Gå til innhold

Rundballepresse.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Skal til og kjøpe ny presse nå pga at akslingen på pickupen kank på midten.

 

Så da er spørsmålet hvilken presse eg skal kikke etter, skal kun presse til meg selv maks 700 baller i året.

vurderer å kjøpe meg Orkel 1250 med kutting men snakket med fk og dei sa at 100 hestar var minimum i motor størelse på traktoren ved bruk av kutting.

Noen erfaringer med dette (kjører 85hester)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til og kjøpe ny presse nå pga at akslingen på pickupen kank på midten.

 

Så da er spørsmålet hvilken presse eg skal kikke etter, skal kun presse til meg selv maks 700 baller i året.

vurderer å kjøpe meg Orkel 1250 med kutting men snakket med fk og dei sa at 100 hestar var minimum i motor størelse på traktoren ved bruk av kutting.

Noen erfaringer med dette (kjører 85hester)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
100 hk er nok mest passe, men du klarer å presse greit med 85 hk også. Er bare å gire ned. Vi har selv presset med welger med kutting og 75 hk. Får mye gras i ballene når du kjører seint også...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Heisann!! Du drar fint ei Orkel 1250, 1260 som den heter idag, med en 85 hester. Vi dro den med en Valtra 6400 på 95 hk, og det var ingen problem. Kjenner til fler som har kjørt Orkelen på Valtra 6300, og det har å gått helt greit, må bare velge litt lavere gir i de bratteste bakkene\;-) Orkel 1260 har 20 kniver, som kutter meget godt og lager meget harde baller, godt valg av presse=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

går fint å dra med 85 hesta på ei 1250 1260 presse me kuting. kjører ein 1260 agronic med ein jd 6320 110 hesta i dei brataste bakkane, hadde før ei 1200 forheustar presse. var tøngre og dra den i dei samme bakkane. og den 1200 pressa kjaure eg med 80 hesta.

 

komm akurat ei 1260 presse på finn.no no 2004 mod 118000 kr var i bra stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

hei se på Claas 354RC, 16 kniver og skikkelige lager som ikke suker effekt som på Orkel.

En grei presse som mange kjører med 75 hk traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

claas: sikkert ei grei presse det også....men skikkelige lager som ikke sluker effekt??? vil heller ha orkel sine glidelager som varer og varer i stedet for claas sine kulelager som garantert kommer til å ryke...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5445_1
Hvis du skal kjøpe brukt presse må du ikke finne på å kjøpe noe annet enn Orkel.Uslitelige lager,topp kundeoppfølging og alle deler i landet!Du drar den greit med en 85hk traktor,med 700 baller i året bruker du kanskje 2-3 timer lenger på høstinga enn med en 100hester.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest maxxum_1
hei. kjøre claas 46 som alle vil kritisere lagrene på, men hvis man undersøker med akershus traktor så skaffer de deg smørbare lagre.selv så kjører jeg sundt 3500 ball i året å det er ikke noe problem. å 46 pressene krever ikke altfor mye gamp, kjører den på en maxxum 5120 på 90 hk å det holder, går fint på 70 hk også, kommer litt ann på hvordan jorder det er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
har kanskje ikke noe med tema å gjøre men pytt sann. har nettopp kjøpt meg presse har aldri pressa før. er det noen som har noen formening om hvilken hastighet er best å kjøre i for å få mest mulig i ballene. kjører claas 250 presse. ifølge selger var det bare å kjøre så fort som trakktoren greide( har 110 hk) ballene ble like store uansett. får ikke det helt til å stemme skal ikke en presse ha litt tid til å pakke sammen graset?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Du vil nok få like store baller i diameter med å kjøre det traktoren makter, men like mye for får du ikke inn i ballene.

 

Du kan godt kjøre rimelig fort (7 - 8 km/t) første halvparten av ballen, men så girer du ned til rundt 5 km/t siste halvparten (er det mye gras på kan du godt kjøre 4 og). Du vil få mye mer i ballen med å kjøre slik, og du sparer nett og plastkostnad. Totalt sett blir tidsbruken noe det samme og, i og med at du får færre stopp for å legge ut ball (blir noen minutter bare i sum det da), du får færre baller å pakke og det blir også færre å kjøre sammen. Forkvaliteten blir og bedre - så det er vel bare gode sider med å presse harde baller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Det blir nok ikke store forskjellen i ballevekt om du kjører 8 eller 5,8 km/t. Men hva med å prøve enda saktere å slutten? En kolega av meg som kjører en Orkel 1250 er helt nede i 2 km/t på slutten av ballen. Han kjører til traktoren ikke orker mere. (135 hk) Slikt blir det baller av! Kjører selv en Claas 250, og når jeg presser på trange steder der det blir mye rygging og tomkjøring er det utrolig hvor mye man får i ballene. Det er bare å følge med på manometeret. Om det er oppe på rødt, går det ned til grønt igjen etter ei stund. Tar nok lengre tid, men blir ferre og tyngre baller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym

NB: Bruker her ein gammel tråd.

 

På denne linken:

ser dere den nye kombipressa til Lely (welger) i aksjon. Skal bli artig å høre/se hvordan denne er i forhold til andre.

 

Som dere ser så startet jeg ikke ein ny \&quot\;tråd\&quot\; på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John_Hjort_1
Skal du ha kombi eller vanlig vist du skal ha kombi er man jo avhengig av litt kapasitet på hydraulikken også men ein McHale f 550 er nokk en god fastkammer presse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Charles Nilsen

Er ute etter smørbare lager til 46 pressa. Fikk svar fra Akershus traktor at de da måtte plukke fra annen presse. Noen som kan si, angi noe nærmere om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjortebonden

Mye arbeid for lite gevinst. Hold farta på pressa så blir du ferdig med jobben og kan bruke tida på det som er viktig. Gevinsten du oppnår ved å kjøre sakte får du også ved å la graset tørke noen timer ekstra. Saktekjøring sliter på maskin og traktor. Ved å vende strengen oppnår du også høyere tørrstoffinnhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske viktig å få mye gras inn i ballene? Eller hva mener Skjortebonden man skal forte seg for å gjøre etterpå?  Har man lang transport til fjøset i tillegg så kan det være vel anvendt tid å få 10 % mer gras i hver ball om det er mulig, i tillegg til innspart plast. Fortørking kan man få til i tillegg til optimal kjørehastighet. Vel å merke dersom man har mulighet pga vær etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjortebonden

Viser til posten om økt vekt på bunter. Denne øker i testen det er vist til med 10 kg, På min kalkulator er dette under 2 % Hvilket igjen gir deg en bunt ekstra 50 bunt. Derimot er det en rekke tester som viser at valg av riktig presse kan utgjøre en forskjell i vekt på ca 5 til 10 %. (https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/285902/Krokstad.pdf?sequence=1&isAllowed=y) . Riktig slåttetid vil påvirke  forkvalitet og sammen med god agronomi er dette viktigere faktorer en valg av hastighet. Sommeren er en fin tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...