Gå til innhold

KSL, er det en plikt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er man pliktig å vere med i KSL-systemet. Driver et lite småbruk med direkte salg til forbruker av potet og grønnsaker ved siden av annen jobb. Leverer ingenting til omsettningsledda. Det er ingen av mine kunder som krever KSL av meg. Jeg fører gjødselplan, sprøytejournal osv, men kan det krevest mer og hva er straffen om jeg nekter å vere med på skjemaveldet, nekter egenrevisjon årlig osv. Masse HMS-fjas som ikke er aktuelt ved denne driften i det hele. Jeg leier ikke arbeidskraft, kun gratis hjelp av familie i onna om høsten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ksl er ingen plikt, her er det kun et nytt system som tar tid ergo koster penger som bønder har innført ved og vere eigere i agro og tine. Og etter på klager dei på at det tar tid og koster penger. Har sjølv ikkje ksl og leverer slakt og &quot\;godtar&quot\; det å få mindre betalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du søker om produksjonstillegg gjennom Statens Landbruksforvaltning (Landbrukskontoret i kommunen).

Da er i hvert fall minimumskravet at du har miljøplan trinn 1, og at du fyller ut sjekkliste for miljøhensyn ved jordbruksdrift innen 15. november hvert år.

Hvis du ikke gjør dette , risikerer du avkorting.

Dette er ikke det samme som KSL, men allikevel en del av det.

KSL er ofte noe mer omfattende, og de aller fleste varemottagere av landbruksvarer har i dag dette som krav.

Hvis en ikke oppfyller KSL får en mindre betalt for varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overordnede målet med ksl og miljøplanen for den del, er å skape arbeidsplasser for udugelige byråkrater som ellers ville være totalt overflødige i samfunnet. Det samme gjelder så å si alle kontrollinstanser som er blitt inført i løpet av de siste 20-30år. Det overordnede målet deres er å finne feil og få til en viss grad straffet folk som er på &quot\;grasrota&quot\;.

Men jeg har full forståelse for instansene.For hva skulle ellers alle byråkratene gjort??? Er mange nok på NAV`s lønningsliste fra før også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at KSL har noe for seg for deg så lenge du leverer produktet direkte til kundeleddet. velzur

Er stort sett de større varemottakere som krever KSL, gjerne uten å ha peiling på hva KSL inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir forbanna bare ordet ksl nevnes. Snakk om tullball. Totalt unødvendig bruk av ressurser. De fleste jeg kjenner gir faen i hele systemet, men sender inn godkjent revisjon årlig. Får man kontroll er det bare å si at kjerringa har rota bort papirene, eventuelt ordne de avvik man får.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thv. det er ikkje krav om gjødselplan heller du får kun 8000kr i avtrekk, så e det opp til en kvar. men det koster 1000kr hos lr og få gjødselplan så det er ok butikk. så lenge du ikkje leverer til våres eget system trenger en ikkje ksl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i at det tar så mye tid. Har hatt revisjon to år på rad, og syns d har vært ålreit. Driver ca 1000mål med allsidig drift(grønnsaker,potet,korn,gras og svin), tipper jeg bruker ca 4-5timer i året i tillegg til gjplan og miljøplan. Det meste er jo for egen interesse. Det er virkelig ikke så omfattende, og for min del har jeg veldig godt betalt for de timene jeg bruker på det! Men det er ett ork, det er jeg enig i!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen om KSL er nok fornuftig. En heltidsbruker selger produkter for millionbeløp i året og vi kan ikke forvente at våre kunder skal kjøpe dette uten en viss sikkerhet for at produktet er produsert etter regelverket.

Imidlertid finnes det et uttall muligheter for å gjøre ulovligheter og en uærlig sjel vil alltid finne nye muligheter. Dette kan ikke noe KSL-system demme opp for.

Nå føler jeg det slik at KSL-sekretariatet har tenkt &quot\;hva skal vi finne på å spørre om i år mon tro? Man må jo utvikle seg.&quot\; Derved ender man opp med en haug spørsmål om selvfølgligheter som kunsten blir å svare rett, ikke gjøre de rette tingene. Derved blir KSL ikke det kvalitetssikkerhetssystemet som det skulle være, men kunsten å krysse rett av på et skjema.

Systemet trenger en kraftig forenkling med fokus på de viktigste punktene og en skikkelig oppfølging av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på 1000 mål er det nok fornuftig bruk av tid. jeg med mine 80-90 mål syns rett og slett det er vanskelig å svare på alle spørsmålene. De fleste punkt føler jeg ikke gjelder i min situasjon. Spørsmålene er lagt opp for større landbruksdrift og ikke små bruk som det jeg har. Kort sagt så vet jeg ikke hva jeg skal krysse av for i mange tilfeller. Føre gjødselplan og sprøytejournal er viktig og nyttig for min egen del, men alt det andre tullet er kun for at andre i byråkratiet skal ha en jobb med å konstruere dette systemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med gras, melk og kjøtt.

Jeg bruker kanskje maks 1 time på papirarbeidet med KSL for året. Å ha KSL`n i orden fører til at det blir en del tusenlapper ekstra inn på konton. Den best betalte timen i løpet av året.

Det som tar litt tid er å komme igang med KSL-permen. Jeg har alt det nødvendige stappa inn i den permen, der ligger det godt.

