Gå til innhold

Private aktører og samvirke.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Team-Massey_1
Kan noen fortelle meg om hvilke oppgaver private aktører har og hvilke oppgaver som samvirke har? (Meieri og slakt)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Støtt samvirke! At noen bønder er så korttenkte at de leverer til private kan en undres over. Kanskje tjener de noen kr ekstra en liten stund, men tenk følgende: hva om der er bare private på markede om en stund, (skal ikke se langt over landegrensene før en ser det), markede er fullt, da kan du som bonde måtte tappe ut melka i sluken, slå ihjel dyra og kaste slaktet, for ingen vil ta i mot det, for de har nok i den perioden, og de bestemmer hele tiden hva som blir prisen alt etter hva markede vil.

Se lenger enn nasen rekker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er enig med Pet i utgangspunktet men det er et men her.

Når forskjellen på å levere til private aktører kontra samvirket begynner å nærme seg 100 000,- kroners klassen for å snakke for meg selv. Så begynner det å bli dyrt å være samvirke mann....

For å svare ts. så har private aktører bare profitt å tenke på. Samvirket har en del oppgaver pålagt av samfunnet i tillegg. Så som mottaksplikt av produkter og markedsregulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nei en kan kanskje sei at samvirket ikkje fungerer uten de private, MEN: samvirke er oss, skal i teorien være vår styrke i råvaremarknaden, vil seie det fungerer godt, selvfølgelig fleire meininger ute å går ang det, men når bønder går til de private kun pga eit par øre her å eit par øre der, begynner dykk å bli mildt sagt JÆVLA smålige, viss alle gjer det, begynner det å bli snakk om andre beløp som f.eks ei krone å 2 på melka å 10-15kr på kjøtt, då er ikkje desse ørene dykkar verdt ein dritt!! tine å nortura er også markedsregulator på meierisektoren, derfor må tine ordne opp i dette helsikkens Q-meieriene sine helgefri å påskeferier melkeunderskudd å melkeoverskudd osv, sto et intervju av Q-meieriet i ein lokalavis her, der dei sa at i 09 fekk dei bra overskudd, mens nå i 2010 blei det nok verre medan \&quot\;store stygge\&quot\; tine fekk til ei knakande godt overskudd, med 33 øre i etterbetaling, når då Q-meieriet må opne lommebøkene å punge ut det same, står driftsoverskuddet i faresona.. så blir tine vinkla negativt i media osv osv... hadde dei melkeprodusentane som var hos Q tenkt litt lengre enn nasen, kunne dei kansje forstått kva dette er, men neida, dei får 14øre ekstra derfor er alt godt.. min oppfatning er: Me bønder hadde vore mykje betre tjente med å stå saman, mot kjedane, demokratiet osv, enn å holde på å tulle med private aktører for å bevise kor egoister dei faktisk er. å tilbake til dette med konnkuranse på melkefronten, gå i butikken å ta den ein kikk, franske, tyske, hollandske å danske oster, yoghurter å hauger å lass, så me treng iallfall ikkje Q for å få konkkuranse her, konkkuranse er det nok av frå før!! akkorat likt på kjøttet!!

 

så, viss det er kun snakk om 2-3 øre, tenk dere om, kva som faktisk er best for bondenæringa!! dei ørene er ikkje avgjerande økonomisk!!

 

Viss det er annan missnøye, ta heller tak i problema med varemottagerene, våre produsentradgivere å tillitsvalgte tar problemene videre til høgere hold, å får gehør tilbake, så sant det er noko seriøst å fornuftig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Vi nyter godt stortsett godt av samvirke, men hva skjer hvis disse får monopol på norsk kjøtt og mjølk? Ikke vet jeg, men det bør være et spørsmål alle bør stille seg.

Og som Solus påpeker her, så er det faktisk sånn at det er vanskelig å takke nei til 100 000 kroner. Kanskje er dette de 100 000 kronene som får en produksjon til å gå rundt i det hele tatt. Ikke lett dette her, men ikke dytt andre ned i søla fordi de har tatt et valg. Kanskje er det det eneste valget som faktisk fører til et overskudd. Dette kan slå begge veier både hos Samvirke og private aktører avhengig av situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

For min del utgjør forskjellen 70-80 kr pr gris(må ganges med 2100 gris pr år)

 

