Gå til innhold

Moderne lakk og rustproblem


Anbefalte innlegg

Eg opplever stadig at relativt nye køyretøy (traktor & bil) utviklar mykje rust i understellet og i hjulhusa og at lakken flassar av eller får overflaterust i steinsprutskader.

 

Er det miljøkrav som gjer dagens lakk så dårleg og skrøpeleg? Er det slik at enkelte lakktypar og fargar er meir sårbare enn andre? Eg veit at raud lakk falmar fortare enn andre lakktypar, men veit ikkje kva type lakk som er "mest stabil". Svart?

 

Eg planlegg å pusse vekk overflaterusten og pensle med rustetar. Kva type er å anbefale? Høyrer mykje forskjellig om Brunox, mest negativt i det siste - fekk anbefalt Ferro-Bet som alternativ i går. Hadde sett pris på synspunkt frå folk som har erfaring.

 

Etter rustbehandling har eg tenkt å male over med vanleg Hammerite. Er det å anbefale, eller finst det betre framgangsmåtar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er best, men jeg bruker owatrol etter at rust er pusset bort og deretter hammerite lakk.

Synes det funker bra. Det kommer ihverfall ikke igjen rust.

Tidligere brukte jeg kaldgalvanisering først, men rusten kom igjen nesten med en gang, så det har jeg kuttet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det er en klar tendens at lakken på maskiner er dårligere nå enn før. Årsaken er bl.a. overgang til mere miljøvennlige, vannbaserte lakktyper. Fabrikkene har også måtte redusere sitt årlige forbruk av løsemidler, dermed har avfettingen av platene blitt dårligere. Dermed oppnår man to ting: For det første sitter lakken dårligere på platene, fordi de er dårligere avfettet, for det andre tåler selve lakken mindre enn den gjorde før. Jeg har alltid vært glad i Owatrol for å stoppe rust, den trekker seg ned i den gamle grunningen/lakken og hindrer videre rustdannelse. Owatrolen bruker flere dager på å tørke, men selv da er den litt \'\'seig\'\'og gir et godt feste for lakken etterpå. Jeg er ikke så glad i Hammerite-lakk, jeg synes den ser så yrkesskole-aktig ut. Det blir liksom så tydelig at her er det gjort en reparasjon. Jeg liker bedre skikkelig to-komponents lastebillakk, den tåler røffere handtering. Steel eller Quick lakk som kan blandes i ulike farger hos en farvehandel er også helt grei.

ESBJERG maskin-emalje har jeg derimot dårlig erfaring med, jeg synes den har dårlig dekkevne og kommer ofte i litt feil fargenyanse.

 

Bland gjerne 10-15% owatrol i selve lakken, da blir den lettere å lakkere med, og den holder den seg mye bedre. Men prøv for all del med bare en liten skvett i et beger først, i tilfelle det koker. Surt å kjøpe 3 liter med lakk, for så å blande inn 4 dl Owatrol og oppdage at hele spannet skiller seg omtrent som når man lager pultost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Corroless Rustkiller er et meget bra produkt som jeg har prøvd og har god erfaring med. Den omdanner rust til jernoksyd og hindrer nye rustangrep.

 

Sørg bare for å fjerne all løs rust før du påfører, helst 2 strøk.

 

Har ikke no tro på Hammerite. Hvis du skal under hjulbuene på bilen må du ha noe som tåler steinsprang. Gjerne noe som holder seg litt \&quot\;seigt\&quot\; etter det har tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldgalvanisering? Fungere det? Nei, det trur je itte. Far min kjøpte 6 spraybokser ta en innåsliten selger for 20 år sea. Je trur 4 og en halv ta dom boksa står i furtebua hass enda..... Hæn prøvde det på griseinnredninga, men det ruste igjennom atte før det hadde gått ei uke!

Je har lagt mærkje tell, att viss det er opphørssalg. Eller ei slik reste-kasse med 20-kroner pr stykk oppi så er det støtt kaldgalvanisering billig tel salgs der. Kæn jo vara en grunn tel at slekt blir ståendes atte i butikkhyllom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Owatrol for metall er det beste middelet mot rust som jeg har prøvd ihvertfall! Har brukt utrolig mange liter av det tilsammen. Er riktignok litt treig til å tørke, men med god temperatur og vind tørker det nok på ett døgn. Quick lakk eller Bengalack er ypperlig som toppstrøk.

 

Kaldgalvanisering på sprayboks kan man kaste dit peppern gror.....makan til søppelprodukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har spm om rust og behandling av rust anbefaler jeg dere å besøke www.ferro-bet.no og trykk på RustGuru- logoen øverst på siden.

Her kan dere stille spm om alt som har med rust å gjøre!

Ligger masse råd og tips der allerede.

 

Jeg er daglig leder for Ferro-Bet og hjelper dere gjerne med ting dere lurer på.

 

MVH

 

Jan M. Ferro-Bet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei dere. Kommer seint med i denne tråden.

Tror ikke det bare er moderne lakk og grunning som er problemet. Det må være dårligere stål også. Gråtassen står ute år etter år uten merkbart med nye rustangrep. Tror produsentene vil at det skal ruste fort. Ta gressklipperen\; en vakker dag flasser alt lakk av og under er det bare rust.

 

Har prøvd en gammel metode for rustbehandling av beslag. Først legges beslaget en eller flere dager i sodavann. Da går det meste av ruste bort. Så varmes beslaget opp i rå linolje, noe som får linoljen til å fylle porene i jernet.

 

Forstår at dette blir vanskelig med skjermer o.l.

En alternativ påføringsmetode kan være å påføre rå linolje (mindre molekyler enn kokt linolje) i tynne lag som varmes med blåselampe, gjerne til stålet skifter farge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...