Dessuten er det mye som kan krysses av for &quot\;ikke aktuelt&quot\;

 

Og for deg som kun har grønsaker og potet ser jeg for meg at det er veldig lite som skal til for å ha papirene i orden. Om du får trekk i tilskudd for å ikke ha, ville jeg kastet meg om nå før jul for å fikset opp i sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med KSL er at spørsmålene ikke bare omhandler regelverk og lover, men omhandler en oppfatning av hvordan &quot\;idealgården&quot\; ser ut. Enig med han over som sier at KSLspørsmålene består mye godt av selvfølgeligheter. Resten spenner over et så vidt område at det er bortimot umulig å ha absolutt alt i orden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner ksl straffer dei som ikkje er med på ordninga altfor hardt.

 

Leverer ein melk til meieriet får bonden betalt etter den mengden liter og den kvalitet det er på melka han leverer.

 

Leverer ein ein stut til slakt får bonden betalt etter kvor mange kg stuten er og klassifiseringssresultatet.

 

Oppgåve:

Kvor mykje utgjer ksl trekket for ein bonde med 100 000 liter i kvote, og som leverer 4000 kg kjøtt i året ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1
Kjenner en som fekk varsling om revisjon. Tidspunktet var aldeles umulig, og vedkomande sa ifrå om at skulle han stille, måtte KSL betale tapt arbeidsforteneste. Reaksjonen frå representanten for KSL, var å rapportere at vedkomande nekta revisjon, punktum. Dette har resultert i at han har fått ei brennemerking av KSL, som han etter fleire år ikkje har kome ut av. Situasjonen i dag er at vedkomande ikkje vil ta i KSL med ei ildtang eingong. For meg ser det iallfall ut til at det ikkje er alle som får embete, som samtidig får forstand. Det vert etterkvart nokså mange som skal gjere seg feite av å herse med bønder. Mattilsyn, Arbeidstilsyn, KSL, certificering av eitt og hitt, og alle skal sjå på det same. Tidsforbruket for ein bonde til alt dette, er betydeleg, og det går godt an å bli lei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på oppgave er som følger.

- Av en leveranse på 100.000 liter melk er KSL-trekket på hele 50.000 kr (50 øre pr liter)

- Av en leveranse på 4.000 kg kjøtt er KSL-trekket på hele 12.000 kr (3 kr pr kilo)

 

For vår del hadde trekket blitt som følger:

- Melkeproduksjon 350.000 l = trekk 175.000 kr

- Kjøtt (storfe) 7.000 kg = 21.000 kr

- Kjøtt (gris) 83.000 kg = 249.000 kr

Sum for alle trekk hadde blitt 445.000 kr i året. (har ikke tatt med trekk for kornproduksjon da jeg ikke har tallene forran meg for øyeblikket.

 

Det hadde vært kroken på døra for min del om vi ikke hadde utført egenrevisjonen. og bedre timelønn skal du lete lenger etter i landbruket. Med gode rutiner bruker vi mindre enn 4 timer på alt arbeid med å fylle ut og sende inn papirene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ksl er noe dritt.vet mange som har tatt med ksl som en av grunnene til at de ikje orker mer..mye papir arbeid,som om det ikje er nok fra før..burdet vert fjernet denne dritten! Virker som det er til bare for å sysselsette folk.blir mere og mere av det.vist man gjør sånn og sånn får man mere pr. kg osv. dette gjør at dem som har mye å gjør og ikje kjenner systemet og &quot\;reglene&quot\; så godt taper penger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er god timebetaling for å følge ksl kravene er så, men det er synd at systemet ikke er så bra at motivasjonen for å ta det i bruk hadde vært større. Slik det er i dag er det et dårlig kvalitetssikringsverktøy for den daglige driften, men en nødvendighet pga varemottakernes krav/pristillegg,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg driv med villsau, ca 50 vinterføre. Har fylt ut ksl papira kvart år før og satsa på at eg slapp unna revisjon. Så kom beskjed om revisjon, eg sjekka slakteri avregning og kom fram til at det var snakk om 40 øre prøve kg i reduksjon, det blir berre nokre få hundrelapper. Ringte derfor opp igjen til revisor og så at eg ikkje såg nokon vits i å vere med på dette tullet lengre. Då sa han at det var mitt valg, men at eg kunne miste tilskota mine! Det seier litt om kunnskaps nivået på desse papirflyttarane når dei trur detter slik det fungerar, eg ba han på ein fin måte om å ryke og reise. Ksl er ein privat organisasjon og har ingenting med statens landbruksforvaltning å gjere. Dei var så elskverdige å sende meg påminnelse også i år, så då ba eg dei på nytt om å ryke og reise. Eg sende heile denne historia til alle landbruksmedia i Norge inkludert bg, men ingen ville trykke det. Syns det er flott at heile landbruket skal nedlessast med papir, så er det iallfall liten fare for rekruttering i framtida.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg leverar til eit privat slakteri og trekket er 40 øre pr kilo. Men eg trur det muligens er 3 kr pr kilo for storfe, så du har muligens rett du også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Neteland_1
Om de finn andre vestlege land med mindre papirarbeid/skjemaveldet i landbruket, enn i Noreg, gje meg ein lyd\;) Me lyt nok satsa på å ha det meste i orden i framtida, ellers vert regelverket enno meir innskjerpa. KSL er frivillig, ja, men om ikkje det får 100% oppslutning, vil nok staten ta tak i det. Då vil de nok ynskja deko tilbake til KSL.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mulig du har rett men det gjør ikke KSL-systemet bedre som arbeidsverktøy. At alternativet muligens er verre (det vet vi ikke) er et dårlig argument for KSL.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...