For all del støtt samvirket, men alle har ikke råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Heilt greit med konkuranse. Det får samvirke til å skjerpe seg. Men når det gjelder meierisektoren har private aktører problemer med å konkurere. Hadde det ikke vært for Q meieriet sin nødhjelp fra Tine bønder og staten, hadde dei truleg gitt opp allerede. Det beviser at Tine driver godt. Når det gjelder kjøtt sektoren, begynner private å få farleg stor markedsandel....og det er jo litt Nortura sin egen feil. Dei har rett og slett ikkje dreve effektivt og godt nok. Når det nå gjekk gale klarte dei plutselig å effektivisere med ein milliard og to? Hvorfor ble ikke dette gjort før? Så faren er når dei private får for stor markedsandel,og nortura ikkje klarer drive effektivt nok å utnytte driftsapparatet.....da går prisene ned. Og da går jo naturlig nok prisene ned over hele fjøla, og de private applauderer for større overskudd til dresskledde investorer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jaja pertus, 70-80 kr pr gris??? viss alle tenker sånn blir det fort 2-300 kr pr gris i negativ retning uten nortura.. kva er då best?? sterkt samvirke eller ein privat aktør som gir deg 70-80 kr her å nå?? å viss det er de 70-80 kr så utgjør at du overlever, har du valgt helt feil yrke!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
300 000 per år bedre betalt sjå private???? Der tror jeg du må finne kalkulatoren å prøve en gang til. Tror nok det kan være litt forskjell på somme dyreslag, men hadde det vært tilfelle hadde me ikkje hatt nortura i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg får 3,85 kr/kg oppå den veiledende råvareprisen på alt storfe jeg leverer, men også bedre tillegg på okser og kviger. Forskjellen er, som de fleste kan se, ganske formidabel. Nå har jeg riktignok blitt fortalt av en Nortura-ansatt, at kjøttfetilleggene blir høyere hos dem også (velkommen etter), fordi alle skulle få tilleggene i Norsk kjøttfesortimentet. (...men jeg har ikke sett noen \&quot\;offentlig\&quot\; kunngjøring ennå....)

 

Så, prisen er en ting, men minst like viktig er alle de idiotiske avgjørelsene samvirket (gilde/nortura) har tatt oppigjennom, og det enda de skal være vår egen organisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Bonden satte tall på poenget mitt og det er jo ikke akkurat noe lite beløp. Hjelper ikke \&quot\;å stå sammen og støtte Samvirke\&quot\; når økonomien i produksjonene blir borte i overgangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Og bonusen på 13 kroner pr kilo du refererer til? det sier jo ingen ting om grunnpris og tillegg du kan oppnå ellers? Er det 13 kroner mer en nortura? I såfall er det rart den unike avtalen din ikke har vært oppe i media for lenge siden....Ps er nortura leverandør nå ja.....har vært sjå fatland tidligere. Det er marginale forskjeller på dei to.....og da velger jeg nortura for felleskapet sin del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har ikke \&quot\;lånt\&quot\; av nortura i det siste, men i følge naboen låg nortura på 5% mens Fatland lå på 8% tidligere. Regne med at renta er lågere nå da bankrenta er låg. Vil jo være ren idioti å låne til 8 % når du lett får 4 % i banken??????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg kan bekrefte opplysningene til Bonden. Hadde selv dyr på kontrakt for Nortura. Det begynner å bli dyrt å være samvirkeman

Men du mvm hvorfor ikke bruke tid å krefter på å gjøre betingelsene bedre i Nortura en å angripe de som velger å gå til private aktører? Det er jo det som er utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har vel ikke akkurat angrepet noen jeg da? Setter spørsmåltegn ved tall det blir referert til her..... 13 kroner i bonus sier ingen ting....det må jo bli hvor mye mer i forhold til nortura? Og da må en sette seg inn i hvilken avtaler en kan få med nortura også....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har sett litt på Nortura sinne priser vis jeg bruker samme forutsetningene som Bonden

Ung okse U+ 245kg

Grunnpris-43,52

Puljetillegg 240 over 13 dyr -0,98

7ukers innmelding-2,25

Klasse U/E -3,5

Gilde ekstra tillegg -1,5

 

Sum kilopris 51,75

Ett av kravene til norsk kjøttfe er at slaktet veier minst 250,1 kg

Vis det kravet hadde vært utfylt så kan en legge på 12,25 kr kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Nå leverer jeg bare nrf okser så jeg ville vel ikke fått limousin unik bonus avtale på 13 kroner. Nortura har i tillegg en ku kalv avtale som gir 2 kroner kiloen i tillegg. Så da blir forskjellen rett over 10 kroner. Da hadde jeg også vært privat leverandør. (finnes nok en del unike avtaler på unike produkt sjå private) Men det er ikke det som er det vanlige....og forskjeller på 10 kroner er mer unntaket en regelen. Hadde du levert ei nrf ku eller okse hadde du ikke hatt det tillegget på 13 kroner, og da ville du faktisk få mindre betalt en sjå nortura? eller er det en nrf unik bonus avtale der også? Ps : vet ikke om 7 % er en bra eller dårlig driftskreditt. Ligger nok i øvre sjiktet. Men jeg bruker bare flexilån ( er jo på en måte driftskreditt det også) til 4% rente. Men det er jo selvsagt mer en ingen ting det også. Det r nå sånn at private kan gi elstra store bonuser og spesielle dealer til store produsenter får det er de dei tjener best på å ha. Fatland som er det private alternativet her i distriktet gir rentestøtte til feks grishus for å kapre kunder. Og rentefritt på dyr, men det er bare det første året etter du blitt kunde der. Ellers er renta over 8 %.... Nortura kan naturligt nok ikke gjøre forskjell på folk. Hvilket slakteri leverer du til? Tror du dei er interessert i å komme inn i fjordene i hordaland å hente en sau?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
7,05% driftskredittrente er skyhøyt, og den banken ville jeg kommet meg langt bort fra fortest mulig. Fokus Bank ligger på 5%, og Landkreditt på 4,45%. Om du har ledig pantesikkerhet (innenfor 60%) gir sistnevnte også gårdskreditt på 4,05%...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Den er gog bonden. Men i første innlegga dine kunne du jo nyansert disse avtalene litt da \;) Blir jo som at jeg sier jeg tjener 100 tusen mer på å levere til nortura..... og ingen ting mer... Og da regner jeg med du ikke har rentefritt i evigheter fremover også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er du fornøyd med å være råvareleverandør til de som sier rett ut at råvareprisen skal ned så er \&quot\;private\&quot\; et alternativ for deg. Vil du være ferdigproduktleverandør så er bondeeid industri ditt alternativ. Dessuten er vel samvirke like så mye, om ikke mer, privat enn de såkalte private.

