Gå til innhold

John Deere 580 Rundballepresse


lars716_1

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Har ei 590 presse som jeg kun bruker til gras. Eneste forskjellen på 580 og 590 er vel størrelsen på ballen 150cm og 180cm i diameter tror jeg d er.. Variabelpresse er ikke fullt så effektiv som vanlig fastkammerpresse, den er krevende å kjøre dersom d er lite eller vått gras. Det viktigste for å ha god flyt er å jevnlig renske alle rullene i pressa. etterhvert som timene går slenges noe gras rundt forbi og blir spolt opp på rullene og dette resulterer i at beltene ikke er like stramme og feil belastning på lagrene i rulla(og at gras og nett-rester presses inn i lagrene)som igjen fører lit lagerhavari. Det positive med vedlikehold er at den er himla enkel å skru på, men du må kunne skru å skifte lager selv ellers går d ikke. For det er alltids ett eller annet lager som går... hehe. Bruker ca 10 min på å skifte lager, trenger som regel hammer, dor og ei 18mm pipe(er egentlig tommer da) så er ikke så veldig krevende.. hehe. Jeg personlig har alltid 2-3 av alle forskjellige type lager og lagerhus liggende. Men nå er pressa mi 10 år gammel så litt må jeg vel tåle.. hehe. Grunnen til at jeg liker pressa så godt er at man får så mye gras i hver balle. dette sparer håndtering og man sparer mye plastikk. Siden ballene blir pressa helt fra starten er de ikke så utsatt om man er uheldig å får småhull i plasten heller, veldig god forkvalitet. Men skal du ha ei rimelig presse som er lett å skru på sjøl og liker store rundballer er det fine greier. Vi pleier å ligge på rundt 150cm i diameter, større så orker ikke rundballekutteren mer.. hehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...