han sa han har brukt tida si mye på havarerte \&quot\;marihøner\&quot\;. Det var visst de navnet de bruker internt der i gården når allt går skeis !

Når de gjelder Orkel, så har jeg kjøpt en del baller som er presset med Orkel, og de er det en del mindre for i. Og da sammenligner jeg dem med baller som er presset med JD 578, som kan direktig sammenlignes med JD 678. Forskjellen er i hvertfall minst. 10%. Min erfaring er at det kun er JD og Vicon som får mest gras/for i ballene. Og Orkel er ikke i nærheten av disse. Hadde Vicon vært mere driftssikker, og lavere delepris, så har jeg vel vurdert den, men... Og med trøbbel så er det vel et faktum at det har vær en del småtrøbbel med div sensorer, nettbinding mm på Orkel. Klart den har en del fordeler når det gjelder levetid på lager. Jeg har inntrykk av at Orkelfabrikken overlater vel mye av produktutprøvinga på kundene, og at hyppig skifte av deleleverandører gjør det vanskelig.

Og, jo jeg har hørt så forskjellig om JD 678.

Brukere på østlandet er kjempefornøyd, mens de to

pressene her i M og R har oppført ganske marerittaktig, desverre. Men det viser seg vel at det er modifikasjonene som er gjort i forbindelse med montering av større hjul som har forårsaket de meste av trøbbelet. Men er det ikke noen presser nede på jæren, som noen har noen erfaringer med. Hovedgrunnen til at jeg har lyst på 678, er de gode erfaringene jeg har hatt med to

JD 578 presser, både med driftssikkerhet, kapasitet og store harde baller. Ok, så skal jeg være så ærlig å innrømme at det ser mere ålright ut med ei presse med samme farge og logo son traktoren min. Det er vel bra \&quot\;dumt\&quot\;, ikke sant !

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur også at 678 pressa til JD er ei kjempe presse som lager harde gode baller. Grunnen til at det ikkje er mange av dei her på Jæren er at dei kun kan leverast med 14 kniver og då er det ingen entrepenører som tar sjangsen på dei pga alle her nede er så opptatt av at det skal vere kutta mest mulikt. Men det går vell eit par om eg ikkje tar feil:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EA: Det kan stemme det ja. Eg var å kikka på verkstede på fk og så ei heilt ny JD kombi presse, men eg huskar ikkje kva den pressa heiter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre L\; det med sensorer har jeg også hørt om, men ikke skifta mer enn 1stk på 5000 ball, og den ødela jeg selv på servicen da jeg skulle demont for å ha i spray! Mulig det blir litt mindre i ballene enn jd, og det av den enkle grunn att det er større dia. på ballene samt det samme på Vicon.

Har kjørt både Claas, Vicon, Gallignani og Krone oog nå 1 år singel orkel + 2 sesong med orkel kkombi, og totalt sett mest fornøyd med orkelen. EEr i allefall den pressa med minst stopp, og bballene blir i allefall knallharde, men som sagt litt mindre diameter. Men om du vil prøve hi-Q da som lager større.

Det viktigste for meg er at pressa går og det tror jeg kundene setter pris på også!

Kan føye til at delelev. hos fk har vært en flaskehals her på jd. ligger også med lite deler på lager.

P.S Har du så mye penger at du betaler 70- 100000 mer for ei presse som det er like mange driftstopp, og om ikke mer, så vel bekomme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet om en på tynset m slik presse den første han fikk var vist enormt m problemer, den nyeste går vist bedre!fk gan ei ny presse,ellers er vel rundball dyreste siloen en kan ha uansett presse?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans: bra du er fornøyd med Orkel. Hvordan fungerer nettbindinga da ? Kjørte forbi en stakkars mann i fjor, som hadde fått hele nettmatingsmekanismen til å forsvinne inn i kammeret. Og hva gjør du når du kjører full hele innmatingskanalen. Har du en knapp du kan trykke på, slik at du kan reversere innmater og pick up?

Og hvorfor ligger det alltid igjen ei diger grastygge etter hver ball ? Har Agronic filmbruddsautomatikk? Kan forhandler tilby 3 års garanti ?. Og hva er forskjellen på å vente på deler som kommer fra Orkdal, eller Kløfta. Begge deler er sikkert like irriterende. Og er det så sikkert at det går så mye mere deler på ei JD 678.