De kortsiktige spesialavtalene det her vises til synliggjør bare hvordan de forskjellige aktørene opptrer i markedet for å skumme fløyten. Både i tilførsels- og sluttmarkedet.

Det er enkle prinsipper som er mye brukt i bransjer ingen vil sammenligne seg med. \&quot\;Spanderer\&quot\; med rund hånd til du er hekta, begynner så å forskutere og låne ut til du er avhengig. Da har de deg der de vil ha deg, myk og føyelig og helt i deres makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
mangen intresange vendinger her ja,leverer sjølv til fatland og er storvegs nøgd med det!, lurer på korleis ein bransje utan private slakteri hadde sett ut?, er felleskjøpet eit samvirke på lik linje med nortura? og kvar går grensa,kor samvirke orientert er det bra og vere, kor stor makt har dei 4 store matvarekjedene ?? leste forresten om att nortura skulle lansere \&quot\;spessialiteter\&quot\; frå forskjellige distrikt ,dette for og hente ut meirpris til bonden,kva då med den bonden som bur på \&quot\;feil plass\&quot\; kan han og hente ut meirprisen,eller er det tanken og smøre dei distikt som er mest attraktive??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Grovfor jens: du har visst ikke forstått prinsippet med samvirket, BØNDENSES EGET SLAKTERI. Lanseres et produkt med distrikts vri for å få bedre betalt for produktet, vil det nortura tjener ekstra på det, tilfalle alle bøndene i norge likt.....ikke bare de som bor i det aktuelle distriktet. Distrikt landbruk er norsk landbruk sitt \&quot\;alibi\&quot\; for de høye subsidiene me får i forhold til andre land. Derfor er det viktig at bønder i sentrale strøk også støtter bønder i mindre sentrale strøk. De fleste forstår nok at et slakteri lokalisert midt på jæren som kun henter slakt på jæren kan drive mer rasjonelt og betale bedre for slaktet. Men i den store samenhengen er det altså \&quot\;farligt\&quot\; dersom disse får for markedsandel. De sier rett ut at deres mål på sikt er LAVERE pris på råvarer.....og de får det nok om noen år, bare mange nok blir egoistiske og kort tenkte nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre

Samvirke er ikke noen fin tankegang.Det er reinspikka egoisme - en strategi for hvordan vi bønder skal opptre i markedet,for å ha best mulig avsetning i forhold til mektige kjeder og andre foredlingsbedrifter.Det er også vår måte å karre til oss en større andel av verdiskapninga som skjer etter slakting.

1.Fraktutjamninga dekker på langt nær kostnadene med de dyre inntransportene.Pengene kommer fra jordbruksoppgjøret,så det er bøndene sine penger som blir fordelt.

2.Reguleringa er finansiert med omsetnngsavgift + en hel del kostnader som ikke dekkes.De tar Norturabøndene.Derfor blir det problemer når færre leverer til Nortura

3.Vi ønsker høyest mulig kjøttpris.Derfor må vi nødvendigvis rasjonalisere,og ta ut minst mulig på lønn og drift av anlegg.Verdiskapninga skal skje hos leverandørene - ikke på flest mulig ansatte.

4.Nortura har da overskudd.Det vokser for hvert år.Sugerør fjernes./er fjernet

Spørsmålet Ola og Grovfor Jens bør stile seg,er hvorfor betaler Fatland mfl så godt som de gjør ? Hvorfor gir de så god service ?

I tillegg bør de spørre seg : Hvem er det som betaler for den overkapasiteten som det er på slakting ? Hvor mye mere hadde vi fått pr kg dersom vi bygde ned den overkapasiteten ?

Hvem er det som sitter med nøkkelen til å redusere kostnadene til slakting ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...