Gå til innhold

Claas uniwrap


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, kjører nå singelprese og vurdere overgang til 250RC Uniwrap eller 255RC Uniwrap. Hva er forskjellen på disse?

Er virkelig vektfordelingen på Class pressene så forferdelig som det sies?

Videre hvor stor traktor bør en ha til slik presse, både med tanke på vekt og effekt? (Er ikke veldig bratt)

 

Takker for inspill både for og imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjører nå singelprese og vurdere overgang til 250RC Uniwrap eller 255RC Uniwrap. Hva er forskjellen på disse?

Er virkelig vektfordelingen på Class pressene så forferdelig som det sies?

Videre hvor stor traktor bør en ha til slik presse, både med tanke på vekt og effekt? (Er ikke veldig bratt)

 

Takker for inspill både for og imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei!

 

Kjører selv Uniwrap 2004 mod. Bruker en MB-trac 1000 (95hk) til trekkdyr (4500 kg). Går bra det så lenge det ikke blir for glatt og sleipt i bakkene, da bruker jeg en større traktor. Fra 2004 var de oppgradert med sterkere kjeder, sterkere pendlingspunkt for bakluke, ny rotor 16 kniver. Vil anbefale deg å kjøpe 04mod eller nyere! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med vedlikehold på disse pressene? Tenker da på om det er noen spesielt dyre vedlikeholds opperasjoner man må påregne etter ett hvist balleantall osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si jeg har kjørt mye uniwrap men det vesle jeg har kjørt så merka jeg veldig godt at pressa hadde ein aksling.. alle bevegelsene i pressa fikk du i traktoren, selv på den traktoren jeg kjørte med fjera hytte og framaksling! utrolig slitsomt og kjøre med der det er litt ujevnheter. mye mulig det ikke var optimalt lufttrykk men er mye roligere gange på boggipresse. og ja, det ble ikke mye vekt på kroken når du fikk balle på pakkeren! Ellers vil jeg si at mps`n er vel kanskje et av de svakeste punktene ellers på pressa! Kjenner mange som har hatt problemer med det + noen valsehavari! men skal vel komme en ny type uniwrap nå som skal være bedre mps på da! Skal du kjøpe brukt vil jeg nok anbefale orkel! men det er min mening da...:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vurdert Orkel også, men den blir vel for tung og dra med bare litt over 100Hk? Mulig jeg tar feil, men ser for meg Claas pressa som noe smidigere mht. krappe svinger osv. også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem med orkel med boggi. Ha minst mulig luft i dekkene. Da river ikke hjulene når du svinger brått.Har sett agronic-presser i bruk der det så ut som de hadde punktert alle hjulene! Har hørt om noen som prøvde agronic på 95hk og da gikk det på fullt turtall hele tiden...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører selv med Valtra 6750 på 105 hk og det er ingen problem. kunne selvsagt hatt 25 hk til i de bratteste bakkene men må ikke kjøre opp på full bunt nødvendigvis! og om du trur det eller ei, så triller orkelen lettere etter vei også.

kjører med i under kant av 1 bar i dekka og da graver ikke dekka på pressa iallefall.

Tenk deg Andreas\;ei brukt claaspresse selv med smørbare lager vil du garantert få lagerhavari med jevnlig.. har du ikke lyst til å slippe det da? Medfagmann fra claas regner de min 5t jobb om du må ut med mps og når du da har slått ned 150 da, med den fineste enga di og regnet truer, tror jeg kanskje ville angre. selvsagt kan ting gå galt på orkel også, med tar du service hvert år eller hvert andre om du kjører lite, dvs. da med skifte av pickuplager og rotorlager + gjennomgang av hele pressa, og har ei kjede liggende om uhellet skulle skje så, så får du ikke ei mer driftsikker presse. valselager trenger du ikke tenke på engang, med mindre du kjører tomt for fett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg har ikke kjørt noe særlig av kombipressene til Orkel, men har kjørt såpass mye singelpresse av både 1250 og 1260 at jeg trygt kan anbefale merket. Og det er vel stort sett pressedelen som det er trøbbel med, uansett merke av kombier. I alle fall har det jeg veit om av trøbbel med omlasting eller pakking vært \&quot\;skitfeil\&quot\; som har ordna seg ved hjelp av ny kalibrering eller skifte av en enkel komponent.

