Gå til innhold

Er man helt idiot hvis man selger hytter og hus og stamper båten for å satse på gårdbruk? Et hjertesukk.


Gjest

Anbefalte innlegg

Mattilsynet godkjenner ikke nye bygg før det tas i bruk lenger.....ei heller gammle bygg. Får du støtte fra inovasjon kan dei kreve å komme å &quot\;godkjenne&quot\; at alt er ferdig, om ikke er det kun landbruks sjef i kommunen som skal godkjenne.Egentlig bare en ren formalitet for å sjekke at bygget er reist i henhold til søknader og tilskot. Alle lover og regler om dyrehold er vel lett tilgjenngelige, så burde ikke være noe problem å finne ut det på egen hånd uten å blande inn mattilsyn osv.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galaksen_1

Har prøvd å lese meg opp, men siden det er litt penger som skal bytte hender ved et salg vil jeg gjerne gardere meg.

 

Selger kan jo ha bygget om uten velsignelse og siden dette nettop er gjort kan der vel komme en første kontroll etter ombygging etter at vi hat tatt over så får vi problemene.

 

Det som er gjort i grove trekk er å bygge ut plansiloen til ungdyrsavdeling og økt båsplassene til melkekyr fra 17 til 25. Og det skulle vel tilsi en &quot\;vesentlig&quot\; ombygging som jeg leste en eller annen plass. (Sitter på jobb og har ikke alt framfor meg)

 

Og da skal det vel bygges om til løsdrift eller er jeg helt på jordet nå? Har lest om flere som får disp, men vil som sagt gjerne gardere meg.

 

Og hvis jeg tar kontakt med mattilsynet og legger fram saken min med overtakelse og at jeg vil forsikre meg om at gården jeg tenker på å kjøpe kan drives slik den er i dag uten dyre pålegg.

 

Tenker at det vil være veldig ekkelt om jeg skaper noe &quot\;kluss&quot\; for dagens eiere, men jeg vil jo ikke bli skadelidene hvis de har tatt snarveier. (som jeg på ingen måte påstår at de har gjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke tenkt på....som sagt så besøker ikke mattilsyn fjøsen lenger. Du kan få ksl revisjon med noen års mellomrom, men de er mest opptatt av at papirarbeid(helsekort, miljøplan,sprøytejournal,hms ) osv er i orden. Ser alt ok ut og båsene til kyr er 1.2 brei og minst 1.7 lange er alt bra. Får du spørsmål, sier du at du overtok det sånn....ingen som vil lage krøll for deg bare for moro......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er FOR landbruk, jeg forsvarer bønder på alle måter jeg kan i alle diskusjoner jeg kommer borti. Jeg har selv veldig lyst å kjøpe gård, og jeg jobber i Nordsjøen.

 

Av alle disse grunner må jeg bare kommentere en ting.

 

Jeg har lest alle innlegg, og bet meg spesielt merke til en ting.

Først leser jeg at noen er lei av all den negative omtalen bønder får i media, og hvor mange forståsegpåere det er på bønders økonomi. SÅ leser jeg at (misunnelse..???) at dere kommenterer nordsjøarbeiderens lønn og økonomi.

 

Hvor lei tror du ikke VI er av omtalen i media? &quot\;ALLE i nordsjøen tjener en million i året&quot\;? &quot\;Nordsjøarbeidere er overbetalte slasker&quot\;, &quot\;De stakkars oljearbeiderene som bare tjener en million i året, går nå til streik for mer lønn!&quot\;

 

(Bare for å ha nevnt det, jeg kjenner flere som har mindre utbetaling i året en hva andre bønder jeg kjenner har, ALLE tjener ikke en million). (Når statoil gikk til streik var ikke lønnsøkning et tema i det hele tatt fra fagforeningene, det var noe arbeidsgiver brukte for å få medhold/sympati og for å sverte den egentlige saken vi kjempet for..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at nordsjøarbeidere er ikke en homogen gruppe, det er noe som ikke tjener like godt som de andre. Men gjennomgående tjener vi usedvanlig godt for en liten innsats.

 

Jeg seilte selv mange år i utenriksfart som maskinsjef før jeg begynte som operatør i nordsjøen. For de av dere som er mer kjent med terminologien fra sjøen tilsvarer dette ca motormann.

 

Da jeg flyttet over til nordsjøen fikk jeg adskillig mindre ansvar og jeg fikk adskillig kortere arbeidstid.

Utenriks hadde vi 1 til 1, dvs jeg var på jobb 10 uker og 10 uker fri, og hadde vakt 24/7 i perioden ombord.

På nordsjøen jobber jeg 2 uker på og 4 uker av, når jeg er på jobb er det 12-timers skift.

 

Som maskinsjef i utenriksfart tjente jeg ca 780 tusen per år (for 4 år siden). Som operatør i Nordsjøen tjener jeg ca 1.060 mill per år. Sier ca for det kommer litt an på hvor mye kurs jeg må dra på. Og lønnen er inklusive alle tillegg.

 

Jeg syns vi tjener missunnelsesverdig bra. Det er vel nesten bare flygeledere som tjener mer med en tilsvarende lav utdannelse.

 

 

Så til deg som skal kjøpe gård, kjør på, du vil angre om du IKKE gjør det. Men behold en lønnsinntekt utenfra, det er lurt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...