Gå til innhold

Private aktører og samvirke.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Tror ikke det gagner samvirke med alle komentarene om privatleverandører som \&quot\;judaser\&quot\; og lavmålsprodusenter heller. Leverer selv både melk og kjøtt privat, først og fremst for økonomien sin del, men også for servicen og tilhørigheten sin del. Frister ikke mer å konvertere etter slike utalelser. Vil også dra frem den gamle historien fra da jeg jobbet som kjøttskjærer i Nortura. Skar storfe på \&quot\;akkord\&quot\; dvs. 4,5 dyr pr mann pr dag. Vi kunne skjære mer om vi ville, men fikk ikke betalt for det. Dette resulterte i at vi var ferdige med \&quot\;akkorden\&quot\; i 10 tia, for så å spille poker og bordtennis resten av dagen.

Vi hang igjen en part til etter middag, så det ikke skulle se tomt ut i skjærehallen. Dette er ca 10 år siden, vet ingenting om hvordan det er nå, men det skremte meg fra å levere til samvirke. Har også skåret storfe hos privat slakteri, fri akkord, der vi kunne få gjennom opp mot 12-15 dyr på en dag.

 

Syns dette sier en hel del bare det!

 

(Å bare så det allerede er sagt, folk var minst like mye hjemme hos samvirke som hos private pga. vonde armer og skuldre og whatnot.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1
Nå vet ikke jeg hvilket anlegg 135 har jobbet ved, men ved de anleggene jeg har jobbet har det stort sett vært fulle dager. Hender seg man går tom for dyr, en dyrebil ikke kommer, skjærer ned fortere enn forventet osv, men det er sjelden. Stort sett så kommer det inn mer enn innmeldt ved slakting og skjæringa går gjennom hele dagen. Hvis ikke hjelper man til på feks pakking, rydding osv...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

135 jobbet ved et stort,sentralt anlegg i sør Norge. Ca 500 slakt i uka på den tiden.

 

Og ved de anlegg jeg har jobbet, har skjærere skåret, pakkere pakket og ryddere ryddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre

Betyr det at dere var 22 mann for å skjære 500 skrotter i uka ?

Mens 7 mann gjorde det samme på det andre slakteriet du jobbet på ?

Hvordan klarte dere å være like mye sykemeldt på begge plasser ?

Du burde besøke gamle arbeidsplassen din.Dersom den ikke er nedlagt pga dårlig efektivitet,er det nok ganske annerledes nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Dere som ikke er samvirkefolk kan jo ta en titt på hvordan det har vært i kyllingsktoren i midt-Norge de siste åra, f.eks. kyllingslakteriet på Støren som driver med sosial dumping mens eierne har blitt søkk-rike, og private aktører som har skrevet kontrakter på kyllingleveranser med bønder, som de ikke holdt, veldig surt for en bonde å sette opp kyllingfjøs til 4-5 mill som de ikke fikk bruk for, men de fikk da hjelp av Nortura til å håndtere gjelda. Jeg tror nå det er viktg å ha den lille makten man har med samvirke, man er sterkere sammen enn en og en.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...