Så langt på 2 JD 578 presser så har det ikke vært behov for annet enn et lager på ca 10000 baller. Ikke en eneste driftsstans. Ikke en eneste klikk på nettbinding, uansett vær. Og jeg har fått nye kunder som ikke vil ha orkelballer. Derfor er jeg spent på om JD 678 er like driftssikker. har så langt ringt 3 personer som har disse, for å få førsehånds informasjon, og så langt så er det meste bra. Ja, jeg er villig til å betale 100000 kr ekstra hvis jeg får et bedre produkt. Og hvis dette produkte er i stand til å redusere kostnadene med ca 10%, ved at det er mere gras i ballene, så teller dette også i positiv retning.

Så jeg tror ikke det blir hverken Orkel eller \&quot\;marihøne\&quot\;.

Og tilbake til trådstarten, så var det erfaringer med John Deere 678 jeg var ute etter å høre om.

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Takk for tipset, jeg skal ringe FK på Tynset i morgen og sjekke dette. Bra de ga ham ei ny presse da. Jeg har også hørt at det var en del av de første 678 pressene det var en del trøbbel med, men etter at de ble oppgradert, så har de fungert greit.

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 578 fatskammerpresse. kjørt 3000 ball hittil i år. Ingen problemer. pressa er en drømm å kjøre. Jeg skall iallefall ikkje ha noke anna enn jd her etter. om det blir 578 eller 678 kombi nestegang får vi se.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TG:

Skal du bruke forumet til en personlig vendetta?

Jeg stiller spørsmål ved dine leseferdigheter ett hvert. Hvor har jeg sagt at jeg ikke tror på dine erfaringer ? Og har jeg sagt at JD 7530 er problemfri ? Det jeg har sagt om JD 7530 er at tross i problemene, så har den ikke hatt stans i arbeidet pga. det. M.a.o så har jeg fått utført de jeg skulle. Og ting har blitt reparert og utbedret. Enkelte ting har tatt litt tid, men har til slutt blitt fikset. Og jeg har vel også sagt at jeg ikke har noe fanatisk forhold til noe bestemt traktormerke ! Og i trådstarten så spør jeg etter erfaringer med JD 678, men det er naturligvis interessant å høre om andre merker også. Mere en 14 kniver er ike noe must til mine kunder. Og erfranigsmessig så viser det seg at JD med 14 kniver kutter ekstremt bra i forhold ti antall kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TG:

Jeg ser i andre tråder om presser her på forumet, at du noe motvillg har innrømmet at det har vært litt trøbbel med Orkel presser. Så hvorfor påstår du da at ei orkelpresse vil gå 20000 baller uten noe trøbbel? Og flere klager på pick up, og har du lest hva jeg spurte Hans om vedr orkelpresse ?

Det er greit at den har glidelager med garanti på, men det er vel andre ting enn lagerbytter som kan ta tid også. Og det jeg har sett av orkel presser rundt her ( vi bor bare 12 mil unna fabrikken) har ikke akkurat vært problemfritt.

Ikke det, jeg har heller ikke lagt skjul på at det har gått så særlig bra med JD 678 her på Møre

heller. Men som sagt så er det noen finesser på JD

pressene som jeg liker godt, bla. muligheten for reversering av innmatinga bare med ett tastetrykk.

Og at den har ei nettbinding som fungerer uansett vær, er noe jeg liker godt også. men at det finnes andre presser som er bedre, betviler jeg ikke. Ei heller betviler jeg, at det finnes bedre traktorer en JD. Må innrømme at jeg snur meg ettr New Holland sine nye traktorer. De har jo et nydelig design. Og jeg må innrømme at jeg fikk litt sansen for Case sin 218 hk med trinnløs transmisjon (bakke pull forsøket). Men det er nå en gang slik at jeg har veldig lyst på ei JD 678 presse. Men jeg har ikke råd til ei ny ei ,( jeg bor jo på Møre, og ikke Jæren så den vil vel neppe gå mere enn 2-3000 ball i året !)så jeg lurer på ei brukt ei. Og det er i den forbindelse jeg er ut etter brukererfaringer, slik at jeg kan plukke opp ting jeg må være oppmerksom på. Tenkte at hvis jeg kjøpte den i høst, så hadde jeg hele vinteren til å gå i gjennom den, og oppgradere og fikse den til sesongen. Er jo litt greiere å reparere på ting man har plukket fra hverandre før. Har ikke budsjett og tid til å bruke servicefolk hele tiden, så noe reperasjonsarbeid må man prøve og ta sjøl. Har forøvrig fagbrev som maskinreperatør, og liker litt vanskelige utfordringer...........!

