Gå til innhold

ESAB Caddy mig C200I


x4-966_1

Anbefalte innlegg

Enig med Rune i at elektroder er sterkere og billigere.

Selv har jeg et Kempi minarc pineapparat som er rimelg og veldig bra. Velger Kempi foran Esab.

Pinneapparater virker i hovedsak alltid i motsetning til trådapparater som krever bra vedlikeholdt slangepakke, ren sveisepistol og rett gassmengde uten vind. Kostnadene med trådapparater er som Rune skriver vesentlige med tanke på gass.

Sveisepinner er også bedre når det er urenheter i sveisefugen, noe det selvsagt ikke skal være men av og til er det sånn.

En får sveisepinner ned i 1.6 mm og disse kan en også sveise rimelig tynne plater med.

Sveising er uansett et fag som de færreste behersker uten opplæring og trening. Derfor er jeg i tvil om det er så gunstig å begynne å ta seg av sveising selv. Den sveisingen jeg har gjordt innen landbruk er ofte krevende i forhold til styrke og grunnmaterialer. Grunnmaterialene er ofte forskjellige og krever kunnskaper om sveisemetoder.

Kanskje det er mest lønnsomt å få en dreven sveiser til å utføre de sveisejobbene som må gjøres i stedet for å klatte med \&quot\;hønselortsveiser\&quot\; selv. Som Rune skriver så er det en utgift på 1500 i året på leie av gassflaske. Dårlige sveiser som ryker koster også penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan også sveise rustfritt, hardmetall, støpejern etc med MIG/MAG, det trenger en ikke pinner til.

 

Skal en sveise på bil så mener jeg at MAG er mer egnet enn MIG. Forskjellen er bare om det brukes edelgas eller ikke. Regner med at du eventuelt ikke koster på deg edelgass og ender i så fall opp med MAG.

Utifra de platetykkelsene du oppgir ser det ikke ut som du har tenkt å sveise på bil, det kan du også være glad for.

 

Skal en sveise noe som krever styrke er min påstand at basiske elektroder/pinner er sterkere og safere enn tråd. Tråden krever mer kunnskap for å få det til. Reservedeler til pistolen bør en også ha for hånden, samt litt kunnskap for å få tråden og gassen til å flyte jevnt.

 

Selv har jeg sett flere sveisere med lang erfaring som ikke får det bra til, så min påstand er at hvem som helst kan ikke få til å sveise.

Finnes mange sveisere som ikke klarer sertifikatene og ser mange eksempler i industrien på dårlig sveising, ofte med bindefeil/dårlig innbrenning.

 

Synes at du bør vurdere hvor mye sveising du kommer til å ha bruk for før du investerer tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en origo mig 180 fra esab og jeg regner med at det er noe av det samme. Ser ut som hovedforskjellen er at det er bærbart og du har plass til mindre trådruller. Dette sammen med gass (Misson18 fra aga er greit til alround gårdssveising, spør en forhandler om tråd og gasstype) så kan hvem som helst sveise. Bare pass på at det er passelig reint og ikke rust eller maling i fuga så er dette null problem. Lek deg litt med forskjellige settinger på hastighet og strømstyrke. På dette app. passer en 0.8 tråd greit. Kan vel bruke 1.0 mm også, men jeg mener å huske at 0.8 funka best til diverse gårdssveising. Hvis munnstykkene dine ser helg jævlige ut etter hver sveis så er det nok no feil med innstillingene dine. Denne utgiften er i praksis null. Pass på at det ikke blir rust på trådrullen din, det setter en rask stopper for morroa.

Styr unna denne rørtråden som nevnes ovenfor. Jeg hadde det i starten og den er rett og slett ikke god å sveise med. Gass koster litt, men sveising er jo rett og slett morro! Skal du sveise bare innimellom så kan det være greit å kjøpe denne vesle flaska som nevnt ovenfor, men blir det en del sveising så går den tom ganske fort, og fylling koster litt.

For tips søk på \&quot\;welding tips and tricks\&quot\; på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal sveise lite så er det sikkert kurrant med en slik billig pinne inverter. Blir det derimot litt mer av det og muligens noen småprosjekter så ville jeg nok gått for noe litt mer påkostet. Er som med alt annet\; det billigste er greit til lite bruk, men går du et par hakk opp så får du mye mer for pengene. Trådmater er veldig lett å sveise med, er ikke mange innstillingene du trenger å ha med å gjøre. Utmaterhastighet og strøm er stort sett det som må settes. Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...