Gå til innhold

kor stor


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

kor stor traktor burde man ha på ei 3m slepeslåmaskin. går det med ein jd 5820, å få noko effektiv slåing.

 

so lurer eg på detta med breislåing og og i hoperaking har det noko fåreseg eller er det bortkasta tid. pressa rondballe med orkel 1260 agronic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kor stor traktor burde man ha på ei 3m slepeslåmaskin. går det med ein jd 5820, å få noko effektiv slåing.

 

so lurer eg på detta med breislåing og og i hoperaking har det noko fåreseg eller er det bortkasta tid. pressa rondballe med orkel 1260 agronic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1
Når man kjører møkk på enga legger det seg ofte som en hinne oppå jorda. Det fine med raking er at da får du fjernet møkka og får den innpakka. Setter en ekstra spiss på foret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Ser ut som signaturen \&quot\;Sporer\&quot\; har mer fordommer enn kunnskaper når det gjelder raking. Sjøl har jeg vært med på å rake for lessevogn, uten at det ble noe hopp i sporetallet for det. (Og ja - der var det kjørt plenty med møkk). Skal man breispre møkka bør man vel ha noe fuktighet ganske kjapt etterpå, raking eller ikke.

 

Spørsmålet som egentlig ble stilt her er vel greit besvart - det går, men man kan gjerne ha mer. Har sjøl kjørt MF 675T på tremeters Kuhn på flatmark. Ni km/t var maksfarten, og maskina dytta godt på traktoren når man snudde på vendeteigen, men det gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1
Hvis sporer er uproblematisk, hvorfor selges det da pickup baserte river som gjør at gresset ikke slepes langs bakken. De er jo mye dyrere. Jeg vet at sporer ikke alltid er et problem ved raking, men du kan neppe hevde at problemet er ikke-eksisterende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Å påsta at raking er gunstig for sporemengden stemmer ikke! Sporene finnes i møkka og i jorda, og ved å rake vil man dra med seg mer møkk og jord enn om man bare samler graset direkte fra strengen... Selvfølgelig kommer dette an på hvordan man har stilt inn raka, og ikke minst sjåføren.

Men er \&quot\;Sporer\&quot\; og \&quot\;sporer\&quot\; samme person? For meg virker det som om du/dere har motstridende meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Som noen sier her så drar jo pickupen med seg møkk og lort også. Så du kjører 1/3 på marken med presse etter raking med en 2 rotors rive. Men om problemet er så stort, la det gjerne ligge igjen bitte litt. Ligger jo også litt igjen etter pickup. Men det beste ved raking er jo å stubbe litt høyere, da unngår du mye lort.

 

Men så er det jo viktig med hygene i fjøset også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1
Mitt første innlegg var litt for å provosere og sette det på spissen. Har som vegard sier ikke peiling på raking annet enn at jeg har lest at det kan være et problem med sporer.Renhold i fjøset er selvfølgelig viktig, men får man høyt sporeinnhold i foret kan utfordringen bli stor for å få spenene rene nok, kanskje spesielt ved robotmelking.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil større sjangs for å få sporeproblem ved raking enn uten, særlig ved fuktige forhold. Men det er ikkje berre raka som må ta skylda. For å slå fint blir det som regel stubba alt for lavt. Dei sist 10 cm har null i forverdi. Viss en stubber rigtig vil problemet ved raking bli mindre også. Har sjøl raka flere sesonger nå, og ikkje hatt problem med sporer. Når det gjelder picupstrengleggere så har disse en relativt stiv pris i forhold til rotor river ved samme arbeidsbredde. Og så vil eg tru driftsikkerheten er dåligere, og vedlikeholdbehovet større...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Hei Nils...

 

En vanleg regel er vel ca 10 HK pr skive. 60 hk skulle vel klare seg til 2,5 m slåmaskin. Eg kjører sjølv ei Kuhn FC280F m 110 hk traktor, og maksfarta er 16-18 km/t, då er der ikkje meir å hente på traktoren.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16-18 kmt??? rekne med det kun var for å teste? 3m claas slep gjekk greit på min valmet 6100, men den blei litt for lett når eg skulle snu nederst i bakken. eg pleier sjelden å køyre meir enn ca 8-9 kmt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

16 km/t er ingen problem på nokelunde terreng..

Har passert 20 km/t, men da må det verre slett underlag og undabakke.\;)

Men dette er med ei frontmontert maskin som heng i bakenden på traktoren. Eg kan ikkje tru det er mulig med ei sidemontert maskin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1
Det er ingen forskjell å sjå på stubben om det går 10 km/t eller 20 km/t. men dette kjem vel ann på ka slåmaskin en har då.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor å utrsyr får meir belastning og sliter meir når ein kjører så fort, så det hadde våre ein tanke vis du skal ha den slåmaskinen nokon år til att du har det i bakhåve når du kjører i 20 km/t
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EÅ_1
Eg snakka nettopp med selgeren på A-K og han sa det at normal og fin fart får slåmaskinen var 10km/t. Då fekk den tid til å \&quot\;rømme\&quot\; vekk om det var ein jordfast stein eller noko som kom i vegen og det sleit mykje mindre på maskina om ein haldt den farta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjører selv en 5820 med en Kuhn 3-meter. På flat mark går det fint med ca. 11 km/t. og det er fort nok for meg. Men i motbakke butter det litt imot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...