 

Men stusser litt over avslutninga di TG. Hvorfor eventuelt gå på et annet merke hvis dere er såpass godt fornøyd med Orkel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Vil bare kommentere litt det TG skriver om olje mengde på HiQ, den krever IKKE 3 ganger så mye olje som 1260. 1260en skal ha ca 35 liter pr minutt, mens HiQ skal ha ca 60-65 liter pr minutt, det er ikke dobbelt så mye en gang... Men kan være enig i at det kanskje er i meste laget, men det har ikke vært noe problem her hittil i allefall, kjørt drøyt 5000 baller med HiQ hittil iår. Så tilbake til trådstarter, jeg vil også sterkt anbefale deg Orkel 1260 Agronic, veldig stabil og driftsikker presse!! Den vi bytta ut hadde gått ca 16 500 baller uten noen store reperasjoner, stort sett kun vanlig service etter hver sesong\;-) Flyter veldig godt, stabil etter vei, lavt lufttrykk gir stor bæreflate og ingen riving i skarp sving=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

TG: Kan godt hende det er oppgitt flere tall ang oljemengde, skal ikke si det sikkert, men mener ganske sikkert det er 60-65 liter\;-)

Jeg tror også det evt kan være en ide med egen hydr.pumpe ja, slipper å bruke noe olje fra traktor da, evt kun til pick-up!

Er generelt godt fornøyd med HiQ`en, litt barnesykdommer har det hvert, men egentlig ikke mer enn forventa! Hadde noe trøbbel med knivbrua og frikoblinga av kammeret ved reversering, men pressa var på fabrikken og fikk ordnet dette, så i det siste har den godt meget godt=) Lånte pressa til fabrikken mens vår var der, og den hadde noe den samme sykdommen med knivene, ellers har det vært lite tull. Skal bli spennende å se hvordan den holder iforhold til 1260`en, når den begynner å få en 15-20 000 ball på telleren\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
I kjent stil her på forumet sklei det visst litt ut, og det ble en Orkel-debatt i stedet for brukererfaringer med Claas. Jeg gjør mitt til å holde avsporinga oppe jeg, og lurer på om du får mer gras inn i HiQ enn 1260...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
He he Vegard, du har så rett så rett, har en tendens til å skli litt ut ja!!\;-) Men jeg anbefalte trådstarter Orkel Agronic i mitt første innlegg!=) Vanskelig å si om du får mer i ballen i og med at vi ikke har begge pressene så vi får prøvd, men inntrykket er at en får noe mer i ballen. Hører noe snakk om en 10% mer, og det kan kanskje stemme, HiQ`en lager iallefall knallharde baller\;-) Men det gjør jo 1260 også...., men inntrykket er at det blir litt mer gras i ballen!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, diskusjonen ble som forventet:P Men mulig det blir ny singelpresse og autowrap ett år til, fristet bare litt da det sto en 250 RC uniwrap til salgs ett par mil herfra... Får se om naboen får noe trøbbel med sin 255RC også, ser ut til at den fungerer fint så langt i alle fall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym
hei jeg samler baller etter en nabo som preser med en orkel 1260 pakke prese å den har han bare hatt problemer med. har bytta 4 vallser å kjeder på. bytta nå til welger å vi har presa 12 000 baller med nå å ikke bytta no på så jeg har ikke så veldig tro på orkel lenger. skal kjøpe presse selv nå til høsten å da blir det claas 355 uniwrap. med orkele`n krever my hester vis du driver der det er brat 1260`n pressa vi med en NH tsa 125 som det hvar på 180 hk å det gikk tongt opp bakkene. med welgern går ikke så tongt med ville nok ikke kjøpt ei pakke presse vis jeg ikke hadde hat en traktor som er under 130 hk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...