Jump to content

fremskalinger på gamle 4x4 traktorer


Guest

Recommended Posts

leser dette at fremakslinger på gamle 4x4 traktorer er et problem er et problem for mange. har selv to traktorer fra begynnelsen av 80tallet. en valmet 602 uten laster og JD 1140 med laster, begge 4x4. hva kan man gjøre for å ta best mulig vare på alskingen. noe man ikke burde passe på?

 

ikke rygge og svinge samtidig opp bratt bakke,

ikke løfte tungt i laster

ikke kjøre med tung last i lasteren

bytte olje

smøre nipplene

stramme eventuelt slark

 

 

noen som har flere tips?

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest johnvalmet_1

leser dette at fremakslinger på gamle 4x4 traktorer er et problem er et problem for mange. har selv to traktorer fra begynnelsen av 80tallet. en valmet 602 uten laster og JD 1140 med laster, begge 4x4. hva kan man gjøre for å ta best mulig vare på alskingen. noe man ikke burde passe på?

 

ikke rygge og svinge samtidig opp bratt bakke,

ikke løfte tungt i laster

ikke kjøre med tung last i lasteren

bytte olje

smøre nipplene

stramme eventuelt slark

 

 

noen som har flere tips?

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristan

Ikke svinge og rygge opp bratte bakker samtidig? Hva er poenget med 4x4 hvis en ikke kan rygge opp bratte bakker?

Hvilke traktorer er det som ikke tåler å kjøre med tung laster?

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

En hel del små, gamle firehjulstrekkere har egentlig for svak forstilling til frontlaster. Volvo 2204 og 2254 pluss noen få International med KIMCO framaksel er vel det svakeste som er levert. Så har vi gamle MF og 30-serie John Deere med Schindler aksler, de er også for svake. FIAT hadde sterke framaksler, men de har ingen slurekobling, så hvis det først ryker noe så sier det PANG inni akselen et sted! Mange traktormerker har Carraro framaksel, og de har litt for svake kingbolter. Det går bra i mange timer, men til slutt så blir det stor klaring i kingboltene og kanskje er godset i husene da ødelagt. Det med å rygge og svinge samtidig i bakker er jeg ikke sikker på om er så farlig.

Men det viktigste, i tillegg til det du har nevnt, er: Bruk skikkelig tyngde bak under frontlasterarbeid! Hvis du driver med lessing på skikkelig hardt underlag, så vil jeg anbefale å henge på nok ballast bak og koble ut framhjulsdriften! Hvis du ikke trenger 4wd for å ta deg fram så slå den av! For det første så blir traktoren mye stødigere med nok tyngde bak. Og for det andre så blir det ingen påkjenninger i drivverket på traktoren. En sving på hard grus, med full frontlasterskuffe og innkoblet 4wd er en enorm påkjenning for drivverket i framhjulsdriften. Tyngden foran gjør at framhjulene kanskje får bedre grep enn bakhjulene, og når du svinger går framhjulene mye lengre vei enn bakhjulene. Dermed tvinger du fram og bakhjul til å arbeide mot hverandre. Prøv selv, ved å trå inn kløtsjen midt i en skarp sving. Med innkoblet 4wd stopper traktoren momentant, og triller kanskje noen cm tilbake på grunn av spennet i aksler og dekk!

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Ellers er det, som du sier, smøring og oljeskift, og å stramme opp slark. Det å stramme opp slark er ikke så enkelt hvis du må fjerne shims, det er ofte en omstendelig prosess. Men det er viktig å gjøre det, for hvis foringene begynner å glippe i godset og arbeide seg utover så blir det fort verre og verre. Et triks ved smøring: Jekk opp framhjulene så de er klar av bakken ved smøring. Har du frontlaster så løft opp traktoren med den.

Så smører du både frontlasteren og forstillinga mens den står oppheiset. Da får du fettet på riktig side av alle boltene! Valmet 602\'\'\'\'n din har trolig ikke smørenipler på kingboltene. Det bør du få montert, ved å bore og gjenge et hull midt i hvert kingboltlokk og skru inn en nippel. Sveis på en diger mutter rundt fettnippelen for å beskytte nippelen, men pass på at muttera er så stor at munnstykket på fettpressa går inni!!

Link to comment
Share on other sites

Og så bør en vell spesielt passe på når en mister/hår dårlig feste på bakhjulene mens en har godt feste på framhjulene å bruke for mye av motoreffekten ved lave gir. en klassiker er vell ved tømmerkjøring og hvor en har godt grep på framhjulene mens bakhjulene spinner og en overfører veldig mye av totale effekten over driverket på framhjulene ved lave gir som gir et voldsomt moment. så viktiskte er vell å bruke hue
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Eksempelet til Anders med tømmerkjøring er jeg ikke helt enig i, når du kjører framover med tømmer i vinsjen bak så steiler ofte traktoren og framhjulene får svært liten belastning. Men ofte må du rygge opp bakke dit tømmeret ligger, og DA er jeg enig med Anders i at framhjulene får stor påkjenning. Ellers er å rygge en henger med lass (i skogen) en stor belastning for framakselen.

Skal man dra opp noen som har kjørt seg fast, så bør en kjøre framover, og ikke rygge!!

Å gjøre slik som han her gjør gir stor risiko for framakselhavari:

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...