Gå til innhold

Bonde med dårlig rygg


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer litt på korleis andre bønder ordnar seg når ryggen sviktar, korleis dritar de garden? Er so plaga med ryggen, er melkebonde, har vert sjukmeldt i fleire månar, uten å få noko frå nav pga lav inntekt pga store investeringar dei siste åra, so sjukmeldt er ikkje tema. Ka skal en gjere? Er ikkje penger til å drifte en ansatt..er der nåken so har vert i lignande situasjon?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Perska_1

Krav for å søke tilskudd om avløsning ved sykdom mv:

Foretak (ENK, ANS eller DA) kan søke om tilskudd dersom en person med minimum ½ G i årlig næringsinntekt fra foretaket ikke kan delta i arbeidet i foretaket som følge av sykdom mv. Foretaket må:

 

-være registrert i Enhetsregisteret

-drive vanlig jordbruksproduksjon

(antar de bruker gjennomsnitt siste tre årene)

 

Se:

https://www.slf.dep.no/no/produksjon-og-marked/velferdsordninger/avlosning-ved-sykdom#hvem-kan-soeke-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja dette ser greit ut det, men det gjelder kun i kortare periodar, mine problemer er meir permanente. Er en sjukmeldt meir en 365 dagar dei siste tre åra, fell støtta vekk. So då er eg i grunn komt like langt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis støtten fra staten ikke er tilstrekkelig, så har du igrunnen to valg slik jeg ser det. Profittoptimalisere gården slik at det blir penger til å ansette folk, eller legge ned. Dette er selvfølgelig ønskelig å unngå, derfor er det mange ting som må prøves ut før dette. Kan til og med være småting som å sitte på en krakk fremfor å stå krokbøyd. Eller som en venn av meg som er anleggsfører fant ut, klatre ut av maskinen (traktoren for deg), istedenfor å hoppe ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gomo_1

Om regnskapet for 2014 ikke er ferdig enda, så kan du vel stoppe all avskriving for 2014 og øke skattbar inntekt så mye at du får en del sykepenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

Jeg har jobbet litt med slike problemstillinger, helsefaglig.

Er dine ryggplager ordentlig utredet? Er det noe å gjøre i f.h.t. behandling, trening, operasjon?

Du kan få hjelp til tilrettelegging/hjelpemidler/råd og det kan være ting som kan avhjelpe som du ikke ser selv. En innfallsvinkel kan være &quot\;arbeidsplassvurdering på oppdrag fra trygden&quot\;. Ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor for å få henvisning, evt. fastlegen.

Du kan også uthøre med NAV Hjelpemiddelsentralen direkte i ditt fylke. Evt. start hos lokal fysio-/ergoterapeut om noen der kan hjelpe deg.

Landbrukets HMS-tjeneste kan også være veldig aktuelt. Se på hjemmesida deres.

 

Hvis du legger igjen tlf.nr. her på forumet kan jeg ringe deg

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg har vert til røntgen, mr, lege, er under behandling av kiropraktor. Legen seier eg bør finne meg anna arbeid, men kva?? Ryggen har vert dårlig i mange år, med forverring det siste året. Den drar seg skeiv, so når eg står &quot\;beint&quot\;, er eg ca 10 cm utav vinkel med armane iforhold til kroppen(armen på ei side tar i låret, mens den andre henger 10 cm ifrå kroppen). Er håplaust å løfte, bøye seg osv. Sitte på traktor er en kamp, stå i ro er håplaust, å sitte går kun over kortare tid. Er fortida ikkje sjukmeldt, fordi eg ikkje får sjukepengar. Ser ikkje kva slags hjelpemiddel so kan hjelpe meg med alle dei små enkle tinga eg ikkje klarar. Sjølve melkinga går greit, har melkestall med grei arbeidsstilling. Vanskligaste er reingjering, kosting, gafling, handtere kalving å flytting av nyfødd osv, i tilegg til det vanlige jordarbeidet osv. Er litt rådlaus ka eg skal gjere. Ongane er ikkje interessert å ta over på lenge endå. Har melkekvote på 110 tonn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...