Gå til innhold

Ksl Kontroll


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal ha ein kontroll av ein frå ksl på gården; kva er det dei ser etter? og kva er viktig og ha på plass når dei kjem?

 

Driver med storfe og slår gras i silo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Tja, har hatt to kontroller, og det gikk nå bra begge gangene, men det var litt forskjellige ting de var opptatt av. Jeg vet ikke om det endrer seg fra år til år, eller om det er forskjeller fra kontrollør til kontrollør. Noen tips:

*Har du 5 eller 10-års plakett, eller andre utmerkelser for kvalitet, heng den godt synlig \;-)

*Generelt god orden i fjøs og inngangsparti er nok lurt

*Vis at du har god oversikt over div. dokumentasjon, bl.a. gjødselplan, merking av dyr, helsekort, bra rutiner for rapportering til TINE el.l.

*Perm med datablad for farlige stoffer lett tilgjengelig (smøremidler, ensilering, vask osv.)

*Sikkert bra med brannslukningsapp. hengende i inngangsparti (merket med datoer for når det er snudd og sjekket) og førstehjelpsutstyr

*Dokumentasjon på kontroll av el. anlegg og samsvarserklæringer på utført arbeid på anlegget var viktig sist jeg hadde kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar.

Må eg som bonde ha årlig kontroll på gravemaskin når eg kun bruker den til eget bruk? Og korleis er dette med silo talje (1,25 tonn) er det noko regler der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Gravemaskin vet jeg ikke noe om, men det kan sikkert andre svare på (du kan jo evt. parkere den litt ute av syne....)

Silotalje skal være sertifisert, og deretter kontrollert årlig. Det er ihvertfall nøye om du har avløser eller andre ansatte. Mener jeg fikk avvik på det en gang fordi det hadde gått over 12 mnd siden sist, det var elgjakt så kontrolløren lå litt på etterskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravemaskiner (ikke traktorgraver) skal sertifiseres hvert år selv om det &quot\;bare&quot\; er til eget bruk. Du kan få unntak fra dette og få sertifisert annethvert år ved &quot\;lite og sporadisk bruk&quot\;. Det fikk jeg. Det er opp til han som sertifiserer å vurdere dette og han må skrive et skjema som ligger i maskinen i så fall.

Du må krysse av i HMS-heftet ditt under pkt. &quot\;Maskiner og redskap&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon_Jort_1

Du kommer nok langt med litt generell orden, og positiv fremtreden og &quot\;forståelse for ksl&quot\;.

Uansett utfall, så blir du ikke bøtelagt, og får garantert fortsette som bonde. :-)

 

Du får ikke annet en noen avvik som du må lukke innen en tidsfrist du og revisoren blir enig om. Var i alle fall sånn hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...