Gå til innhold

Sattse eller ikkje?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Lillestøl_1
Er 22år og vil gjerne starte opp melkproduksjon. Er føtt og oppvaksen på gard, faren min solgte kvoten for 14år sidan. Eg har vore fast bestem på og starte opp i gjenn siden dag 1. Men er usikker på om eg kommer til og få lønn får streve. Er utdannet Tømmrer og har ei inntekt på 380.000kr åre, som er heilt greit. Men drømmer om og vere fulltidsbonde, og leve det livet som eg har drømt om siden eg var ein liten gutt. Min far har i dag 55 okser 20 saude og ca 120mål som slotte mark. Vurderer og bygge ny melke fjøs til kvote 250t, men starte med 150t. Da må eg skaffe meg ein heil del mer slotte mark. Men vil det lønne seg med 150t kvote og 55 okser? All mark ligger innen 3km kjøre avstand. Har og tilbud om samdrift med naboen, da blir det oss to med 250- 300t kvote og 80 okser i året. vil da ha ca 400mål med slotte mark. Kva ville du ha gjort om du var i min situasjon? Takker for alle innlegg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 22år og vil gjerne starte opp melkproduksjon. Er føtt og oppvaksen på gard, faren min solgte kvoten for 14år sidan. Eg har vore fast bestem på og starte opp i gjenn siden dag 1. Men er usikker på om eg kommer til og få lønn får streve. Er utdannet Tømmrer og har ei inntekt på 380.000kr åre, som er heilt greit. Men drømmer om og vere fulltidsbonde, og leve det livet som eg har drømt om siden eg var ein liten gutt. Min far har i dag 55 okser 20 saude og ca 120mål som slotte mark. Vurderer og bygge ny melke fjøs til kvote 250t, men starte med 150t. Da må eg skaffe meg ein heil del mer slotte mark. Men vil det lønne seg med 150t kvote og 55 okser? All mark ligger innen 3km kjøre avstand. Har og tilbud om samdrift med naboen, da blir det oss to med 250- 300t kvote og 80 okser i året. vil da ha ca 400mål med slotte mark. Kva ville du ha gjort om du var i min situasjon? Takker for alle innlegg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss far din solgte kvoten....så har du jo ikke kvote. Det kan jo bli et problem.....Hva med kombinert griseproduksjon i tillegg til stut og sau som du har nå? Mest igjen for invisterte kroner og tidsforbruk på gris.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Det ligger vel i kortene at han må søke staten om kvote, siden han sjøl nevner 150tonn, som er det man kan søke om (hvis jeg ikke tar feil).

 

Du vil beholde oksene, men betyr det at det er bygd til oksene, og at det er ugunstig å gjøre om dette bygget? Det er kanskje det gamle fjøset som ble gjort om til spaltebinger?

 

For å holde nede kostnadene ved et nybygg til kuene, kunne du jo kanskje starte med et fjøs som i første omgang klarer 150-250tonn, også ha rekrutteringskviger i det gamle fjøset. Det ville isåfall bety at du må redusere på antallet innkjøpte okser naturligvis.

 

Sats på egenhånd!

Samdriftene, enten de har vært så \&quot\;flinke\&quot\; at de har innstallert en robot for mye eller bygd med 3-400 tonn overkapasitet (vi har jo enn så lenge et kvotetak), eller har investert mer nøkternt, viser jo langt svakere lønnsomhet enn selvstendige bruk. Dessuten ville jeg hvertfall, synes det var litt dumt å ikke ha gårdens investerte kapital, i bygninger, på eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geiranimo_1

Samdrift er eit godt alternativ. Du vil omtrent halvere kostnadane du vil bruke på å bygge om garden, eller bygge ny fjøs. Å styre ein mjølkeproduksjon så stor åleine vil bli veldig slitsomt arbeid for ein person. Om de er to har du også muligheita til å ta deg fri nokre dagar, noko eg vil seie er luksus når du er bonde.

 

Samdrift vil sjølvsagt kreve at du er ein tolerang person som klarar å samarbeide med andre. Omtrent alle samdrifter har uenighetar, så det gjeld å vere tolmodig og respektere andre sine meinigar. Men viss du og naboen din ikkje klarar å bli enige om korleis ting skal gjerast, så er ikkje samdrift så aktuelt lenger.

 

Det er hundrevis av argument for og imot samdrift, som du sikkert finne på denne sida her eller ei anna landbruks-side. Men dei fleste ekspertar seiar at ein bør gå for samdrift, og eg må seie meg enig med dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i samdrift med naboen og heller utvid okseproduksjonen på din gård, bygg nytt fjøs og senk byggekostnadene så mye dere klarer ved hjelp av mye egeninnsats. Øk den samla kvota til mellom 500- 600 tonn. Dra nytte av naboens ku kunnskaper og din snekker kunnskap. Ikke hør på selgere som skal prakke på dere alt mulig.

Det er mine råd, er selv i samdrift som har bygga og tjent penger fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geiranimo_1
Må seie meg enig med hc2. Klart det er mykje pengar med i bildet, men slike investeringar i nye driftsmiddel gjer kvardagen til ein bonde 10 gongar lettarer. Berre tenk på alt arbeidet ein melkerobot sparar deg for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillestøl_1

Bullseye og Geiranimo.

