Gå til innhold

Hvor mye skal eg ta for brøyting?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta på meg ei rode for kommunen, det tar ca 5 timar og køyre heile roden. Mestedelen av roden er byggefelt med stikkvegar og litt gangveg.

Brukar ein traktor på 140hk. Eg lurer på ein pris som skal dekke beredskap, sjofør, traktor, diesel og eget brøyteutstyr.

Kva bør prisane vere per gang då???

 

Håpar på svar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kommunen som setter prisen.

2100kr pr rode km pr år i beredskap og 650 kr time for å kjøre.

 

En kort rode som tar mye tid bør det vel være mulig å avtale høyere beredskap og heller litt lavere time pris.

 

Er også litt justering ettter type utstyr her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Det er jo veldig vanskelig å sette en pris om du ikke vet hvor mye du omtrent får kjøre. Traktor, redskap og beredskapssummen til føreren er jo faste verdier mens diesel vil følge antall timer utført arbeid. Det er sikker mange meninger men hos oss på Vestlandet er det veldig variabelt i fra vinter til vinter hvor mye du får brøyte, fra en del til svært lite. Da mener jeg det er viktig med en høy fast pris i og med at redskapene skal betales uansett. Da kan time prisen være noe lavere. Har du imidlertid mye kjøring kommer du jo best ut med en høy time sats, og noe lavere i beredskap. Kostnadene med traktor og redskap vet du jo selv, og da bør du jo kunne sette opp et regnestykke på hva du må ha hver vinter for å betale utstyret.

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

650kr timen for en normal traktor må være en spøk ?

 

Jeg vil si alt under 1000kr timen for en fullrigget traktror er å betrakte som ran. Bare dieselforbruket blir ganske friskt på en 120-140hk traktor som går i tung brøyting. Med de prisene som er på utstyr, er det store krav til inntjening.

 

At gutta som bor hjemme på gutterommet, og er fornøyd om de har til leasinga på en grom doning kjører for lav pris, er dog ikke noe nytt. Verdsetter man eget arbeid normalt + har ønske om fortjeneste, må prisen ligge på rundt 1000, antagelig noe mer.

 

Husk at 10 timer kjøring fort genererer 1-2-3 timer som man IKKE får betalt for også... ( vedlikehold, service, ettersyn, regnskap, oppfølging mv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at 650 er alt for lite.

Men, med berdskapen er de som kjører ganske nærme 1000kr timen.

Jeg har noe brøyting uten beredskap, men det er på fjellet med 2m snø som standard.

Vi har da ganske grei timepris, men vi kjøret 200hk traktor og stor vikplog!

Og det er dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Etter brøytesesongen bør du komme ut med minimum 900 - 1000 kroner pr. kjørte timer. Legg sammen beredskapsbeløpet og timebetalingen og del på antall kjørte timer. I tillegg må du vurdere om du har riktig mengde brøyting i forhold til kapasitet.

Jeg brøyter for tre hyttefelt og to turistbedrifter, tar meg minimum 10 timer å brøyte gjennom alt etter snøfall, ved langvarige/store snøfall blir det mange timer ekstra. Ser at jeg ligger på grensen kapasitetsmessig, driver alene, men kan som regel fordele kjøringa over flere dager hvis det er i uka. Er verst om det er snøfall på fredag og gjennom helga. Har da spesifisert i avtaler at hovedveier og bedrifter har prioritet og at ventetid må påregnes på stikkveier. Bruker å ha ca. 50% av omsetning på beredskap/fastpris pluss resterende 50% på timer basert på normal vinter/snøfall. Stabilt vinterklima med 1 - 1,5 meter snø i løpet av sesongen. Timepris varierer litt fra avtale til avtale, kr. 600,- pluss mva. som minimum. Kjører traktor 115 hester med v-fres og snøskuffe, har vurdert større traktor men kommet til at det er bedre med en litt mindre traktor. Smidigere og raskere på stikkveiene. Dessuten tror jeg at det er mer lønnsomt med en &quot\;liten&quot\; traktor på slik brøyting, får ikke utnyttet kapasiteten på større traktor på smale og kronglete hytteveier. Dette er min erfaring på denne type brøyting. Sikkert andre erfaringer/meninger på annen brøyting som offentlige veier, kommunale avtaler og bynære strøk. Driver i tillegg med hytteservice og får kontakt med mye hyttefolk gjennom brøytinga, slik at jeg har nok arbeid/oppdrag å fylle resten av året med, lever godt på dette. Kunne sikkert presset mer ut av brøytinga, men synes det er greit med stabile langsiktige avtaler og alt på det jevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...