Jump to content

Starte eige verksted?

Rep_1

Recommended Posts

Eg har drive og reparert landbruksutstyr, anleggmaskiner og litt lastebilar ved sida av garden. Men no har eg fått beskjed av rekneskapføraren om å begynne å skille dette ut frå gardrekneskapen. Er utdanna anleggsmaskinmekaniker og har utført reperasjoner sidan endt uttdanning. Då eg tok over garden vart det fort etterspørsel i bygda om hjelp til service og reprasjonar.

Lurte på å staret opp eige verksted men føler der er mange krav om godkjenning. blandt anna frå vegvesenet. Ein må jo nesten ha alt muleg utstyr i verkstedet.Dette medfører ein betydelig kostnad, som eg føler eg ikkje har stor nok omsetning til å forsvare. Eg har hatt mest oppdrag hos en entrepenør i bygda som og det medfører eindel utereperasjoner.

Eit anna alternativ er å bli ansatt hos entrepenøren då kan eg reparere for han uten å ha godkjenning. Kva meinar Dykk er best

Du kan vel drive et verksted uten å være autorisert. Poenget er at det må være egen næring når omsetninga overstiger 30.000, akkurat det samme som en bonde som brøyter eller gjør andre ting for over denne sum. Hvis du vil fortsette som nå evt. i større skala er det vel OK om du bare får regnskapsføreren til å føre det som egen næring?

Guest Peter_Raugland_1
Start et AS og ta med deg gårdsdriften inn i verkstedet. Få hjelp av en regnskapsfører til å utarbeide opsettet, ha en arbeidskontrakt med ASet , betal skatten og bygg på din pensjon, ha sykeforsikring og du er godt rustet for morgendagen. Verkstedet er fint som det er nå.

Guest Oddbjørn_1

Jeg går ut fra at du reparerer stort sett for lokale kunder som du kjenner, og ikke risikerer å tape penger på folk som ikke gjør opp for seg. Da ser jeg ikke hensikten med et AS for en deltids verkstedsvirksomhet. Største fordelen med et AS er at du løper mindre risiko hvis du går konkurs. Ulempen er at det er kostbar administrasjon med revisjon osv, og du må betale arbeidsgiveravgift på din egen lønn. Gjør heller som Rune sier og kjør med en underavdeling på samme organisasjonsnummeret. Eventuelt får du opprette et nytt organisasjonsnummer og et nytt enkeltmannsforetak. Du får lov til å ha to enkeltmannsforetak registrert hvis det ene av dem gjelder jordbruk. Spørsmålet om eget regnskap eller ikke gjelder egentlig momsen. Det er bare en momstermin pr år i jordbruket, i april. Men hvis verksteddriften blir omfattende så skal det være 6 momsterminer pr år på verksteddriften. Hvis ikke regnskapsføreren din godtar dette så skal du snakke med en annen regnskapsfører for jeg vet om folk som har en gravemaskin eller de snekrer utenom jordbruket og får det til uten problemer. Han med graveren har 6 momsterminer for graveren mens snekkeren har bare en momstermin pr år for hele virksomheten

Krav om offentlig godkjenning av landbruksverksted finnes ikke. Hvem som helst kan reparere landbruksmaskiner så mye de orker uten å ha fagbrev eller annen dokumentasjon. Det er bare hvis du skal skru på 50 km/t traktorer, da skal det være et \&quot\;godkjent traktorverksted\&quot\;. Det eneste problemet du kan komme borti er bruken av lokalet, om det er oljeutskiller der eller annen fare for avrenning og forurensning, og om verkstedet oppfyller brannforskriftene. Dette må du sjekke med kommunen din da det er stor forskjell fra sted til sted hvordan de håndhever regelverket. Jobber du der alene er det enkelt å oppfylle det, men har du ansatte folk så kommer det krav til ventilasjon / avtrekk, spiserom, garderober, toalett/dusj osv.

Viktige momenter i de to siste innlegg her. Har selv drevet med annen næring (mva.fri) i tillegg til gårdsdrifta. Den eneste forskjellen på regnskapet var et ekstra skjema for beregning av pensjonsinntekt, så vidt jeg husker, pga. annen avgiftssats. Regnskapet ble kun ført med en annen virksomhetskode så det er lite ekstra jobb med dette.

En \&quot\;oppegående\&quot\; regnskapsfører må HJELPE deg, det høres nesten ut som han lager problemer (?). Det går vel an å få 6 terminer moms på jordbruk også tror jeg.

Guest Oddbjørn_1

Anleggsmaskiner kan du også reparere mye på uten godkjenning. Det er ikke noe som heter \&quot\;godkjent anleggsmaskinverksted\&quot\;. Men du må være klar over at det er endel komponenter som ikke er lov til å tukle med på anleggsmaskiner, fordi det er en sertifisert maskin. Noen komponenter kan f.eks. ikke sveises men må skiftes. Skjer det en ulykke fordi du har reparert en slangebruddsventil og gjort noe feil så ligger du tynt an. Om ei graverskuffe faller av maskinen fordi du har gjort en tvilsom sveising på et hurtigfeste, så ville ikke jeg vært i dine sko. Da er det bedre at en \&quot\;autorisert\&quot\; servicemann fra Volvo eller CAT har gjort den samme blemma, for han har et stort apparat i ryggen så han blir ikke stilt til ansvars personlig.

Det samme gjelder forsåvidt på lastebiler, men der er det jo mye strengere. Stort sett kan du reparere så mye du vil på komponenter som ikke angår sikkerhet eller miljø / utslipp. Bremser og styring skal du ikke røre, i så fall skal du ta det som lønn fra entreprenøren de timene du skifter bremsebånd på en lastebil, og ikke fakturere han for jobben. Da er det hans eget ansvar og ikke ditt. Men i det mekaniske drivverket og i påbygget på lastebilen er det egentlig fritt fram. Mellomaksler, stikkaksler, kardanger og navreduksjoner. Sveising i dumperkasser, elektrisk lysopplegg, hydraulikk på tipp...... Pluss alt som rives filler av på en anleggsbil som skjermer, skvettlapper og støtfangere. Dette blir det mye timer av i året og hvem som helst kan gjøre det. Autoriserte verksteder som er redde for konkurranse kan kanskje true med å anmelde deg men de kommer ingen vei med det så lenge du ikke rører bremser, styring og hjuloppheng, og det som har med eksosutslipp å gjøre.

Guest MrEven_1

Jeg har tenkt å ta over gården til onkelen min, men skal gå skole først.

Han har tenkt å pensjonere seg og selge jord, men leie jord og drive litt fortsatt. kan han eventuelt sette jorda på navnet mitt, jeg er 15år, 16 i november. Han har ca 100 måle og jeg tenkte og drive med gress og selge til forprodusenter etc. og drive som landbruksentrepenør hovedsaklig, med jorda ved siden av. hvordan er regler på disse tingene?

Takk for evt. svar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...