Den gamle fjøsen var ein bås fjøs som vart bygd i 1985. Den blei ombyggd til spaltebinger i 2001.

Min far er Anleggsmaskin kjører/ Tømmrer, så vi har gode muligheter til og grave tomt og gjere store deler av byggingen sjølv.

Eg og min nabo går godt i lag, eg har jobb mykje som avløysar med han og det har fungert fint. So eg ser ikkje på det som eit problem.

Men er det galskap og kjøpe 150tonn kvote og sattse kun med det i samdrift?

Her er fleire bruk som kommer til og legge ned etter kvart, og inn til det skjer har eg berre 150mål og hauset inn. Og det blir i minste laget.

Han eg vurderer og gå i samdrift med har ca. 250mål.

Trur derfor eg kjeme bedre ut i samdrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage_1

Har sjøl litt erfaring med nyetablering i melkeproduksjon og anbefaler at du leser det som står om ny etablerings kvoter på slf sine sider.

At det har vært kvote på eiendommen før trur jeg ikke blir noe stort problem vis du bare overtar.

Er egentlig et krav om at du skal ha skjøte på eiendommen før du kan få kvote. Detta kan dispenseres fra vis overdragelen er nær forstående.

Det som blir den største hindringa de i forhold til samdrift er følgende jeg har kopiert fra slf sine sider.

 

? Begrensninger ved ordningen

Søkere som får innvilget nyetableringskvote kan ikke ta kvoten med inn i en samdrift, eller leie ut kvoten, før det har vært minimum to års sammenhengende leveranse innenfor kvoten fra landbrukseiendommen til søkeren.

 

Det er nok ikke lett og få dispensasjon fra ! Tolker det som at den begrensingen er tatt med så ikke nyetablerings ordningen skal misbrukes til og øke produksjonen i eksisterende samdrifter.

 

Så vis du velger å satse må du nok drive fra egne gård og eget fjøs de første to åra.

 

Men stå på! Veldig bra at noen unge vil satse!

Få kontakt med en seriøs og flink rådgiver og begynn å regne på de forskjellige alternativene.

Ser i hvert fall ut for meg som den viktigste resursen av de alle er på plass! Vilje !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geiranimo_1

Trur ikkje eg treng å seie så mykje meire, Brage oppsummerte det ganske bra. Når det gjeld det at folk rundt om i område har planar om å legge ned, bør du vere litt frampå slik at du får karra i deg noko slåtta mark og kanskje noko kvote. Det kan no faktisk hende at nokon andre med vil vere med i samdrifta. Ein bør helst ha 400-500 tonn med kvote skal det lønne seg å ha melkerobot.

 

Men som Brage sa, snakk med ein rådgivar, trur ikkje eg kan gi deg bedre råd enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jobber med og få opp dyre tale og kvote mengda.

Har i fra mars ca 230tonn kvote og kjøtt produksjon på ca 50 oksar i åre.

Planlegger ny fjøs til fullt påsett. So får vi sjå korleis det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: eg meinte, So får vi sjå kva drivsplanen seier. Har tenkt mykje på det du har nevnt.

Men noko som er litt vansklig og fårstå, er rådgjevarane som på død og liv ha meg til og bygge til 400tonns kvote. Noko anna går ikkje, seie dei.

Manglar ein 100ball for og klare det, so det skal eg no klare og sammle.

 

Kai Tore: Nei eg jobber 60% i tillegg til dei 3 fjøsan eg drifta i dag.

Du må nok rekne med og jobbe dei fyrste åra, vist ikkje du er heilt gjelds fri.

 

H: Vist du virkleg vill drive med mat produksjon, er der mulighete og kjøpe seg ein gård.

Men du må rekne med jobbe hardt for og få det til.

 

For meg er det tøfft og drive slik eg gjere no, har aldri fri og intekta er ikkje noko og skryte av. Men eg kjeme nærmare målet mitt for kvar dag som går:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Jeg tror faktisk ikke det vil gå så langt som du sier. 60-70 kyr går greit de fleste steder i landet.....120 kansje i de beste områda. Men 300 kyr vil vi nok ikke oppleve her i landet. Angående ivisteringer i 12 kubikk vogn vendeplog og 200 hk traktor, tror jeg det også er unødvindig. Det går faktisk an å leie mye av dette utstyret, og vil i de fleste tilfeller være langt rimeligere en å eie.Er interessen og arbeidlysten der , så er det rett å satse. Det er skjelden du treffer en bonde som angrer på valget om å satse (bortsett fra kansje i Rune sitt nabolag da). Mat skal vi ha, og dei som styrer må snart få øynene opp for at det er de som produserer mat som må ha tilskotet her i landet.....ikke de som legger ned.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den....veldigt varierende fra distrikt til distrikt dette. Men en utbygging til 3-400 tonn kvote krever heller ikke så stor kapasitet. Litt avhengig av hvor du har jorda, men en traktor av de storste 4 sylindra, og 6-7 m3 vogn bør da holde lenge. Og balletrepenører er det som regel nok av i de fleste distrikt. Men dette må selvsagt vurderes i hvert enkelt tilfelle, og mange undervurderer nok dette med jordarbeid, slått og skitkjøring etter utbygging.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...