Gå til innhold

Norske Bønder for Fremtiden


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Regner med at &quot\;jess&quot\; og &quot\;jepp&quot\; ikke er skrevet som seriøse innlegg men ment for å fyre oppunder.

Skjønner ikke hvorfor noen absolutt vil se dette svart - hvitt.

Det må da kunne gå an å ønske seg en vridning i produksjonsstøtten fra &quot\;hest/stabbur&quot\; til noe som kan spises, uten at noen mener at resultatet blir at landbrukspolitikken blir snudd på hodet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest billy_the_kid_1
Viss du har sett på nyheter den siste mnd så er det vell ingen dyr som har fått større overskrifter for kjøtte sitt en hesten... Det har faktisk blit ganske stor etterspørsel etter hestekjøtt og då er det faktisk ikkje så gale at det blir gitt et tilskudd på føll???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

De som tror at norsk landbruk kun kan konsentrers om de mest produktive sentra i landet, tar nok feil. Med norsk prisnivå og klima, er hele den norske matproduksjonen er prisgitt politisk vilje, og for å beholde den, må vi ha mangfold i hele landet.

Men Selv om norsk landbruk skal levere goder som kulturlandskap, bosetning og arbeidsplasser, må produksjon av mat, være hovedfokus. Å drive bevaring av kulturlandskap for kulturlandskapets del, blir feil. Kulturlandskap skapes av at det produseres mat, slik det har vært i alle generasjoner. Noe annet blir bare kulisser, og da får det gå på et eller annet museumsbudsjett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Tja, jeg mener at kulturlandskapet er viktig i seg selv, og vi er langt fra sære i Norge på det området, ved at vi har høye tilskudd til visse områder. Jeg abonnerer på svenske &quot\;nötkött&quot\;, og der kunne man (i fjor) lese at tilskuddene i enkelte områder (såkalte &quot\;ekhagar&quot\;) lå oppunder 6000 SEK/ha, (der fikk du litt kjøtt på beinet, Magne, ettersom du etterlyste info om tilskuddsnivået i nabolandene) og også i Sveits og Østerrike er tilskuddene høye i visse deler.

For å bevare et vakkert kulturlandskap, trengs det beitende muler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

Er en Nordjøbonde som driver med villsau på vestlandet, som enkelte betegner som «fienden».

Garden jeg driver blei opparbeid på begynnelsen av 80 tallet av far min, i disse tider var det lukrativt å drive som bonde. Far min såg lyst på framtida og sattset mye penger og timer. Men tida gikk og økonomien på slike små vestlandbruk vart heller dårlig, mye svette og dårlig nattesøvn. Da jeg vaks opp og skulle utdanne meg så sa far min att eg måtte velge noe som jeg kunne leve av, og ikke prøve og leve av garden. Dette sa han med tungt hjerte, men ville bare mitt beste. Har jobbet hardt for å få meg 3 fagbrev og teknisk fagskole, noe som har gitt meg mangen ben og stå på. Jobber nå i Nordsjøen på en borerigg, driver som entreprenør og villsaubonde(100vs). Her er det ingen ting å hente. Garden har lagt brakk i 15 år og gjer preg av det. Har jobbet flere tusen arbeidstimer på garden samtidig som eg graver for å skaffe midler til å ruste opp garden. Opprustingen består av 7km med gjerde, redyrking av ca 140 dekar til beite og slått(suppe blaut myr! Må gjøres nøye!) og elles reparasjoner på bygg og utstyr. Prøver og gjøre ting nøye og skikkelig første gangen og tilegne meg mest mulig innformasjon(leser agronomstudier på fritiden og i syden) Har lært hjemme fra att det lønner seg og jobbe, men her er det bare jobb ikke lønn Vil bare fram til att for å drive med dette her så må du være genuint interessert! Noe som jeg er Det er ikke pengene jeg gjer dette for, det er ren hobby(skjellsord). Litt fakta tall fra fjordåret: 100k i tilskudd, 60k inntekt gard, 450k inn på graving, gard 450k i minus og 500k i skatt totalt med lønna! Så dei 100k i tilskudd har jeg ikke dårlig samvittighet for. Føler kansje dette eg skriver her er litt håvent skreve, men viser bare att det er ingen ting annet en hobby! Du må jobbe, jobbe og atter jobbe! Vist det ikke virker er det bare og gjøre noe annet til det funker for deg. Føler med dere som har sattset alt dere har for så å bli lurt av staten med kutt i tilskuddene! Og ellers dere andre som sliter med økonomien selv om dere gjør en god jobb som gardbruker. Synts ikke det er rett att du har to årsverk på garden men må allikevel jobbe utenom for å få endene til å møtes. Min måte og drive på er helt supert for meg, det er ingen ting så gir meg så mye glede så sauene mine!

Jeg er av den oppfatning att vi trenger alle, tror mitt lille bruk her på vestlandet vil gjøre en forskjell når det er tomt for olje og matkrise på kontinentet er ett faktum. Når folk blir svulten er penger lite verdt og import blir ikke lenger muligt. Staten må pøse enda mere penger(mens vi har) inn så vi kan bli selvberget med mat!

Lykke til alle sammen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Billy the kid: Jo det er faktisk ille at det blir gitt tilskudd til hest. Hvorfor? Rett og slett fordi hesten ikke er der for å produsere MAT, men for andre formål (bruksdyr, rekreasjon, veddeløp mv).

Det at dyret er spisende når det på slutten av sitt lange livsløp skal slaktes, er ikke grunn god nok spør du meg.

Det er vel det kjernen i diskusjonen er: skal det fokuseres på matproduksjon, eller skal en favne om alt som skjer av nostalgisk dyrehold og bygningsvedlikehold på bygda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

OS: Hadde en lignende opplevelse med en eldre kornbonde som kom med sin gamle traktor og henger for å levere knapt 4 tonn på kornmottaket. Kornet hadde han trøska med sin gamle Volvo 800. Rundt han stod store nye traktorer og store nye hengere med 12-15 tonn korn, som hadde blitt fylt på noen minutter av store 18fot skurtreskere. Blanke i lakken.

 

Det vi kom fram til etterhvert var at han sannsynligvis tjente penger på den leveransen. De andre måtte sette overskuddet over til bank og leasingselskap.

 

Det er ikke sikkert det er bedre og mer økonomisk å være stor. Du kan ikke leve av høy omsetning, det er bunnlinja som teller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Når jeg leser det som står her blir jeg veldig frustrert. Magne du er no bare en liten gutt du i likhet med alle andre oss samenlignet med de du ønsker å samenligne deg med resten av verden. Selv om vi er store produsenter er vi da avhengige av de små og, og VI er avhengige av de såkalte utkantene. DET er ingen i dette landet som kan si at de bor i sentrale strøk hvis man ser litt stort på de. De små er vi avhengige av og for kulturlandskapets del for mange av de store har ikke TID å pleie de små åkerstykene.Det SKAL være plass for små og de store.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kva vil norske forbrukara ha? &quot\;Billeg&quot\; flesk som kostar det dobble av svensk, eller mat med noko attåt, som levande bygder, kulturlandskap, fine gardstun? Trur nokon verkeleg at stabburet og villsauen går ut av jordbruksoppgjeret utan å ta pengane med seg? Er vel meir som å tru på julenissen (den store amerikanske sjølvsagt)...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om pengene blir med ut så får de gjøre det da. Det gjelder å se litt utenfor egen nesetipp. Det er ikke greit å bruke penger på tull med det argumentet at de ellers bare vil gå tilbake til staten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...