Jump to content

verksted i låve

Guest

Recommended Posts

Jeg har en nyere låve over gammelt fjøs, med støpt gulv, sprekkpanel, limtredragere og blekktak. Den er bygd inn mot bakken med langsiden så har ikke låvebru. Jeg vurderer å innrede et enkelt verksted her. Ikke noe avansert utstyr, men mulighetforsveising etc. Det er husdyr under betonggulvet, og i direkte tilknytning er en annen låve med husdyr u der, men her er det tregulv.

Er det mulig å få til verksted, og hva må jeg gjøre? Er det nok å kle inn et rom medbrannsikre plater?

Guest Anonym

hei

ville gipsa alt med 2 lag med gipsplater. hvis du ikke har stiver at bygget godt fra før av med skråstivere eller skive (plater), så ville jeg lagt en plate av tre innerst, ellers så kan gipsplatene ryke i festene. det kommer ann på veldig mange andre faktorer, men når jeg ikke vet mer så.

ville også hatt sveiseavsug. pass på at det er lufttett mot husdyr spesielt. og at lufta fra sveiseavsuget ikke kan bli dratt inn til der husdyra får lufta si fra. hvis du ikke skal sveise så mye trenger du kanskje ikke avsug. husk mange stikkontakter, det får man aldri nok av.

Guest Anonym
&quot\;slapp unna&quot\; med ett lag? Hensikten med dobbel gips er vel å ikke ha gjennomgående skjøter. Ser ikke at du klarer det selv med sterkere plate.

Guest Anonym

de armerte gipsplatene som selges er ikke armetre for at de skal tåle støt i hovedsak. de er armerte for at de ikke skal falle fra hverandre under brann. brannargumentet er grunnen til at ville jeg valgt dem og det er egentlig lurt å velge disse platene ytterst. jeg ville uansett lagt inn plater av tre innerst, som jeg skrev for å ta vindavstivning hvis det ikke finnes en annen god måte å ta denne avstivningen på. da har de mye bedre kapasitet for støt enn det armerte gipsplater ville hatt og det er lett å henge opp kontakter og andre lette ting på veggene.

hensikten med dobbelt lag gips er å ikke ha giennomgående skjøter, men også fordi man trenger et så tykt lag. det er derfor nødvendig selv om man har overlapp å fuge med brannhemmende fugemasse.

spesielt siden du har husdyr i samme bygg ville jeg ikke spart på gipsen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...