Gå til innhold

bedre fòr kvalitet


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

driv i dag med rondballar og skall til og gå i samdrift med ca 600 mål og vill i den samanheng få den beste kvaliteten. san som vi driver i dag ligg vi på rundt 25-30% tørstoff og slær tideleg. og fòre ekkje so alt for dårlig, men godt fòr gjer pengar i banken.

slær med ei 3,20 maskin som breislår. da ligg det i eit døgn før vi rakar med ei 4.5m rive. presser direkte etter riva med ei 1260 agronic for rask inplasting. bruker 1.5- 2 l pr. ball med grassat pluss (blå kanne).

lurer da på om eg burde øke tørstoff prosenet, mindre eller meir syre.

har lurt på ei sprede rive for raskare tørke og meit tørstoff prosent.

 

når samdrifta er oppe og går med san nokonlunde god økonomi vil vi satse på plansilo og snitter. vi har ikkje mykje erfaring nokon av oss på detta område og vil gjerne ha inspel på dette og. med tanke på tørstoff prosent kor mykje syre og vilken.

skall trakke med hjullaster på 13t for god og rask pakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

driv i dag med rondballar og skall til og gå i samdrift med ca 600 mål og vill i den samanheng få den beste kvaliteten. san som vi driver i dag ligg vi på rundt 25-30% tørstoff og slær tideleg. og fòre ekkje so alt for dårlig, men godt fòr gjer pengar i banken.

slær med ei 3,20 maskin som breislår. da ligg det i eit døgn før vi rakar med ei 4.5m rive. presser direkte etter riva med ei 1260 agronic for rask inplasting. bruker 1.5- 2 l pr. ball med grassat pluss (blå kanne).

lurer da på om eg burde øke tørstoff prosenet, mindre eller meir syre.

har lurt på ei sprede rive for raskare tørke og meit tørstoff prosent.

 

når samdrifta er oppe og går med san nokonlunde god økonomi vil vi satse på plansilo og snitter. vi har ikkje mykje erfaring nokon av oss på detta område og vil gjerne ha inspel på dette og. med tanke på tørstoff prosent kor mykje syre og vilken.

skall trakke med hjullaster på 13t for god og rask pakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp tørrstoffprosent og økonomi er det jo flere ting å ta hensyn til. Desto høyere ts %, desto flere Fem får man pakket inn i hver ball, og dette senker jo pressekostnadene. Med tanke på foropptak og ytelse så er det ikke bare ideelt å ha for sterkt fortørket sûrfor. Rådgivere jeg har snakket med mener grensen for ideell ts % ligger på rundt 30 for å få kua til å ta opp flest Fem. Egen erfaring tilsier også at på surfôr på opp mot 40 %ts så går appetitten til dyra noe ned etter hvert.

Så selv om jeg leier pressing ønsker jeg ikke at ballene skal være særlig mye tørrere enn 30 %. Men hva som er mest lønnsomt, mye gras i ballene eller det man selv mener er best grovfôropptak, er jeg ikke sikker på for egendel.

Synes jo egentlig at det høres ut du/dere gjør mye bra for å få god kvalitet. Jeg kunne selv ha tenkt meg å få tilsatt ensil/grasaat i mine baller, men innleid entrepenør ønsker ikke å kjøre med dette, så tilsetter Kofasil istede og er greit fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...