Gå til innhold

Trekkstenger går ikke ned på Gråtassen


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har et problem med hydraulikken på en 1954 gråtass. Trekkstengene går rett og slett ikke ned!

 

Den siger ikke ned når den har stått en stund heller, trodde at det var så mye intern lekkasje i sylinder osv at denne seig ned så fort motoren ble stoppet?

 

Er det noen som har erfaring med lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesten_1

Heisann

 

Jeg har et problem med hydraulikken på en 1954 gråtass. Trekkstengene går rett og slett ikke ned!

 

Den siger ikke ned når den har stått en stund heller, trodde at det var så mye intern lekkasje i sylinder osv at denne seig ned så fort motoren ble stoppet?

 

Er det noen som har erfaring med lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gråtassen trenger ikke stå i et eget gir. men for å løfte på kraftuttaket stå på. og kløtsjen være ute.

er du sikker på at justeringshåndtaket virkelig får regulert. kan være en overføring har løsna innvendig. evt at det har blitt no tull med kraftkontrollen.

kan jo evt også ha skjedd no med løftesylinderen, slik at den har kilt seg. men det virker rart.

er ikke noen kjempe sak å demontere for å se inni.

 

ta av sete og løsne øvre del på bakstussen.

åpne det dekselet hvor du peiler olja på girkassa.

inni sitter det to store gafler inni hvrande festet med en splint.

fjern splinten.

etter min husk kan du da ta av topp dekselet. og ser hele hydraulikksystemet.

 

jeg gjorde det da jeg var 14, og fikk det sammen igjen etterpå. og jeg er en dårlig og utolmodig mekaniker, så jeg tror du vilo klare det.

 

lykke tel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesten_1

Heisann

 

Takker for svar. Jeg har hatt kraftuttaket inne, men ingenting skjer. Det kan virke som om et eller annet \&quot\;sitter\&quot\; fast.

Prøvde å legge forsiktig press på trekkstengene med lasteapparat, men det skjedde ingenting da heller, turte ikke å ta i alt for mye :)

 

Jeg trodde forøvrig at intern lekkasje i sylinder, ventiler osv gjorde at trekkstengene ville dette ned så fort traktoren ble stoppet uavhengig av om det var feil med reguleringshåndtaket?

 

Får prøve å ta en oppfrisking på gamle landbruksmekaniker kunnskaper og ta av lokket. Synes å erindre at jeg også var en dårlig og utålmodig mekaniker på skolen....he,he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit at på ein Gullfisk eg brukte ein gång,så var det låsing av 3punkten når den var på topp. Lignan låsing som er brukt på trekkrok. Sjekk om det kan være no sånt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nuffield_1

Hei!

 

Går an å sjekke om trepunkten er låst på svanselåset, ja.

 

Høres på en måte ut som om det er noe med kontrollventilen. Går jo an å tappe av oljen på bakstussen og ta av dekselet der peilepinnen er. Kan jo være så enkelt som at noe har løsnet, slik at du ikke får betjent kontrollventilen. Klarer du å betjene ventilen manuelt når du har tappet av oljen og ser inn gjennom hullet til inspeksjonsluken?

 

Tror jeg vil anbefale deg å kjøpe en verkstedhåndbok til denne traktoren. Økonomi-deler selger det, hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, kan noe lignende skje på MF 35. Da er det gjerne en returfjær i kontrollventilen som har brukket, slik at ventilen står på \&quot\;løft\&quot\; hele tiden. Mener å huske at det er en tilsvarende fjær i kontrollventilen på gråtassen.

 

Beklager at jeg ikke kan være til bedre hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...