Gå til innhold

Drone til søk etter dyr i utmark


geokri

Anbefalte innlegg

Jeg flyger litt med droner (DjI Phantom 3), og man ser ganske bra &quot\;live&quot\; om man bare har en stor nok skjærm (Jeg har en 9&quot\;), og ikke stiller seg direkte i solys med skjærmen.

Når dronen kommer utenfor synsrekkevidde, flyger jeg kun etter hva jeg ser på skjærmen. (Jo jeg vet man ikke skal gjøre det, men det blir nå slik av og til allikevel).

Nå er jeg ikke bonde, så jeg ikke søkt spesifikt etter dyr med den, men jeg ser jo en del kyr rundt på jordene når jeg flyger rundt på ca 50-100m høydet.

Men en betingelse er vel att terrenget er relativt åpent, og ikke tett skog eller likn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.Nei Når du sanker dyr 1. gang i året må du ta den jobben det er. Beitedyr går vanligvis samme sted som tidligere år med mindre man har kjøpt inn nye dyr. Når man sanker dyr knyttes relasjonen mellom dyr og mennesker på nytt etter en lang sommer uten kontakt. Man blir kjent i terrenget og ser beiteområde med egne øyne. Er det døde dyr der ute kan man ofte kjenne lukten og høres korp og kråker. Noen ganger finner man ting som er til fare for dyra, gammel piggtråd, bilbatterier og søppel. Du får også sett hvilke stier dyra går og hvordan tilstanden på gjerdene er ute i området. Hva som vokser i området får du også inntrykk av.Å betrakte sanking som en belastning er feil fokus. Rasjonaliser heller en prosess som du må utføre daglig, det vil gi større nytte. Er det enkeltdyr som savnes I svært ulendt terreng rett før frost og snø må man gjerne bruke en drone som ekstra ressurs.

Lykke til med dyresanking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som som Rune sier at flytida er ca 20-25min, så 2 batterier(minst) er en fordel om en ikke har tid og vente 1 time på laderen.

På den andre siden går den ca 50-60km/t, så det er ikke noe problem og fly 3km direkte, og så fly litt sikk/sakk på hjemveien.

Om du dessutan våger deg over de lovlige 120m, til kanskje 250m, så får du fine oversiktbilder når du får lastet over filmene til &quot\; stor pc&quot\; hjemme.

Om du bare passer deg for ledninger og tretopper, så passer dronen selv på at det er nok strøm ( i forhold til avstand fra avgangspunktet) til å komme hjem aut, når batterikapasiteten minsker.

Men husk at det krever en/ett moderne tlf, eller nettbrett.

Måtte selv kjøpe nytt nettbrett da mine &quot\;gamle&quot\; som er ca 2-3 år ikke hadde bra nok kapasitet til å klare &quot\;live streamingen&quot\;, uten at bilde &quot\;hakket&quot\;.

Selv klarer jeg finne katten med dronen(om den ikke har gjemt seg i en busk eller likn, og den er jo litt mindre enn en ku.LOL

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og bruke fly istedenfor drone. Muligt med lenger flytid og lenger rekkevidde.

Ulempen er om du ønsker å stå i ro for og sjekke diverse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg riktignok ingenting om RC fly, men antar at det krever en viss flytid for å ha kontroll på dette??

Det fine med en drone er at man ta den ut av esken fly med det samme uten noen erfaring med joystick/RC og flyging fra før.

Selv er jeg en 50 år gammel gubbe og hadde ingen erfaring med RC utstyr fra før, men å kjøre med dronen var ikke noe problem.

Blir en i tvil er det jo bare og slippe joystikkene, så står den helt stille i lufta akkurat der den er, til man får tenkt seg om.

Det som kan være negativt om skal bruke den slik TS vil, er vel at den ikke kan brukes i regnvær, så det er vanskelig å planlegge når man vil fly, for man må vente til det er oppholdsvær.

Ihvertfall er det slik DJI dronene.

Hvordan er dette med et RC fly??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det. For og fly fly krever det nok litt mer trening og det er lettere og miste kontrollen over flyet. Med regnvær er nok problemene ganske like.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt skal du se skikkelig på livestream, må du ha et bra nettbrett som er 9&quot\;-10&quot\;.

Det finns tross alt en del annen info rundt om på skjermen(som man ikke kan ta vekk).

Selv bruker jeg det kun for filming, og det er et utrolig fint redskap til dette.

 

 

Du kan f.eks når du først er i gang kan du jo kjøre ut litt kraftfor også.LOL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...