Gå til innhold

Gårdssalg, pensjon, m.m.


Kuami

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å selge gården i -17, når jeg blir 62. Har forstått det slik at dersom man ønsker jordbrukspensjon (100.000.-) er salg eneste utveg. Tenker på å bygge gammelmannsbolig på andre sida av riksvegen, som vil gi god utsikt til gårdstunet (100-200m).

Alternativet er å slakte gården, selge jorda og bli boende i gårdshuset.

 

Er det for tidlig å nå begynne å "hisse opp" evnt. kjøpere?

Er det lite gunstig å bygge så nært tunet?

Hvilke erfaringer har andre gjort seg ved så "tidlig" pensjonering?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved gardhandel er det viktig å tenkje på skattereglar, og planlegge ut frå det. Eg går ut i frå at du har tenkt å selje garden utanfor familien. Då fungerer regelverket slikt at dersom du sel garden i full drift, blir du skattelagt langt hardare for gevinsten enn dersom du leiger vekk garden. Ved det siste blir skattesatsen 28 %. For det første alternativet blir gevinsten sett på som næringsinntekt. Då kan skattesatsen bli over 50 % på gevinsten dersom inntekta er høg nok. For kvar 100000 i gevinst, vil dette utgjere over 22000 kr i ekstra skatt. Dersom du sel garden i full drift i starten av året, kan du opptene pensjonspoeng utan å ha noko anna inntekt i resten av året dersom gevingsten er stor nok. Kor lang tid du må leige vekk garden før den blir sett på som pengeplassering i staden for arbeidsplass, får du søkje råd hos ekspertisen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...