Gå til innhold

frakt av rundballepresse


Gjest

Anbefalte innlegg

har kjøpt meg ei rundballepresse i tønsberg området og lurte på hvordan eg skal få den hjem til stavanger område og lurte på hva dette her mest sansynligt vil koste.

 

Lurte og på om de e lov/muligt til å dra pressa etter foreksempel ein lastebil ( kjenner et par som kjøre den veien uten slep)

 

 

takker på forhand,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jogeir M. Agjeld
Om det å henge pressa bakpå lastebil: Ikkje noko problem så lenge bilen har godkjent krok og lov til å trekke denne vekta. Det same med stor pick-up e.l. Hugs berre at det ikkje er lov å køyre fortare enn det pressa er godkjent for (truleg ca 30 km/h), så dette vil ta tid! Varmgang i nav er neppe noko stort problem i så låg fart, men normalt er ikkje slike nav dimensjonerte for langvarig vegtransport, så levetida kan bli redusert. Om pressa er breiare enn 2,55 kan det bli behov for dispensasjon, så det greiaste er nok å putte den oppå bilen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trekke rundballepresse, eller annen traktorhenger, bak pick-up med kombi-krok er riktignok teknisk mulig, men stort sett aldri lovlig. Maxgrensa for henger _uten bremser_ etter person/varebil er på 750kg (og ikke alle biler har så mye, sjekk vognkortet), og det er neppe mange pickuper som er utrustet med traktorhengerbrems-hydraulikk.

 

De færreste traktorhengere og rundballepresser er vel under 750kg...

 

Da er det nok mer realistisk (lovlig) å laste pressa på en maskin/biltransporthenger med påløpsbremser bak samme bil.

 

Hva som er vektgrensa for henger uten bremser (eller med hydraulikk-bremser som ikke kan kobles til bilens luftbremser...) bak lastebil er jeg ikke sikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båt eller biltransport kan da ikke være noe problem på den strekningen.

En plass mellom 4 og 6k +mva for å gjette. Og hva er det i disse tider? Det er, etter min mening, ikke et realistisk alternativ å henge den etter noe som helst kjøretøy for å transportere den. Når det gjelder bred last og flere koli gjelder vel det først ved bredde over 3m. Men det kan være aktuelt å ta av hjula. Det kan være verdt arbeidet. Transporter som er større enn at det det har porto og går med posten er relativt rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TommyVest_1
pressa er vell ein 2.75 brei , ca 2 meter uten hjula og deksala som er over , eg får ta og ringe litt rundt , se om eg finner transport på båt da eg tror lastebil blir litt stress da de e langt borte og dei mest sansynligvis vil nekte og skru av dekka der den skal hentes. veier vell 1800-1900 kg og er 2.5 meter høy. lengde e eg ikke sikker på , men med draget instilt på stander så er den 3.5 meter lang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TommyVest_1

har nå snakka med 3-4 forsjellige transportselskaper og de blei rundt ein 6000 penger noe eg ikke gidder og betale for ei presse til ein 20000 kr , noen som veit hva selskap som frakter via båt ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...