Gå til innhold

Redusert takst?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tror jeg har lest igjennom de fleste trådene angående odelstakst/åsetetakst men finner ikke svar på mitt spørsmål!

Jeg skal forhåpentligvis overta en liten gård etter mine besteforeldre i Nes. Mine besteforeldre er fortsatt spreke og vil forhåpentlig leve i mange år til, de har sagt at de vil fortsette å bo på gården frem til de dør, noe som jeg ser på som ok, de vil ikke betale noe for dette da de "gir" bort gården til min mor og min tante og jeg må kjøpe ut min tante. Det jeg lurer på er om man får noen rabatt eller redusert takst bortsett fra de 25% pga odel, siden de bor der gratis, og det kan fort bli både 10 og 15 år? Jeg kjøper jo da en gård hvor jeg verken får noen inntekter eller har mulighet til å bo der selv!

 

Oppfyller de også en boplikt?

 

Mvh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanoj83_1

Hei!

 

Tror jeg har lest igjennom de fleste trådene angående odelstakst/åsetetakst men finner ikke svar på mitt spørsmål!

Jeg skal forhåpentligvis overta en liten gård etter mine besteforeldre i Nes. Mine besteforeldre er fortsatt spreke og vil forhåpentlig leve i mange år til, de har sagt at de vil fortsette å bo på gården frem til de dør, noe som jeg ser på som ok, de vil ikke betale noe for dette da de \&quot\;gir\&quot\; bort gården til min mor og min tante og jeg må kjøpe ut min tante. Det jeg lurer på er om man får noen rabatt eller redusert takst bortsett fra de 25% pga odel, siden de bor der gratis, og det kan fort bli både 10 og 15 år? Jeg kjøper jo da en gård hvor jeg verken får noen inntekter eller har mulighet til å bo der selv!

 

Oppfyller de også en boplikt?

 

Mvh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Taksten blir vel ikke redusert, men du må få et betydelig fradrag i kjøpesum hvis det er snakk om (livsvarig) borett. Borett er vanlig, ihvertfall i mitt distrikt. For mine foreldres del er dette med i kjøpekontrakten og tinglyst. De har også rett på å hogge ved i skogen. Noe mer enn dette er det ikke lenger vanlig å ha med av rettigheter.

Uansett råder jeg deg til å bruke noen tusenlapper (evt. dele kostnaden med selger) for å få hjelp til papirarbeid i f.b.m. overdragelsen. Jeg vil anta at det her bl.a. blir snakk om arveavgift. Det kan fort bli kostbart om du gjør noe feil.

 

Jeg vil tro at de oppfyller boplikten, men her er det sikkert andre som kan svare deg sikkert.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanoj83_1

Hei!

Takk for gode råd begge to!

 

Gil: mener du at det ikke er noen muliighet for meg å ungå boplikten etter fem år og hvis mine besteforeldre lever i 15 år til så må jeg bo i 10 år med dem?

Vet jo at det er mange muligheter å sno seg unna på ulovelighvis, men vil jo gjerne unngå det!

 

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også se på muligheten å overta direkte fra besteforeldrene dine og ikke gå via foreldrene dine. Jeg mener at du fort kan spare en del kroner i arveagift/gaveavgift hvis man \&quot\;hopper\&quot\; over en generasjon...

 

Jeg tror at besteforeldrene dine oppfyller boplikten så lenge de bor der. Men dette er noe jeg tror..

 

Uansett er det lurt å bruke noen kroner på en advokat som kan dette. Jeg brukte ca 10 - 12000 kr da jeg overtok hjemgården og det er vel anvendte kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...