Gå til innhold

Kjøleproblem MF 382


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, sliter litt med kjølinga på en MF 382, det hele startet med at den ikke ble særlig varm, med mindre man tynet den helt, med slåmaskin f.eks., da ble den orntli heit Til "vanlig" var det ikke mulig å få den varm, selv om radiatoren var helt tildekket. Ble ingen varme i varmapparatet så tempmålern stemmer antakelig. Så da tok vi å bytta termostat, fylte på en god del væske, og nå blir den veldig varm uten betydelig belastning, før temperaturen går ned igjen til litt over normal, og så opp igjen osv. Har tenkt å bytte termostat igjen når jeg får tid, men er det noe annet som kan være galt? Er rimelig sikker på at det ikke er luft i systemet, da jeg har fylt på 12 liter væske og ikke tappa ned alt når termostaten ble skifta. Og det forsvinner heller ikke kjølevæske, hverken nå eller tidligere. Har vanskelig for å tro at det er noe galt med radiator eller vannpumpa, da den ikke ble så varm tidligere uten å gå med max belastning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Hei, sliter litt med kjølinga på en MF 382, det hele startet med at den ikke ble særlig varm, med mindre man tynet den helt, med slåmaskin f.eks., da ble den orntli heit Til \&quot\;vanlig\&quot\; var det ikke mulig å få den varm, selv om radiatoren var helt tildekket. Ble ingen varme i varmapparatet så tempmålern stemmer antakelig. Så da tok vi å bytta termostat, fylte på en god del væske, og nå blir den veldig varm uten betydelig belastning, før temperaturen går ned igjen til litt over normal, og så opp igjen osv. Har tenkt å bytte termostat igjen når jeg får tid, men er det noe annet som kan være galt? Er rimelig sikker på at det ikke er luft i systemet, da jeg har fylt på 12 liter væske og ikke tappa ned alt når termostaten ble skifta. Og det forsvinner heller ikke kjølevæske, hverken nå eller tidligere. Har vanskelig for å tro at det er noe galt med radiator eller vannpumpa, da den ikke ble så varm tidligere uten å gå med max belastning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor varmt er veldig varm? Har du mulighet for å få målt temperaturen på vannet samtidig som viseren viser \&quot\;veldig varm\&quot\;? Mulig termostaten fungerer akkurat som den skal, bare at du ikke er vant med at viseren oppfører seg slik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Prøv å få satt på en ekstra temperaturmåler på den øvre radiatorslangen. Se etter om temperaturen faktisk går opp og ned slik viseren tilsier. Men jeg er stygt redd det er toppakningen din som har gått. Problemer med vannsirkulasjon til varmeapparatet, og temperaturnål som jager opp og ned, det skyldes ofte en liten toppakningslekkasje. Det blir små lommer av luft / eksos i kjølesystemet som blokkerer for sirkulasjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...