Gå til innhold

Slipestein!


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen Petter Smartinger der ute som har bygd el-drift til slipestein i nyere tid? Skulle gjerne hatt tips på hva slags motor som egner seg uten å måtte styre alt for mye med masse utvekslingsgreier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det selv, men min umiddelbare tanke var motoren fra et gjødseltrekk (wiretrekk), mulig du hadde fått til å bruke hele blokka fra trekket med tannhjulene i tillegg for å få en passe rolig gange. Har to trekk i drift, et stort og et lite. Begge heter vel Brattberg, tror jeg. Der er det reimdrift fra motoren over på et lite tannhjul som driver et stort tannhjul, som igjen er kobla rett på blokka der en surrer rundt wire'n. Står vel mange slike og ruster i gamle tomme fjøs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vænndølen_1

Det finnes et firma som heter BUSCK som driver med billige elektromotorer og gir til disse. Ta kontakt med de så skaffer de deg noe nytt til en rimelig penge.

 

Kontaktinfo:

Busck AS

Postboks 346

1401 SKI

 

Telefon +47 64860800

Telefax +47 64860801

 

Email: info@busck.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel fort både kostnad og arbeid som tilsvarer kjøp av en tormek slipemaskin.

Denne får du bl.a. kjøpt hos logosol, den har all slags jigger for sliping av alt fra sakser til profilstål til freseverk. Den har også poleringsskive av skinn som gjør at du kan få et utrolig bra resultat.

 

Alternativ til utveksling kan være, hvis du har en motor som ikke går alt for fort og har liten diameter på akslingen. Bruk vulketape på akslingen, ca. 1 cm tykt lag og monter motoren slik at akslingen ligger an på slipesteinen. Blir sikkert lett lit rot med kjølevann etc, men det kan løses.

 

Ellers så vet jeg om en slipestein som har gear fra mekanismen på solskjermen fra en scania, i tillegg til en vaskemaskinmotor. Har fungert i tiårsvis.

 

Kanskje drivmotor og drivverk fra en gammeldags toppmatet vaskemaskin fungerer til slipsteinen din?? Gammel miksmaster??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar lagde til noko på sin slipestein for mange år siden.

Han tok ein gammel el-motor som hadde drevet vakuum pumpa på melkeanlegget,

Eit sykkelhjul uten dekk, og ei gammel reim som han hadde liggende.

Hjulet satt han på sveivstanga til slipesteinen med hjelp av litt tau.

Ga visst nok passelig utveksling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...