Gå til innhold

Vaske motorrom på bil


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har en nyere bil som motorrommet er veldig skittent på, hva er den beste måten å få det reint på? Tåler nyere biler høgtrykksvask i motorrommet? Mykje elektonikk på nye biler..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Dette har jeg litt erfaring med.

Her er min oppskrift som fungerer meget bra.

 

Kjøp en god avfetter/kraftvask. Kjøp en 2-3 billige radiatorpensler. Dusj ned motorrommet med trykkflaske eller spray vist vaskemiddel kommer på det, på tørr og kald motor. Prøv gjerne å ikke ha for mye på steder du ser det ikke er så lurt å dynke i vann etterpå. Det meste tåler vann uten problem, det er høyttryksvaskeren motorrommet ikke liker. Når du har dusjet inn hele motorrommet, så tømmer du litt kraftvask/avfetter i en kopp og finner frem radiatorpenselene dine. Så er det bare å starte jobben, du på må jobbe inn avfettingen med pensel, helt til det skummer godt. Jobb det godt inn, selv om det ser skittent og fælt ut. Når du har masert inn vasken godt, så skal det se helt forferdelig ut. Nå tar du frem hageslangen og dusjer vann over motorrommet. Ikke sprut ned i motorromet, bare dusj det over. Det er nå det er morro, for du kommer til å bli overasket! Når det har rent fra seg, ser du over å gjentar prosedyren der du ser det trengs. Nå lar du bilen stå å tørke, så finner du frem en boks wd40. Ikke tilsvarende wd40, det SKAL være WD40. Denne kan du dusje inn hele motorrommet dit med. Det er ingen ting i et motorrom som tar skade, og du vil få en fin glans på motoren. En annen fordel er at neste gang du skal vaske av motoren så vil dette gå som en lek. Men når du har dusjet motorromet i wd40 starter du motoren og lar den bli godt lunken. Det vil lukte litt. Når motoren er lunken stopper du den, å lar bilen stå noen timer å tørke. Lykke til!

 

Det vil sikkert være noen som sier at du kan bruke hva som helst i steden for wd40, skulle det være noen som vil vite nøyaktig hvorfor, er det bare å spørre. Men jeg ser ikke grunn til å utdype dette her, da det er en rimelig lang og teknisk/kjemisk årsak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...