 

Du har gjentatte ganger latt fok som liker Valtra/Valmet få unngjelde for det, mens Case MXU

har vært topp. Og så la du ut din egen for salg etterpå ! Jeg blir egentlig ikke helt klok på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1

Hei Kåre L

 

Er en i nærområdet mitt som har kjøpt seg en ny JD kombi presse, vet ikke om det er 678, men går ut i fra det (presser er ikke min store lidenskap:P)

 

Mener han har brukt den ihvertfall i en slått, pluss at jeg har sett at han har brukt den i halmpressing...

 

send meg en mail, så skal jeg sende deg navnet på han som har den, hvis du er interessert. vil ikke skrive navnet hans her ute på nettet...da jeg ikke har spurt ham om lov til det.

 

MVH HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TG:

Takk for svaret, grei oppsummering av dine brukererfaringer. En ting jeg lurer på, er om det går an reversere innmater og pick up på Orkel ?

Prøvde forresten å snakke med verkstedgutta i FKRA, om JD 7530 mm. Ble henvist til teknisk ansvarlig på JD i FK Agri. De ville ikke diskutere enkeltilfeller naturligvis, men de innrømmet at de hadde vært en del feil på 30 serie, spesielt EGR og injektorer. Jeg mistenker gutta der nede også er innom og \&quot\;smugleser\&quot\; her på forumet, likens som selgere og verkstedfolk hos andre forhandlere......!! Det du foralte meg om drevet i firhjulsdrifta, gjorde at jeg nå får ordna det også før det ryker. Traktoren skal inn på verksted mandag, og da skal dette drevet, eksosmanifold, eksosrør, varmeskjold og fester skiftes. Og alt blir ordna uten noen omkostninger for meg, unntatt den tida det tar å kjøre traktoren dit (9 mil).

Ellers så har jeg fått en del hjelp hos en av verkstedgutta på FKRA, med den første Yuchai graveren jeg kjøpte. ( 4,5 tonn) Den var det en del småting med, men han der nede var veldig flink til å forklare, slik at jeg fikk fiksa det å justere pilottrykket, og da gikk det greit.

Nå kjører jeg en Yuchai 5.7 tonner, og den er ei kjempemaskin, med hydraulikk i Kubota klasse.

FKRA og FKNMR har valgt å stå utafor FK AGRI, så det har hemmet dem litt, men nå skal alle avtaler være på plass slik at verkstedfolka skal få like god support fra Kløfta, som FK AGRI sine folk.

Da får vi håpe det går litt bedre og raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ei 678 presse i Midt-Gudbrandsdal, er ikke sikker på hvor mye den går i leiejkøring men han bruker den hvertfall til eget bruk. Han kan sikkert svare på spørsmål hvis det er interesant.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJ: Send meg en mail med navn og adresse på ham hvis du kan. Fant en video på Youtube av ei slik presse, og det så nesten ut som det kunne være i vært filmet i Gudbrandsdalen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trua på 678. Har nå en 578 og er kjempe fornøgd med den. har og hatt en 575 og en Orkel Gp 1250 Agronic. kjørte 2000unter meden og byttet den. pressaarok den lit problem med elektonikk, mistet boggikassa etter veg. og dt var problem og laste ut ballen når en kjører bratt nedover da hadde en plusseligt ballen mellom pressa og pakkebordet og pikkupen var et mareritt uten like. Og kjører du tett er det bare og glemme sveiva den er en vits. Vet de har komme med revers nå. Så eg har mere to på jd der pakkebordet kommer fram. Med så er det nokk ingen som kann måle seg med kvaliteen og hardheten på ballene til jd. Synest heller ikkje kuttinga har så mye og si det skall ofte gjenom en runballekutter og da blir det nokk kuttet. vet en som har en orkel 1260 han har tatt ut 10 kniver får han suns det ble får mye kuttet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert fint med hydr reversering ev rotor og pickup men har ikke hatt problemer med fastkjøring faktisk på 1260`n, kun en gang men da la jeg ned knivene og det gikk fint og få det igang igjen.

jb\; om du har klart og få ballen mellom pakkebordet og pressa så er det din feil og ikke pressa. Hadde du kunnet litt om pressa og blitt litt kjent med den, noe som du trolig ikke har ettersom du bare har kjørt 2000 bunt, så skjer ikke det. da må du ha tukla med manuell styring for å få til det. At sveiva er en vits kan jeg godt forstå.. Rune\; ja det med den nye pickupen har jeg hørt om.. snakka med en bekjent som har fått ny singel 1260 nå og det var vist meget bra! det er vel det eneste vi har vært misfornøyd med, da som sagt før her i andre tråder, på rått gras.. gikk bra på førsteslåtten men nå med en bløt start på 2 slått så har det blitt noen turer ut for å renske opp før det blir for ille.

