Gå til innhold

Oljer og filter på Ford 7740 SLE


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en Ford 7740 SLE 95-model.

For å ha litt mer kontroll på videre vedlikehold ønsker jeg å bytte alt av oljer og filter nå med det samme.

I den forbindelse har jeg litt spørsmål rundt hvilke type oljer jeg må ha, og hvilke fremgangsmåter jeg bør bruke når jeg skifter de forskjellige oljene og filtrene.

- Og hvor får jeg tak i den bestemte type olje?

 

Hydraulikkolje:

På denne traktoren går hydraulikk og transmisjon på samme olje (Og i samme tank?) samtidig som den har våte bremser. Hvilken hydraulikkolje og filter må jeg da ha, og hvordan går jeg fram ved bytte av dette?

Hvor finner jeg tappepluggen? Må systemet luftes før arbeidet er ferdig?

 

Motorolje:

Hvilken motorolje bør jeg ha på denne traktoren? Går det an å bruke en standard motorolje, eller må det også her være en olje med andre egenskaper?

 

Olje på Framaksel:

Hvilken type olje skal brukes her? Og hvordan går jeg fram for å bytte denne?

 

Olje i navene framme:

Hvilken type olje og hvilken fremgangsmåte?

 

Frostvæske/kjølevæske:

Ser at det på denne traktoren er to påfyllingslokk ved siden av hverandre. Det til høyre ligger litt lavere enn det til venstre. Skal disse to tankene inneholde samme stoff? Og hvilket stoff?

 

Jeg har forøvrig ganske lite peiling på traktor, og må derfor muligens få dette inn med teskje. Men ønsker å få ting gjort selv der det er mulig. Dersom det er for mye å drite seg ut på må jeg kanskje få noen andre til å ta det.

 

Håper det er mange kunnskapsrike folk som kan hjelpe meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for svar. Den sida til OKQ8 var jo veldig grei.

 

Noen som har noe å tilføye når det gjelder Frostvæske/kjølevæske? Hvilket produkt skal jeg bruke her, og skal begge beholderne fylles med det samme? Det er ikke Aircondition på traktoren, men to påfyllingslokk over radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Jeg anbefaler at du fyller på begge. Jeg har ikke den samme traktoren men jeg fikk erfare at det ikke var nok å fylle den ene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

I flg. smøretabellen til Castrol (castrol.no, klikk på oljefinner og skriv 7740 i søkefeltet) skal du ikke bruke en vanlig blå frostvæske, men Castrol Radicool NF (uten nitritt, amin og fosfathemmere).

 

Hvis du ønsker et tilbud på olje og kjølevæske send gjerne en epost til post@fosen-as.no eller ring 47 96 47 92/47 96 47 03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Riktig som fosen sier. Skal ikkje vanlig kjøle væske på denne. Akkurat har spesial kjølevæske til Ford
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for svar ang. kjølevæske.

 

Har nå fått levert hydraulikkolje og motorolje. Som motorolje bestilte jeg Q8 T 520 15W-40, men fikk levert Q8 T 760 15W-40. Hva er forskjellen på disse to?

Og må jeg få byttet den olja i den som jeg faktisk bestilte, eller går det helt fint å bruke den med T 760 ?

 

Håper noen har et raskt svar, da jeg ønsker å sette igang med servicen ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror jeg fant ut ang. motorolja...

 

Et raskt lite spørsmål:

Hva er et &quot\;åndefilter&quot\; og hvor finner jeg denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nå fått byttet hydraulikkolje og filter, samt motorolje og filteret der.

 

Men nå merker jeg at hydraulikken siger, det vil si frontlaster og trekkstenger.

Vet ikke om de siger når traktoren går, men det virker som om traktoren av seg selv løfter litt på trekkstengene iblant når det er belastning på de,

Både laster og trekkstenger står ubelastet foruten Hmv hurtigkobling på trekkstengen. Det er ingen betydelige lekasjer, kun den ene løftesylinderen bak som svetter litt rundt pakningen.

Har målt siget til å være ca 10 cm på ca 24 timer på både laster og trekkstenger, når traktoren har stått stille.

 

Jeg la ikke merke til noe siging før jeg byttet olje og filter....

 

Noen som vet hva som er galt? Er det en stor jobb å fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...