Gå til innhold

Vann til fjøset


Galgasor_1

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen spørsmål vedrørende vann til fjøset. Det har seg slik at de 2 bygningene vi har er tilkoblet interne septiktanker som kommunen tømmer 2 ganger i året, men jeg ønsker nå å koble vann til fjøset som det tidligere har vært.

Problemet er at det nå ikke drives dyrehold der lenger og møkkakjelleren står tom. Har tenkt til å skaffe ett par hester etterhvert og må belage meg på å måtte tømme vann ut fra avløp etterhvert, som leder rett ned til møkkakjelleren (noe jeg ikke ønsker). Er det noen som har noen gode ideer på hvordan jeg kan løse dette.

Tenkte på å legge en tank rett under og tømme den selv sånn av og til. Kunne også sikkert gravd ned en tredje septiktank, men siden dette sikkert koster 100 000,- og jeg ikke skal bruke denne til noe annet enn vann så synes jeg det blir litt vel dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det bare er vann det er snakk om, kan du vel bare sende det i en grøft ved fjøset om du har. Husk bare å ikke si det til noen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spa ned en liten betongkum som du kan sette ei lense pumpe med flottør i som pumper over i en tank over bakken, kanskje ei tankvogn som du kan kjøre å tømme når/hvor du vil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Hør med nærmeste meieri, de har som regel brukte 1000-litersfat av plast som du får rimelig eller gratis. Det er heller ikke uvanlig at de har stående gamle melketanker med havarert kjøleanlegg, og de selges vanligvis for noen kroner pr. liter. Disse tankene er også isolert, men det er sikkert like aktuelt å gjøre gjødselkjelleren frostfri.

 

Plasser tanken på en palle, og kjør bort tanken for tømming med traktor og pallegaffel. Eventuelt kan kanskje tanken stå på en gammel traktortilhenger eller et understell. Montere triangelkobling på tanken går sikkert også på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...