Men for å ha sagt noe om jd pressene så er jeg ikke negativ til de, og jeg vet de lager bra baller, men meden for høy pris og forhandler som ikke ville selge oss den, da som var i starten med en del småplunder, så var valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei du hans kjører du bare bratt nokk nedover så når du laster ut ligger ikkje ballen på lastegaffelen menn detter av når den løftesopp Og det har ingen ting med og kjør den manuelt får og få det til. men det er sikkert ikke noe problem om en holder seg på flat mark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei

 

Jeg kjører orkel agronic gp 1260, og er ganske fornøyd. Ballevekten er ganske like på Orkel og McHale, selv om mange mener og tror McHalen lager hardere baller. Jeg har tidligere kjørt agronic 1250 25000 baller uten å bytte en kjede eller et lager på selve pressa. Men det er innmaterlagert og pickupen som er svakheten.

 

Jeg har trøblet litt i år, litt for mye. Men det er følgeskadet etter en bolt som holdt kammert røyk. Etter det har jeg byttet alle kjeder på 1260en etter bare 12000 baller. Pickupen er nokk det som er dårligst, men det har kommet en ny nå, fra 2008 modellene og de andre kan oppgraderest : )

 

Kåre: jeg kjenner også til de på nordmøre, og jeg er glad jeg ikke handlet john deere presse i til 2007 sesongen. Han som kjører på halsa skrøt av pressen da jeg var og prøvde og så. Har ikke hørt noe etterpå. Esset til JD pressa er jo at pakkeren henter ballen. Jeg har en onkel som kjører pressa og etter det jeg hørte sist er han fornøyd. Har også vært og prøvd den og selv med reversering så måtte jeg ut og rive gras.

 

Jeg vet ikke om du får reversering som eksstrautstyr på gp1260, men du kan bruke frikoblingen. Jeg bruker den om det skulle kjøre seg fult. Den kobler ut innmater og pickup, så kobler jeg bare innmater og pickup inn igjen og da går graset inn.

 

Jeg har ikke alt det nye som nå er kommet, men den nye syrepompen orkel lever er god og pickupen er bedre enn claas sin. (Som Rune har sakt, Da er det bra)

 

Men Kåre, jeg vil spørre om noe. Er de pressene gode i bakker, leser i andre tråder att du presser på oppdal osv? Orkel er god, kan hende du må vri deg til litt. Sikten er viktig i bakker, hvordan er JD? (Jeg husker ikke, et år siden jeg kjørte den) Orkelen er oversiktlig. Sikten til pickupen i JD pressa er forferdelig dårlig. Jeg vet at JD pressa lager harde baller og kutter godt til å være en presse med 14 kniver.

 

En siste ting. Økonomi er viktig i dag. Orkelen er vel den pressa med høyest annenhandsverdi. Hvorfor ikke prøve orkel? JD er nokk en god presse, men jeg ser de detter fort i pris også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KV:

Sikten til pick up en på JD 578 er ganske bra når jeg bruker et ganske langt landbruksdrag. Og jeg er ganske fornøyd med den i bakkene. Det eneste jeg savner er balleutkaster/bøyle, slik at ballene ikke treffer bakdekslet på pressa.

Og sjøl om den har full reversering, så har det hendt at man må ut og rive gras. Men når den har blitt så fullkjørtså mye, så må jeg nok skylde på meg sjøl som ikke har fulgt med. M.a.o. \&quot\;menneskelig svikt\&quot\;, he he ! Og å kjøre traktor og presse i Vangslia, er vel nesten de man må kalle \&quot\;ekstremsport\&quot\;. Spesielt i fjor høst, i slutten av september, da det snødde slik at vi måtte gi oss. Fy flate hvordan det jordet så ut etterpå. Og med kombipresse hadde det vel ikke gått an å kjøre der i heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Kåre: Jeg syntes at det er litt for mye fremfor pickupen på John Deere pressa. Men jeg vet det blir bedre med landbruksdrag. Bruker det selv og det er mye bedre å kjøre med. Kanskje jeg skal skylde på traktoren, var en New Holland. Skal sies at det ikke blått og grønt er den fineste kombinasjonen:p Jeg mente om du vet hvordan 678 er i bakkene?. Jeg syntes den ikke var god å se bakover og til sidene, men han hadde kamera.

 

Ble vel ikke det beste foret det da. Vet det er brukbart og stå på ski der, men å kjøre traktor, neitakk.

 

Hvor mye sånn ca har du tenkt å bruke på presse da? Ny eller brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...